صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۰۷ تير ۱۴۰۱ - 2022 June 28
کد خبر: ۱۳۹۹۱۰
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

کاهش آثار تورمی بازتوزیع یارانه ها در میان مدت

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یکی از دلایل افزایش نرخ تورم در خردادماه سال جاری را جراحی اقتصادی دولت و پیامدهای ناشی از حذف ارز ترجیحی دانست و گفت: حرکت به سمت اصلاحات در اقتصاد مهم است که در میان‌مدت به نفع جامعه است و باعث کوتاه کردن دست رانت‌خواران و تأمین رفاه مردم می‌شود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»، بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقدند جراحی اقتصادی و به دنبال آن حذف ارز ترجیحی ضرورتی اجتناب ناپذیر بود. همچنین حذف ارز ترجیحی باتوجه به اینکه یارانه با ارز 4 هزار و 200 تومانی منبعی جهت رانت و فساد بود، باید عملیاتی می شد.


علاوه بر این، برای سلامتی اقتصاد، جلوگیری از حیف و میل و هدر رفتن ارز، حرکت به سمت توزیع عادلانه اقتصادی و جلوگیری از فساد، چاره ای جز حذف ارز ترجیحی و توزیع عادلانه منابع آن میان مردم نبود و به تعبیر مسئولان اجرایی کشور، این طرح باید هرچه زودتر اجرایی می شد و تاکنون نیز اجرای آن با تأخیر همراه بوده است.

 
جعفر قادری، اقتصاددان و نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره افزایش نرخ تورم و دلایل این موضوع گفت: هر جراحی تا زمان کوتاهی دوره نقاهت و دردهای مخصوص به خود دارد، اما بعد از مدتی سلامتی عاید فرد می شود و جراحی اقتصادی دولت نیز مستثنی از این موضوع نیست.


وی یکی از دلایل افزایش نرخ تورم در خرداد ماه سال جاری را پیامدهای ناشی از حذف ارز ترجیحی دانست و عنوان کرد: تأمین کالاهایی که پیش تر با ارز 4 هزار و 200 تومانی خریداری می شد، با قیمت ارز جدید دچار تغییراتی می شود، زیرا نرخ ارز وارداتی افزایش یافته است.

 
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی حرکت به سمت اصلاحات اقتصادی را در میان مدت به نفع جامعه، کوتاه کردن دست رانت خواران و تأمین رفاه مردم خواند.

 

هر جراحی تا زمان کوتاهی دوره نقاهت و دردهای مخصوص به خود دارد، اما بعد از مدتی سلامتی عاید فرد می شود و جراحی اقتصادی دولت نیز مستثنی از این موضوع نیست

قادری درباره کمبود برق و تبعات آن، موضوع اصلی را متوجه انفعال دولت های قبلی کرد و گفت: با توجه به اینکه دولت های قبل اقدام مناسبی برای تولید و تأمین انرژی مورد نیاز کشور انجام ندادند، با کمبود تولید برق مواجهیم. قطعی برق برخی صنایع که در راستای قطع نشدن برق خانگی انجام می شود، موضوعی است که بر کاهش تولید و به تبع آن افزایش قیمت ها تأثیر می گذارد. دولت سیزدهم امیدوار است با افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه و منطقه و حتی آمریکای لاتین بتواند منابع مالی مناسبی را برای سرمایه گذاری در حوزه انرژی کسب کند تا تورم مردم را دچار مشکل نکند.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره اینکه با سیاست گذاری های دولت امیدواری به کاهش نرخ تورم افزایش یافته است، گفت: خوشبختانه در فروش نفت مشکلی نداریم، ضمن اینکه طبق پیش بینی ها اگر بتوانیم در حد فعلی نفت بفروشیم دچار مشکل اقتصادی نمی شویم که به افزایش نرخ ارز و به تبع آن بالا رفتن نرخ تورم منجر شود. تأمین نیازهای کشور از جمله مهمترین برنامه های تجارت خارجی دولت به شمار می رود و در کنار آن اصلاحات اقتصادی در میان مدت آثار مطلوب خود را نشان خواهد داد.

 

دولت سیزدهم در 10 ماه گذشته تلاش کرد با کشورهای شرقی و همسایه ارتباطات اقتصادی قابل توجهی برقرار کند تا از این منظر علاوه بر توسعه تجارت، بخش قابل توجهی از تحریم های آمریکا خنثی شود

وی درباره خنثی سازی تلاش های آمریکا برای جلوگیری از فروش محموله های نفتی ایران گفت: با اینکه آمریکایی ها تلاش کردند با انواع شگردها کشتی های ایران را محاصره دریایی کنند، اما قاطعیت برخورد ما نشان داد، در موضوع حفظ  امنیت حریم دریایی خود بسیار جدی هستیم؛ بنابراین دشمنان دریافتند قادر به محدود کردن صادرات نفت ایران نیستند.

 
قادری با بیان اینکه بعید است فروش نفت ایران و به تبع آن درآمدزایی کشور دچار وقفه یا مشکلی شود، درباره زمینه سازی دولت برای کلید زدن تعاملات اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف از جمله کشورهای آمریکای لاتین گفت: دولت سیزدهم در 10 ماه گذشته تلاش کرد با کشورهای شرقی و همسایه ارتباطات اقتصادی قابل توجهی برقرار کند تا از این منظر علاوه بر توسعه تجارت، بخش قابل توجهی از تحریم های آمریکا خنثی شود. اهتمام دولت به تجارت و ورود به بازارهای آمریکای لاتین در صورت احیا نشدن برجام تحولات اقتصادی برای کشور ایجاد می کند؛ به گونه ای که نگرانی نسبت به افزایش تورم و فشارهای اقتصادی بر مردم تا حد قابل توجهی رفع می شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: