صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۱۱
  • سه‌شنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
  • Tuesday 28 March 2023
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۴ - ۱۷ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 08
کد خبر: ۱۴۱۴۱۶
محمدحسین دیده‌بان، کارشناس صنعت برق در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

موفقیت دولت در جلوگیری از خاموشی در بخش خانگی

محمدحسین دیده‌بان، کارشناس صنعت برق با تمجید از اقدامات دولت سیزدهم برای مدیریت توزیع برق در کشور، گفت: دولت تلاش کرد با انضباط بخشی به مصرف برق بخش تجاری و صنعتی مانع از بروز قطعی‌های گسترده در شبکه خانگی شود؛ به این معنا که دولت مصرف در بخش کشاورزی و صنعت را کنترل کرد و بار مصرفی ادارات را با دستورالعمل‌های بهینه‌سازی به‌شدت کاهش داد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سخنگوی صنعت برق کشور در اظهاراتی گفت، تابستان با روزهای بسیار گرمی آغاز شد، به طوری که میزان تقاضای برق به ۶۷ هزار و ۳۱۸ مگاوات رسید. این میزان در مقایسه با روز مشابه پارسال، رشد پنج درصدی را نشان می دهد.


با وجود این، وی افزود: تا امروز به لطف خدا و همراهی مردم و تلاش شبانه‎ روزی همکاران صنعت برق، مشکلی در تأمین برق به ویژه برای حوزه‎ های امتحانی که درگیر کنکور بودند، رخ نداد. میزان حداکثر تقاضای مصرف برق با میزان تقاضا در روز مشابه سال گذشته بیش از 3 هزار مگاوات و معادل مصرف سه استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و اردبیل است.

 
سخنگوی صنعت برق کشور با بیان اینکه با وجود افزایش مصرف برق، با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، امسال شاهد انتشار جداول خاموشی نیستیم.، گفت: طرح تغییر ساعت کاری ادارات از اقدام‌های مؤثری بود که در سال جاری برای کاهش مصرف انجام شد.

تا امروز به لطف خدا و همراهی مردم و تلاش شبانه‎ روزی همکاران صنعت برق، مشکلی در تأمین برق به ویژه برای حوزه‎ های امتحانی که درگیر کنکور بودند، رخ نداده است


محمد حسین دیده بان، کارشناس انرژی و صنعت برق در گفت و گو با «راهبرد معاصر» با تمجید از اقدامات دولت سیزدهم برای مدیریت توزیع برق در کشور، درباره علت خاموش نشدن برق منازل مسکونی در تابستان سال جاری گفت: با وجود اینکه سال گرمتری نسبت به سال گذشته داریم، اما به دلیل رعایت نکات استاندارد توزیع و مصرف برق، خوشبختانه با قطعی های گسترده مشابه آنچه در دوره مدیریت دولت گذشته تجربه کردیم، مواجه نشدیم.


وی درباره راهکارهایی که دولت برای جلوگیری از قطع برق خانگی به کار برده است، افزود: در سال جاری دولت تلاش کرد با انضباط بخشی به مصرف برق در بخش تجاری و صنعتی مانع از بروز قطعی های گسترده در شبکه خانگی شود؛ به این معنا که دولت مصرف بخش کشاورزی و صنعت را کنترل کرد و بار مصرفی ادارات را با دستورالعمل های بهینه سازی به شدت کاهش داد.


این کارشناس صنعت برق عنوان کرد: متأسفانه ادارات و وزارتخانه های دولتی در سال های گذشته به طور غیر معمول برق مصرف می کردند و در مصرف برق اسراف داشتند. خوشبختانه دولت سیزدهم با دستورالعمل های کارآمد توانست مصرف برق در ادارات و وزارتخانه های کشور را به کنترل خود درآورد.


دیده بان بهینه سازی در حوزه نصب کنتورهای هوشمند را مانع اضافه مصرف ارگان هایی خواند که جزو کم بازده ترین، ولی پر مصرف ترین بخشهای اقتصادی هستند و گفت: مصرف ادارات و وزارتخانه ها با نصب کنتورهای هوشمند قابل ردیابی است، لذا پرمصرف هایی که دلیل قانع کننده ای برای مصرف برقشان وجود ندارد، شناسایی می شوند و دولت در مصرف بیش از اندازه برق به آنها اخطار می دهد.


وی تصریح کرد: در صورت وجود نداشتن کنتور هوشمند مصرف قابل کنترل نیست، در حالی که با نصب کنتور هوشمند لحظه به لحظه می توان رفتار مصرفی مشترک را رصد کرد. به دلیل اینکه امکان رصد مصرف برق در کنتورهای قدیمی وجود ندارد و وزارت نیرو هر دو ماه یک بار بر مبنای اعداد کنتور می توانست میزان برق مصرفی را اعلام کند، دولت تصمیم به تعویض کنتورهای ادارات و هوشمندسازی گرفت.


محمد حسین دیده بان تصریح کرد: کنتورهای هوشمند به دولت امکان می دهد رفتار مشترکان پرمصرف را به صورت 24 ساعته رصد کند و برای کاهش مصرف در ساعات پیک مصرف با مشترک وارد مذاکره شود.

در سال جاری دولت تلاش کرد با انضباط بخشی به مصرف برق در بخش تجاری و صنعتی مانع از بروز قطعی های گسترده در شبکه خانگی شود


وی درباره همکاری های انجام شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کاهش مصرف برق در سازمان های زیرمجموعه عنوان کرد: این وزارتخانه تلاش کرده است بخش صنعت، معدن و تجارت را در کاهش مصرف برق با خود همراه کند، لذا هماهنگی های انجام شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت در تعامل هر چه بهتر مشترکان برق برای کاهش مصرف برق قابل توجه است و باعث شد در سال جاری فشار زیادی بر مصرف کننده خانگی وارد نشود.


دیده بان گفت: دولت در برخورد با مشترکان پرمصرف نباید با کسی تعارف داشته باشد، زیرا در تمام دنیا افزایش چند برابری قیمت برای مشترکان پرمصرف اعمال و اخطارهای لازم به آنها داده می شود. علاوه بر این، دولت برای توسعه صنعت برق باید سیاست گذاری درستی داشته باشد تا در سال های آتی موضوع کمبود برق کشور مرتفع شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: