صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۰۵
  • چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
  • Wednesday 17 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۱۶ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 07
کد خبر: ۱۴۱۳۸۹
‌یادداشت اختصاصی محمدرضا یزدی زاده، عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی؛

نقش مالیات در توسعه اقتصادی کشور

دولت برای ایجاد زیرساخت‌های لازم اقتصادی با هدف پرداخت مخارج عمومی نیازمند درآمد است که بخشی از این درآمد را در قالب مالیات از دارایی‌های شهروندان خود کسب می‌کند. همچنین مالیات به‌عنوان ابزاری برای تأمین مخارج سرمایه‌گذاری و سرمایه در گردش دولت به‌حساب می‌آید که سبب توزیع عادلانه ثروت می‌شود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مالیات در دنیا مهمترین ابزار برای تحقق اهداف اقتصادی و اجتماعی دولت‌هاست که نقشی پررنگ تر و مهم‌تر از سیاست های پولی ایفا می‌کند و مهم‌ترین ابزار برای کاهش شکاف طبقاتی است. مالیات مهم‌ترین ابزار برای تأمین مالی پایدار دولت و جلوگیری از تورم ناشی از کسری بودجه و مهم‌ترین و مؤثرترین ابزار هدایت سرمایه ها به بخش های مورد هدف دولت است و در حال حاضر نیز با تراکم بالای سرمایه در بخش های نامولد مواجهیم.


مالیات مبنای ساختار تأمین اجتماعی است، زیرا به موضوع درآمدی می پردازد و بانک درآمدی افراد به شمار می رود؛ بنابراین ساختار تأمین اجتماعی در یک کشور به نوعی سیستم مالیاتی است، ولی در کشورمان مالیات صرفاً تأمین کننده بخشی از درآمد دولت است.

 
 مهم‌ترین اقدامی که باید در زمینه ساختار مالیاتی انجام شود، این است که سازمان امور مالیاتی به طور مستقل و مستقیم زیر نظر رئیس جمهور اداره شود، زیرا میزان مشکلات این سازمان هم‌سطح با دستگاه‌های عالی کشور نظیر وزارت‌خانه ها و سازمان‌های هم عرض است، بنابراین رئیس این سازمان باید در سطح آن‌ها باشد تا بتواند مشکلات را حل کند.


بزرگ‌ترین ایراد وارد شده به سیستم مالیاتی اقتصاد زیر زمینی و فرار مالیاتی ناشی از آن است که استفاده از شبه پول ها مانند ارز و سکه های طلا را در اقتصاد تولید می کند که این موضوع به وسیله بانک مرکزی باید برطرف شود.
 
استقلال ساختار مالیاتی از وزارت امور اقتصادی و دارایی و ایجاد تشکیلات مستقیم زیر نظر رئیس جمهور باعث می شود فشارهای سیاسی به حداقل برسد. برای ایجاد ساختار تأمین مالی پایدار، کاهش دهنده شکاف طبقاتی، برخورد کننده با تورم های بخشی و ایجاد ثبات اقتصادی و ساختار تأمین اجتماعی پویا، سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند نقش ایفا کند، منوط به اینکه جایگاه به آن بدهیم، اهمیت موضوع را درک و انعطاف پذیری خاصی را در ساختار مالیاتی ایجاد کنیم.

بزرگ‌ترین ایراد وارد شده به سیستم مالیاتی اقتصاد زیر زمینی و فرار مالیاتی ناشی از آن است که استفاده از شبه پول ها مانند ارز و سکه های طلا را در اقتصاد تولید می کند که این موضوع به وسیله بانک مرکزی باید برطرف شود


شاید به وسیله یک شورای عالی مانند شورای پول و اعتبار بتوان برای مالیات امکان اصلاح سریع قوانین را مهیا کنرد، زیرا مالیات ابزار برخورد با مشکلات اقتصادی است. وقتی مشکل اقتصادی ایجاد می‌شود، اگر سیستم مالیاتی به سرعت نتواند انعطاف نشان دهد و اصلاح قانون برای رفع مشکل،سال‌ها بخواهد طول بکشد، عملاً  کارایی نخواهد داشت؛ بنابراین لازم است جایگاه سیستم مالیاتی را به دلیل ایجاد انعطاف، ایجاد رده سازمانی و اصلاح قوانین سریع  مدیریت کنیم و به جایگاه واقعی ساختار مالیاتی برسیم و بتوانیم به عنوان کاراترین ابزار اقتصادی از آن استفاده کنیم.


دولت برای ایجاد زیرساخت‌های لازم اقتصادی با هدف پرداخت مخارج عمومی نیازمند درآمد است که بخشی از این درآمد را در قالب مالیات از دارایی‌های شهروندان خود کسب می‌کند. همچنین مالیات به عنوان ابزاری برای تأمین مخارج سرمایه‌گذاری و سرمایه در گردش دولت به حساب می‌آید که سبب توزیع عادلانه ثروت می‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: