صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۰:۴۲ - ۲۷ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 18
کد خبر: ۱۴۲۸۴۷
مهدی مسائلی، آسیب‌شناس دینی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

لزوم تبیین غدیر برای جهان اسلام بدون شائبه سیاسی‌کاری

مهدی مسائلی، آسیب‌شناس دینی با بیان اینکه گاهی مناقشه‌ها مسلمانان را از این موضوع غافل کرده که روی برداشت‌هایی تأکید کنند که می‌تواند همه را به اهمیت واقعه غدیر برساند، گفت: در تبیین غدیر باید تلاش کرد به‌گونه‌ای فعالیت داشت که شائبه سیاسی‌کاری در تبیین آن به جهان اسلام برجسته نشود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ غدیر اساس دین اسلام و ثمره نبوت پیامبر(ص) است. نام غدیر تعیین کننده صراط مستقیم تا آخرین روز دنیاست و خطابه غدیر زنده‌ترین سند آن نتیجه‌اش، ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) است. در تاریخ بعثت پیامبر اسلام تنها حکم غدیر است که با مقدماتی خاص دور مکانی خاص و در بین اجتماعی عظیم مطرح شده است، زیرا احکام الهی دیگر یا در مسجد پیامبر(ص) و یا در خانه آن حضرت برای عده‌ای گفته می‌شد و بعد خبر به همه می‌رسید. از این رو می‌توانیم به متمایز بودن مسئله غدیر پی ببریم.



حجت الاسلام مهدی مسائلی، آسیب‌شناس دینی و استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» درباره ویژگی های حدیث غدیر و توجه به اصلی که مسلمانان را به واکاوی بیشتر موضوع غدیر وامی‌دارد، گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که همه مسلمانان حدیث غدیر را قبول کرده و پذیرفته اند و صدور آن را از ناحیه پیامبر اکرم(ص) قبول دارند، بنابراین این موضوع تا اینجای کار بسیار مهم است که در اصل رخداد غدیر خم میان مسلمانان اختلافی وجود ندارد، بلکه اختلاف ایجاد شده  در معنای غدیر است.

وی افزود: برداشت شیعه از حدیث و ماجرای غدیر این است که پیامبر اکرم(ص)، امام علی (ع) را به عنوان جانشین و ولی امر مسلمانان بعد از خود از سوی خداوند متعال به امت اسلامی معرفی کرده است. موضوع مهم وجود نکته اشتراک در این حدیث میان مسلمانان است.

این آسیب‌شناس دینی عنوان کرد: نکته مورد اشتراک در حدیث غدیر این است که مسلمانان فضیلت بالایی برای امام علی (ع) قائل هستند، بنابراین وقتی چنین نگاهی به ساحت معنوی و علمی امام علی (ع) می‌شود، شیعیان باید از این محور برداشت حداکثری داشته باشند. البته دیگران نیز به این موضوع معترف هستند که جایگاه امام علی (ع) بسیار رفیع است. 

استاد حوزه و آسیب‌شناس دینی توضیح داد: گاهی اوقات مناقشه‌ها ما را از این موضوع غافل کرده که باید روی برداشت هایی در اسلام تأکید کنیم که می تواند همه را به اهمیت واقعه غدیر برساند، نه اینکه مدام روی برداشت حداقلی تأکید کنیم. فارغ از موضوع جانشینی امام علی (ع) باید به محتوای اجتماعی حدیث غدیر تأکید و توجه شود، یعنی نقش اهل بیت (علیهم السلام) در تصمیم‌گیری امور اجتماعی و سیاسی که بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) امتداد پیدا می کند و اسلام سیاسی محقق می شود.

رویکردی باید وارد موضوع تبیین حدیث غدیر شویم که فارغ از موضوع جانشینی، به این نکته برسیم غدیر آمده تا به ما بگوید هیچ گاه نمی توان نقش سیاسی و اجتماعی دین اسلام از حکمرانان و امت خود را نادیده بگیرد

 

مسائلی عنوان کرد: در تبیین موضوع غدیر باید تلاش کنیم به‌گونه‌ای فعالیت داشته باشیم که شائبه سیاسی کاری در تبیین موضوع به جهان اسلام برجسته نشود که دیگران در برابر آن موضع‌گیری از خود نشان دهند، بلکه با رویکردی باید وارد موضوع تبیین حدیث غدیر شویم که فارغ از موضوع جانشینی، به این نکته برسیم غدیر آمده تا به ما بگوید هیچ گاه نمی توان نقش سیاسی و اجتماعی دین اسلام از حکمرانان و امت خود را نادیده بگیرد. 

وی افزود: اگر این موضوع به درستی، علمی و به دور از حساسیت های مذهبی تبیین شود، قطعاً به از بین بردن اختلافات و نزدیک‌تر شدن شیعیان به هم برای رسیدن به وحدت اسلامی بر پایه تفکر معصوم و امام علی (ع) منجر خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: