صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۰۹ تير ۱۴۰۱ - 2022 June 30
کد خبر: ۱۴۰۲۸۳
«راهبرد معاصر» بررسی می‌کند؛

کابینه بنت؛ سست همچون لانه عنکبوت

دوئل قدرت بر سر جایگاه نخست وزیری رژیم صهیونیستی وارد مرحله جدیدی شده است و نتانیاهو و احزاب متحدش در اپوزیسیون با کارشکنی و اعمال فشار بر مسیر کابینه بت-لاپید مقدمات سقوط کابینه ائتلافی را پس از گذشت یک سال فراهم آوردند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پس از تشکیل کابینه بنت-لاپید در روزهای ابتدایی ژوئن 2021 بسیاری از کارشناسان مسائل رزیم صهیونیستی معتقد بودند این کابینه به دلیل جمع اضداد از میان احزاب و جریان‌های مختلف سیاسی، به احتمال زیاد عمری کوتاه دارد و باید منتظر آغاز اختلافات در میان اعضا و سقوط تدریجی آن بود. همچنین کوچ اجباری بنیامین نتانیاهو از منصب صدارت به جایگاه اپوزیسیون سبب شد تا کابینه بنت-لاپید از همان روزهای ابتدایی کار خود با اپوزیسیونی تقریباً یکپارچه و منسج روبه‌رو باشد که طرح‌ها و اقداماتشان را به چالش بکشد.

 

در نهایت با افزایش کارشکنی‌های نتانیاهو در مسیر اقدامات دولت مستقر به ویژه تصویب نشدن لایحه تمدید قانون وضعیت فوق العاده شهرک‌های یهودی نشین کرانه باختری، زمینه لازم برای سقوط کابینه و انحلال کنست (مجلس رژیم صهیونیستی) فراهم شد. طبق این لایحه، ساکنان صهیونیست نشین کرانه باختری مشمول قوانین موضوع و مدنی رژیم صهیونیستی شدند و کابینه موظف به حفظ امنیت این افراد است.


در ماه‌های اخیر تمدید نشدن لایحه قانون وضعیت فوق‌العاده شهرک‌نشین‌ها تنها چالش کابینه ائتلافی نبود. در 6 آوریل 2022 عیدیت صیلمن، نماینده حزب یامینا با فشار اپوزیسیون دست راستی استعفای خود را اعلام کرد و کابینه، اکثریت شکننده خود را در کنست از دست داد. این استعفا را می‌توان نخستین پیروزی لیکود و متحدانش در ایجاد انشعاب در حزب یامینا و سقوط کابینه دانست. پس از این استعفا زمزمه جدایی و استعفای برخی دیگر از اعضای کابینه مانند «غیدا ریناوی زعبی»، نماینده عرب‌تبار حزب چپگرای مرتس به گوش می‌رسید که با تلاش‌های شخص وزیر امور خارجه یعنی یئیر لاپید به سرانجام نرسید.

 

کوچ اجباری بنیامین نتانیاهو از منصب صدارت به جایگاه اپوزیسیون سبب شد تا کابینه بنت-لاپید از همان روزهای ابتدایی کار خود با اپوزیسیونی تقریباً یکپارچه و منسج روبه‌رو باشد که طرح‌ها و اقداماتشان را به چالش بکشد

با وجود این، زخم کاری اپوزیسیون را می‌توان رأی نیاوردن تمدید لایحه قانون وضعیت فوق العاده شهرک نشینان کرانه باختری دانست. با آنکه احزاب دست راستی توجه و رسیدگی به امور شهرک نشینان را از جمله اولویت‌های اصلی خود معرفی می‌کنند، اما در کارزار سیاسی با کابینه بنت-لاپید تصمیم گرفتند تا رأی منفی به لایحه دهند. علاوه بر اپوزیسیون راستگرا، نمایندگان عرب‌تبار کنست مانند مازن غنایم و غیدا ریناوی نیز با پیوستن به صف اپوزیسیون تعداد آرای مخالف لایحه را به عدد 58 نفر رساندند.

 

شکست این لایحه سبب تضعیف کابینه در میان جریان راستگرا و استعفای اورباخ از کابینه شد. با استعفای وی تعداد نمایندگان حامی کابینه به 59 رسید. در چنین شرایطی بنت-لاپید تصمیم گرفتند برای جلوگیری از سقوط کابینه پیش دستی و رژیم صهیونیستی را به سمت انتخابات هدایت کنند. این یعنی عمر کابینه بنت-لاپید با وجود تمام فراز و فرودهایی که داشت از یک سال پیشی نگرفت و حال هر یک از جناح‌های سیاسی با توجه به موقعیت خود در ائتلاف کنونی و گرایش سیاسی حزبی که به آن تعلق دارند باید برای ماندن یا تغییر متحد خود دست به انتخاب‌های دشواری بزنند.


20 ژوئن 2022 نفتالی بنت رهبر حزب یامینا و یئیر لاپید، رهبر حزب یش‌عتید  با اعلام شکست در مسیر بقای کابینه مستقر، برنامه کابینه را برای انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام تشریح کردند. این خبر یعنی مردم رژیم صهیونیستی در کمتر از چهار سال باید خود را باید برای پنجمین انتخابات پیاپی آماده کنند؛ انتخاباتی که بسیاری از کارشناسان دورنمای روشنی برای آن متصور نیستند و معتقدند با توجه به نظرسنجی‌ها، هیچکدام از بلوک‌های قدرت امکان دستیابی به اکثریت قاطع و کابینه حداکثری را ندارند.

 

اگر کابینه بنت-لاپید تن به این سناریو نمی‌داد باید خود را آماده رأی عدم اعتماد می کرد و سپس نتانیاهو مأمور به تشکیل کابینه می‌شد. حال با انحلال خودخواسته کنست و کابینه، تا زمانی که کابینه ای جدید از دل انتخابات (یا انتخابات‌های آتی) بیرون بیاید، کابینه اداره موقت به نخست وزیری یئیر لاپید اداره امور را به دست خواهد گرفت.

مستقر و اپوزیسیون برای جذب متحد از میان جناح رقیب و ائتلاف سازی با احزاب سیاسی می‌تواند برنده نهایی رقابت بر سر کسب کرسی نخست وزیری را مشخص کند


شاید کلید حل معمای تشکیل کابینه در سرزمین‌های اشغالی را بتوان در بنیامین نتانیاهو جست‌وجو کرد. وی با آنکه پس از 15 سال نخست وزیری از اریکه قدرت به زیر کشیده شد، اما با ایجاد اپوزوسیونی منجسم متشکل از 52 نماینده تمام تلاش خود را برای تضعیف و سقوط کابینه بنت-لاپید به کار بست.

 

وی با مطرح کردن انفعال آنها در برابر فلسطینی‌ها و دشمنان خارجی، یعنی ایران سعی داشت تا کابینه جدید را ضعیف نشان دهد که توانایی محافظت و حمایت از صهیونیست‌ها را در سراسر جهان ندارد. تلاش برای تصویب نشدن لایحه شهرک نشینان در کرانه باختری آخرین ضربه «بی بی» به کابینه بنت بود که توانست موجب اختلاف در حزب یامینا و حرکت کابینه به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی شود.

 

بهره سخن

دوئل قدرت بر سر جایگاه نخست وزیری وارد مرحله جدیدی شده است. نتانیاهو و احزاب متحدش در اپوزیسیون یعنی حزب شاس، یهودیت متحد توراتی و صهیونیسم مذهبی با کارشکنی و اعمال فشار بر مسیر کابینه بت-لاپید مقدمات سقوط کابینه ائتلافی را پس از گذشت یک سال فراهم آوردند. در حال حاظر کابینه بنت با بهره‌گیری از تجارب رقیب اصلی خود یعنی نتانیاهو به دنبال انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام است.


تحقق چنین سناریویی این مزیت را برای کابینه فعلی به همراه دارد که لاپید می‌تواند نخست وزیر کابینه اداره موقت شود و تا مشخص شدن نتیجه زورآزمایی با اپوزیسیون، در این مسند باقی بماند. کنش و واکنش کابینه مستقر و اپوزیسیون برای جذب متحد از میان جناح رقیب و ائتلاف سازی با احزاب سیاسی می‌تواند برنده نهایی رقابت بر سر کسب کرسی نخست وزیری را مشخص کند. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: