صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۲:۰۴
  • يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Sunday 21 May 2023
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۲۹ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 20
کد خبر: ۱۴۳۱۸۸

تفاهم‌نامه تهران_پکن کاری که باید انجام می‌دهد؛ ۲۵ ساله‌ای که ترس نداشت

طبق گزارش موسسه ردیابی نفتکش‌ کپلر و سازمان اوپک از زمان امضای سند همکاری ۲۵ ساله با چینی‌ها، صادرات نفت ایران به چین تقریبا ۸ برابر شده است.

به گزارش راهبرد معاصر،برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین یا به اختصار سند همکاری ایران و چین که البته به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین مشهور شده توافقی سیاسی و اقتصادی است که میان تهران و پکن و به طور عمده برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و البته زیرساخت‌های ایران در حوزه‌های مختلف و سایر همکاری های دیگر مورد تفاهم طرفین قرار گرفته است.

زمزمه های شروع این تفاهمنامه مشترک به سفر سال ۱۳۹۴ شی جین پینگ رهبر چین به ایران و دیدار او و آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب برمی‌گردد.

پس از آن و در سال ۱۳۹۸، انعقاد این تفاهمنامه به‌طور جدی از سوی دو کشور مورد بحث قرار گرفت و چند متن پیش‌نویس، میان دو کشور مبادله شد تا نهایتاً در اواخر ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام حسن روحانی، دولت دوازدهم اول تیر ۱۳۹۹ پیش‌نویس نهایی برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین را در جلسه هیات دولت بررسی و تأیید کند. 

در این جلسه به وزارت امور خارجه ماموریت داده شد که طی مذاکرات نهایی با طرف چینی، براساس منافع متقابل بلندمدت، این برنامه را به امضای طرفین برساند.

پیش نویس برنامه ۲۵ ساله ایران و چین  به تصویب هیات دولت قبل رسید و طی آن وزارت امور خارجه مامور شد دیوارهای انزوایی که آمریکا و برخی از متحدان آن اطراف ایران کشیده اند را بشکند

وزارت امور خارجه همان زمان اعلام کرد که این سند، تنها اقتصادی نیست و سند نهایی در «در بخش‌های مختلف قضایی، مجلس و غیره دو کشور ورود کرده‌است.»؛ ضمن اینکه اهداف این سند در مدت ۲۵ سال تکمیل می‌شود و قرار است معاملات با واحد پولی کشور چین یعنی «یوان» صورت گیرد.

 سرانجام این سند، ۷ فروردین پارسال و درحالی که دولت دوازدهم لحظات پایانی خود را سپری می‌کرد توسط محمدجواد ظریف و وانگ یی، وزرای امور خارجه ایران و چین، امضا شد تا در سفر دی پارسال حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به پکن اجرایی شود.

۱۲ شهریور ۹۸ نشریه پترولیوم اکونومیست با انتشار جزئیاتی از متن تواهم‌نامه ۲۵ ساله، مدعی سرازیر شدن سرمایه‌ای معادل حدود ۴۰۰ میلیارد دلار (البته در قالب «یوانِ چین» و نه دلار) به بخش‌های اقتصادی ایران توسط چینی‌ها شد. 

رقمی که تقسیم آن بر ۲۵ سال، معادل سرمایه‌گذاری ماهانه ۱.۳ میلیارد دلاری در اقتصاد ایران است.

 این میزان سرمایه‌گذاری خارجی آن‌قدر بزرگ است که می‌تواند اقتصاد ایران را متحول کند./باشگاه خبرنگاران

برچسب ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: