صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۰۶ تير ۱۴۰۱ - 2022 June 27
کد خبر: ۱۳۹۸۱۲
یادداشت اختصاصی «علی‌اکبر لبافی»، معاون اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛

شکستن انحصار واردات خودروی خارجی با هدف کاهش مصرف سوخت

درحالی‌که بسیاری از خودروهای خارجی به ازای هر صد کیلومتر سه لیتر سوخت مصرف می‌کنند، خودروهای داخلی به ازای هر صد کیلومتر 15 لیتر بنزین می‌سوزانند و این رقم یعنی حتی اگر سوخت در ایران به قیمت جهانی عرضه شود، واردات خودروی خارجی به لحاظ مصرف سوخت به نفع کشور است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ مصرف بالای سوخت و انرژی در کشور به مرز هشدار رسیده است، به گونه ای که گمانه زنی ها از این حکایت دارد در آینده نزدیک مصرف سوخت در کشور به میزان تولید خواهد بود. مصرف زیاد سوخت خطر واردات بنزین به کشور را جدی تر کرده است و روند مصرف بنزین در ایران نشان می دهد ممکن است در آینده به واردات 100 هزار لیتر بنزین در روز نیاز باشد.

 
این احتمال نه تنها در زمینه واردات بنزین، بلکه در زمینه گاز نیز مطرح است، زیرا با توجه به اقدامات منفعلانه دولت در گذشته، تولید به میزان مصرف کشور نیست و در فصول سرد سال قادر به تولید نیاز مصرف گاز داخلی نیستیم.

 
موضوع مهم نقش مردم و دولت در کاهش مصرف و سرمایه گذاری در عرصه های تولید و  توزیع سوخت مورد نیاز کشور است. به عنوان نمونه، در حوزه تولید برق نیازمند 70 هزار مگاوات برق برای بخش صنعتی و خانگی هستیم، در حالی که به طور میانگین نزدیک به 55 هزارمگاوات برق در کشور تولید می شود؛ یعنی با کمبود 15 هزار مگاواتی دست و پنجه نرم می کنیم. 10 هزار مگاوات برقی که از حوزه های آبی تولید می شد، به دلیل از مدار خارج شدن این بخش ها و اینکه تاکنون جایگزینی برای آنها تعریف نشده، اثرات خود را در شبکه برق کشور نمایان کرده است.

 

مصرف بالای سوخت و انرژی در کشور به مرز هشدار رسیده است، به گونه ای که گمانه زنی ها از این حکایت دارد در آینده نزدیک مصرف سوخت در کشور به میزان تولید خواهد بود

به هر حال به دلیل افزایش تحریم ها و کاهش سرمایه گذاری در بخش های مهمی مانند سوخت و انرژی  باید در زمینه کاهش مصرف و تولید بیشتر انرژی و سوخت در کشور به طور همزمان کار شود. در این موضوع شکی وجود ندارد، در ایران مصرف سوخت و انرژی بسیار بالاست و باید با فرهنگسازی کاهش یابد تا به استانداردهای جهانی نزدیک شود.


 
موضوع مهم افزایش مصرف سوخت به دلیل خودروهای بی کیفیتی است که خودروسازهای داخلی تولید می کنند، به گونه ای که انحصار ایجاد شده در صنعت خودرو مانع رقابت این صنعت و به روز کردن خودروهایی شده است که سوخت بسیار کمی مصرف می کنند.


 
برآوردها نشان می دهد در حالی که بسیاری از خودروهای خارجی به ازای هر صد کیلومتر سه لیتر سوخت مصرف می کنند، خودروهای داخلی به ازای هر صد کیلومتر 15 لیتر بنزین می سوزانند؛ یعنی چهار برابر بیشتر از مشابه خارجی.


 
این رقم یعنی حتی اگر سوخت در ایران به قیمت جهانی عرضه شود، واردات خودروی خارجی به لحاظ مصرف سوخت به نفع کشور است. به همین دلیل بسیاری بر این باورند، اگر انحصار صنعت خودروسازی شکسته شود وضعیت مصرف سوخت در کشور بهبود می یابد.

 
بسیاری از مسئولان حوزه انرژی معتقدند قیمت سوخت در ایران به مراتب پایین تر از قیمت های جهانی است، در صورتی که به دلیل مصرف بالای سوخت خودروی ایرانی درنهایت قیمت برای مصرف کننده بسیار گران تمام می شود، زیرا مجبور به مصرف سوخت بیشتری نسبت به میزان مصرفی است که خودروهای خارجی طلب می کنند.

موضوع مهم افزایش مصرف سوخت به دلیل خودروهای بی کیفیتی است که خودروسازهای داخلی تولید می کنند

 


«توزیع اقتصادی به هم پیوسته» از جمله موضوعاتی است که در کشورهای توسعه یافته بسیار مورد توجه مسئولان و مردم است به این معنا که بسیاری از مباحث اقتصادی وابسته به حضور مردم و دولت در کنار هم است تا مشکل و معضل موجود با اتخاذ بهترین تصمیمات و راهکارها حل شود.

 
کاهش مصرف سوخت و انرژی در ایران نیازمند ارتباط و همکاری دولت و ملت و افزایش سرمایه گذاری برای تولید هر چه بیشتر در این حوزه است. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: