صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۲۲ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 13
کد خبر: ۱۴۲۱۲۲
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

اثرات بازگشت نرخ ارز محاسباتی گمرک به 4200 تومان

سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس بر موضوع تصویب لایحه اقتصادی دولت اجماع دارد، گفت: با تصویب این لایحه دو فوریتی بخشی از التهابات بازار ارز و چالش‌هایی که بر سر تولید کشور سایه انداخته، حل می‌شود و تولید و اشتغال جان تازه‌ای می‌گیرد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در اظهاراتی گفت که لایحه دو فوریتی جدیدی برای بازگشت نرخ ارز محاسباتی گمرک به نرخ 4 هزار و 200 تومان به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.


وی افزود: اهمیت این موضوع از این جهت است که نرخ محاسباتی ارز در گمرک تأثیر بالایی در هزینه تمام شده تولید دارد و برای آنکه قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱ بیش از این افزایش نیابد، دولت تصمیم به بازگشت نرخ محاسباتی گمرک به نرخ سال گذشته گرفته است.


وزیر اقتصاد عنوان کرد: با توجه به تأثیر این موضوع بر قیمت تمام شده تولید امیدواریم مجلس شورای اسلامی با فوریت این لایحه موافقت کند.

مجلس و دولت به دنبال تصویب لوایح و طرح هایی هستند که بتواند به کاهش فشار اقتصادی در جامعه منجر شود


حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «راهبرد معاصر» درباره تلاش نمایندگان مجلس برای تصویب لایحه ضد تورم دولت گفت: تصویب این لایحه تأثیر زیادی در کاهش هزینه‌های تولید و تورم خواهد داشت، به همین دلیل مجلس و دولت به دنبال تصویب لوایح و طرح هایی هستند که بتواند به کاهش فشار اقتصادی در جامعه منجر شود، ضمن اینکه به رونق تولید نیز کمک مضاعفی کند.


وی توضیح داد: یکی از راهبردهای مهم رونق و جهش تولید، واردات ماشین آلات سرمایه ای و مورد نیاز تولید در بخش های مختلف صنعت و معدن است. طبعاً کاهش معافیتهای مالیاتی در این راستا تعریف و به تولید بیشتر و درنهایت رفاه اجتماعی منجر می شود.

 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به دلیل اهمیت افزایش تولید که با بالا رفتن نرخ اشتغال ارتباط مؤثری دارد، مجلس می کوشد با تصویب لوایح مثبت، جامعه را به سمت تولید و اشتغال بیشتر سوق دهد. بی تردید با تصویب این لایحه دو فوریتی بخشی از التهابات بازار ارز و چالش هایی که بر سر تولید کشور سایه انداخته، حل می شود و تولید و اشتغال جان تازه ای می گیرد.


حسینی کیا گفت: با توجه به اینکه لایحه آثار ضد تورمی دارد و به کاهش شدید حقوق گمرکی مواد اولیه، قطعات، ماشین آلات و تجهیزات تولیدی منجر می شود، پیش بینی می شود عوارض و حقوق ورودی را از چهار به یک درصد کاهش دهد و مشوق خوبی برای واردات ماشین آلات، فناوری های نوین روز مورد نیاز تولید باشد.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به نیاز به برخی از ماشین آلات معدنی و ماشین آلات سنگین مورد نیاز تولید در بخش های مختلف اقتصادی، با تصویب این لایحه کمک‌ مؤثری به فعالیت‌های معادن می شود. امروز به‌روزرسانی ماشین آلات معدن و صنایع و خریدار کشنده های سنگین نیاز فوری برای صنعت و معدن کشور در بخش های تولیدی به شمار می رود که غفلت از آن زیان های شدیدی را متوجه اقتصاد کشور می کند.

با توجه به نیاز به برخی از ماشین آلات معدنی و ماشین آلات سنگین مورد نیاز تولید در بخش های مختلف اقتصادی، با تصویب این لایحه کمک‌ مؤثری به فعالیت‌های معادن می شود


وی تصریح کرد: بنا به این دلیل مهم و تأکید رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر افزایش ظرفیت تولید، دولت و مجلس عزم جدی دارند با واردات مورد نیاز ظرفیت تولید در کشور افزایش بیابد، زیرا بخشی از استهلاک تولید کشور به دلیل وجود ماشین آلات فرسوده است. دولت و مجلس ظرفیت تنفسی در راستای خدمت به مردم و کمک به رونق تولید و هدایت نقدینگی را به سمت تولید ایجاد کرده اند که درنهایت به شکوفایی تولید منجر می شود.


حسینی کیا با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی بر موضوع تصویب لایحه اجماع دارد، گفت: تصویب این لایحه به کاهش شدید بهای تولید در کشور منجر می شود و حقوق گمرکی را کاهش می دهد، بنابراین بیشتر نمایندگان مجلس بر تصویب این لایحه تأکید دارند و مورد اجماع همگان است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: