صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۶:۵۶
  • چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
  • Wednesday 03 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 04
کد خبر: ۱۴۳

روایت معادی از جنگ تحمیلی با بمب!!

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اگر چه با حواشی بسیاری شروع شد اما به دلیل حضور 8 فیلم مرتبط با جنگ هشت ساله در جشنواره امسال، می تواند توجهات بسیاری از اهالی رسانه را به خود جلب کند؛ که در این گزارش به بررسی فیلم «بمب؛یک عاشقانه» اثر پیمان معادی می پردازیم.

به گزارش "راهبرد معاصر": حضور پیمان معادی (نقش اول فیلم های اصغر فرهادی) به عنوان یکی از کارگردانان فیلم های دفاع مقدس خود یکی از نقاط تعمل برانگیز در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر می باشد و این موضوع موجب آن شد که پیمان معادی در اولین نشست خبری فیلم «بمب، یک عاشقانه» در رابطه با دغدغه خود برای ساخت این فیلم اینگونه پاسخ دهد که:« این فیلم قصه عشق است، چیزی که در دوران کودکی ما نبود و من هم در این فیلم دغدغه اصلی ام همین موضوع بود».


 اما حواشی اکران این فیلم تنها مربوط به کارگردان آن نمی شود و برخی از کارشناسان محتوای این فیلم را مورد نقد قرار داده و در این باره می نویسند: "فیلم «بمب» که به «بمب یک عاشقانه» تغییر نام داد به دلیل تضاد در بیان داستان خود میان پایان جنگ و ادامه آن توسط صدام، تلاش کرد تا در این فیلم صدام حسین را فردی "عزیز" نشان دهد.حتی در سکانس شعارنویسی در حیاط مدرسه نشان داده که جای شعار "مرگ بر شوروی" ماندگارتر از مرگ بر صدام و مرگ بر صدام یزید کافر است.در حقیقت این فیلم معادی می خواهد بستری را نشان دهد کهسرشار از تقابل نسل‌ها و دیدگاه‌هاست و برای نمایش این موضوع تمرکز کارگردان این فیلم بیشتر به سمت سکانس های مدرسه ای می رود که تمامی اتفاقات این فیلم حول آن می چرخد."


این فیلم حکایت «ایرج فتوحی»(با بازی پیمان معادی)، ناظم مدرسه «روش نو» است که در خانه با همسرش گفتگو ندارد و حتی در زمان بمباران هم انگیزه ای ندارد تا خانه اش را ترک کرده و به پناهگاه برود. مدرسه روش نو در «بمب» نقش زیادی دارد. از مدیرش آقای دانش پسند (با بازیسیامک انصاری) گرفته تا ناظم و معلم هایش (آقایان ذکایی، مالکی، چگینی، حسینی و...) بیشترین سهم را در پیشبرد فیلم و ساختن فضای تهران در سال 1367 دارند. در کنار این روند، پسرک دانش آموزی که همسایه آقای فتوحی است، در پناهگاه خانه و در زمان بمباران، دخترکی (سمانه) را می بیند که با مادرش از کرمانشاه آمده و از بمباران آنجا به تهران پناه آورده است.عشق بین پسرک (که هنرمند و خطاط است) و سمانه کم کم آنقدر عمیق می شود که در نماز جماعت مدرسه، در سجده دعا می کند جنگ ادامه پیدا کند و صدام عزیز مدام بمب بیاندازد تا در پناهگاه بتواند سمانه را ببیند!او حتی در دیوار نوشته های مدرسه هم تمام شعارهای «مرگ بر ...» را می نویسد و از نوشتن «مرگ بر صدام» سر باز می زند.


در پایان باید دید که پس از اتمام اکران فیلم های منتخب در جشنواره فجر فیلم پیمان معادی به چه میزان از موفقیت در این جشنواره دست پیدا می کند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: