صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۱۶
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۱۶ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 07
کد خبر: ۱۴۱۳۲۷
عبدالمجید شیخی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

خطر نفوذ نئولیبرالیست ها در نهادهای تصمیم گیر

عبدالمجید شیخی، تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه در بیش از 40 سال گذشته حضور عناصر وابسته به غرب در اقتصاد ایران به نفوذ و اجرای تئوری‌های منسوخ‌شده اقتصاد سرمایه‌داری در بخش‌های مختلف منجر شده است، گفت: حضور دانش‌آموختگان اقتصاد نئولیبرالیستی در بدنه حاکمیت کشور و در پست‌های مهم دولتی مانع رشد و پیشرفت اقتصاد کشور در ابعاد مختلف می‌شود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ با روی کار آمدن دولت سیزدهم و آغاز اصلاحات اقتصادی، اکنون اقتصاد ایران با نرخی آرام رو بهبود رفته است و در آستانه رشدی شتابان و جهشی امیدوارکننده قراردارد. اقتصاد ایران در آستانه اعتماد به دولت و روشن کردن موتورهای اصلی خود قرار گرفته است. هرچند اصلاحات اقتصادی با توجه به رویه غلط قریب به یک دهه اخیر با مشکلات و سختی هایی مواجه است و منکر وجود مشکلات در اقتصاد ایران نیستیم، اما سیاه نمایی‌ها نیز خارج از انصاف است.

یکی از مصادیق تروریسم اقتصادی این است که در دستگاه اطلاعاتی کشور در حوزه های اطلاعات اقتصادی، جمعیتی، اجتماعی و رسانه ای نفوذ و زمینه های ایجاد رانت، اخلال و زیان اقتصادی یا برخوردار نشدن از منافع اقتصادی برای کل جامعه فراهم شود


اقتصاد کشورمان در آغاز راه اسلامی شدن قرار دارد و طبعاً نفوذی های حامی اقتصاد لیبرال نخواهند گذاشت این روند به سرعت و شتابان انجام شود، زیرا منافعشان به خطر افتاده است. آنها اقتصاددانان اسلامی را به همسویی با بازارگرایان و ریاضی‌انگاران متهم می کنند. این در حالی است که آموزه های اقتصاد اسلامی متخذ از کتاب و سنت است که موضوعات اقتصادی را همراه با مبانی اعتقادی، جنبه های فرهنگی، سیاسی و ... مطرح می کند.


 
عبدالمجید شیخی، تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره نفوذ اقتصادی و تبعات آن در از دست رفتن رشد متوازن اقتصادی کشور گفت: یکی از مصادیق تروریسم اقتصادی این است که در دستگاه اطلاعاتی کشور در حوزه های اطلاعات اقتصادی، جمعیتی، اجتماعی و رسانه ای نفوذ و زمینه های ایجاد رانت، اخلال و زیان اقتصادی یا برخوردار نشدن از منافع اقتصادی برای کل جامعه فراهم شود.


وی افزود: بزرگترین نوع نفوذ، نفوذ دانش آموختگان اقتصاد نئولیبرالیستی در بدنه حاکمیت است؛ عناصری که از ما هستند و علیه ما و به نفع استعمار نظریه پردازی، تصمیم سازی و تصمیم گیری می کنند. متأسفانه شایعترین نوع نفوذ در حوزه اقتصادی قاچاق دوجانبه نام دارد و برخی ناخواسته به عنوان پیاده نظام در مسیر قاچاق می افتند.


 
این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد: آنچه به نفوذ اقتصادی و قاچاق منجر می شود، ناشی ازنبود فرصت های اشتغالزاست. سردسته های قاچاقچیان با سازماندهی قبلی، برنامه ریزی و از پیش طراحی شده در سطح کلان فعالیت می کنند و افراد بیکار را به دلیل بیکاری و نداشتن درآمد به این وادی می کشانند و البته پول بسیار کمی به آنها در ازای همکاری در زمینه قاچاق می دهند.


شیخی رانت های بزرگ و سازمان یافته را نتیجه نفوذ در دستگاه های دولتی دانست و گفت: فعالیت های اقتصادی در مقیاس بزرگ که برای افراد معدودی سودآور و برای بیشتر مردم زیان آور است، به وسیله نفوذ در بدنه دستگاه دولتی ایجاد می شود. این مدل از نفوذ بسیار خطرناک است، زیرا دولت منشاء تولید، اعلام و اجرای تصمیمات است، لذا این افراد با آگاهی از تصمیمات دولت پیشاپیش از این اطلاعات به نفع خود سوء استفاده و اقتصاد را فلج می کنند.


این استاد اقتصاد درباره خطر نفوذ اقتصاددان های غرب زده در دستگاه های دولتی عنوان کرد: وجود عوامل غرب‌زده در دستگاههای دولتی خواسته یا ناخواسته به معنای پیاده کردن الگوهای اقتصاد سرمایه‌داری و نئولیبرالی و لیبرالیسم است؛ به طوری که این مدل نفوذ را می توان برای نظام سرمایه داری غرب بی هزینه تعریف کرد.


وی افزود: این نوع نفوذ چند سالی است در ایران ریشه دوانده و در حال فعالیت است، به طوری که زیان های آن را در بیش از 40 سال گذشته با رخنه عوامل غربی و تحصیل کردگان غرب زده با تفکرات ارتجاعی که در دانشگاه های آمریکا شست و شوی مغزی شده اند، در اقتصاد ایران شاهدیم.


شیخی توضیح داد: در بیش از 40 سال گذشته حضور عناصر وابسته به غرب در اقتصاد ایران به زنده شدن و اجرای تئوری های منسوخ و به زباله انداخته شده اقتصاد سرمایه داری در بخش های مختلف منجر شده است. حضور این افراد در پست های مهم دولتی مانع رشد و پیشرفت اقتصاد کشور در ابعاد مختلف است؛ به عنوان نمونه نظریه های این افراد عمدتاً مانع از اجرای بانکداری اسلامی، بازار سرمایه اسلامی، پول اسلامی و به طور کلی اقتصاد اسلامی شده است.

وجود عوامل غرب‌زده در دستگاههای دولتی خواسته یا ناخواسته به معنای پیاده کردن الگوهای اقتصاد سرمایه‌داری و نئولیبرالی و لیبرالیسم است؛ به طوری که این مدل نفوذ را می توان برای نظام سرمایه داری غرب بی هزینه تعریف کرد


استاد اقتصاد درباره فعالیت های عناصر غربی برای اجرا نکردن برنامه های مثبت اقتصادی مانند اجرای قوانین مالیاتی گفت: عناصرغربی در دولت باعث نفوذ در مدیریت اقتصاد، مدیریت بورس، عدم تنظیم بازار، توزیع یارانه و اجرای قوانین مالیاتی شده اند. این افراد از همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی مانع از تدوین و اجرای قوانین نظام مالیاتی در قانون اساسی به وسیله شهید بهشتی شدند. در واقع عناصر غرب‌زده وابسته، اعتقادی به استقلال اقتصادی، خوداتکایی و خودکفایی اقتصاد ایران ندارند، بنابراین همچنان تلاش می کنند تا دولت و کشور وابسته به فروش نفت و گاز باشد. 


شیخی با توصیه به دولت سیزدهم برای کنار گذاشتن مدیران غربگرا و هشدار درباره تبعات اقتصادی ابقای این مدیران در پست های حساس تصریح کرد: متأسفانه در بدنه دولت مردمدار و ارزشمدار سیزدهم شاهد حضور عناصر نفوذی غرب‌زده و لیبرالی هستیم. باید اقتصاددان های غرب زده ای که در چند سال گذشته باعث و بانی مصیبت های اقتصادی و تورم بیش از 60 درصدی کشور بوده اند، کنار بروند؛ کسانی که حتی منتقد سیاست های دولت فعلی هستند و فرافکنی می کنند. آنها باعث و بانی وضع موجود کشور هستند و همچنان عامل تخریب اقتصاد ایران به شمار می روند؛ افرادی که ایده جدیدی برای حل مشکلات کشور ندارند، فقط بهانه گیری و فرافکنی می کنند و دیگران را مقصر تخریب اقتصاد نشان می دهند. 


وی عنوان کرد: وجود این عناصر از بدنه دولت باید کنار گذاشته شود و زمینه حضور مدیران ومشاوران اقتصادی انقلابی و اقتصاددان اسلامی برای فعالیت در دولت و مجلس باز شود. علاوه بر این، کارشناسان اقتصاد اسلامی برای ورود به این حوزه ها باید احساس تکلیف و مجموعه‌های ارزش مدار باید از نامزد کردن و نامزد شدن اقتصاددانان اسلامی حمایت کنند. 

نظر شما