صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 July 23
کد خبر: ۱۴۳۵۴۷
علی الفیلی، عضو حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ می دهد:

پشت پرده حملات ترکیه به شمال عراق چیست؟

علی الفیلی، عضو حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق با بیان لزوم پاسخ قاطع بغداد و اربیل به تجاوز ترکیه به خاک این کشور و جنایت در دهوک گفت: ترکیه برای اینکه کنترل شهرهای عراق را به دست داشته باشد تا به غارت ثروت و منابع طبیعی کشور ادامه دهد، پیگرد تروریست‌های حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را بهانه می‌کند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ منابع خبری عراق چهارشنبه گذشته از حمله ارتش ترکیه به شمال این کشور و اصابت یک گلوله توپ به تفرجگاهی در اقلیم کردستان عراق خبر دادند. به دنبال این حمله هشت نفر کشته و ۲۳ نفر دیگر مجروح شدند.


مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پنجشنبه گذشته اظهارات مقام های عراقی را درباره حمله ترکیه به اقلیم کردستان تکذیب کرد و گفت: اتهامات واردشده به خود را رد می‌کنیم و آماده همکاری با مقام های عراقی هستیم. چند سازمان تروریستی ازجمله حزب کارگران کردستان (پ.‌ک.‌ک) همچنان در خاک عراق فعالیت دارند.

ترک ها به بهانه مبارزه با تروریسم به فعالیت خود در شمال عراق ادامه می دهند، ولی درواقع تلاش می کنند کوه های قندیل و سایر مناطق را به کنترل خود درآورند تا آنجا را به مقر تروریست ها تبدیل کنند

 

همچنین منابع عراقی از حمله راکتی به پایگاه نظامی ترکیه در بعشیقه با 14 راکت گراد خبر دادند. پیشتر خبر شنیده شدن صدای انفجار در دو پایگاه نظامی غیرقانونی ترکیه در شمال عراق منتشر شده بود.

 


علی الفیلی، عضو حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق در گفت وگو با خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: هرچند برای نخستین بار است که ترکیه زیر بار پذیرش مسئولیت حملات خود علیه غیرنظامیان نمی رود، ولی همه شواهد نشان می دهد جنگنده های این کشور مردم دهوک را هدف حمله قرار دادند.


وی افزود: آنکارا در حالی این نقطه از اقلیم کردستان را هدف قرار داد که در تقسیم بندی بودجه، حتی مبالغی به پایگاه های ترکیه در کردستان اختصاص یافته است، حتی باید بگویم سوخت جنگنده هایی که منطقه را بمباران کردند، به وسیله اقلیم تأمین می شود و دولت ترکیه برای ادامه حملات خود به شهرهای عراق توجیهاتی دارد. آنها به بهانه مبارزه با تروریسم به فعالیت خود در شمال عراق ادامه می دهند، ولی درواقع تلاش می کنند کوه های قندیل و سایر مناطق را به کنترل خود درآورند تا آنجا را به مقر تروریست ها تبدیل کنند.

 
عضو حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق درباره انتقال سوخت این کشور به ترکیه نیز عنوان کرد: این یک بده بستان است؛ درواقع احزاب حاکم در اقلیم به ترکیه نفت می دهند تا در قدرت باقی بمانند. معتقدم برای پاسخ به حمله ترکیه می توان مرزها را به روی این کشور بست، زیرا بستن مرزها به طور مستقیم بر اقتصاد این کشور تأثیر می گذارد.


فیلی گفت: ترکیه برای اینکه کنترل شهرهای عراق را به دست داشته باشد تا به غارت ثروت و منابع طبیعی کشور ادامه دهد، پیگرد تروریست های حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را بهانه می کند. آنها در این راستا چند شهر عراق را به کنترل خود دراورده اند و بمباران می کنند. آنکارا به تازگی به صراحت مدعی تمایل برای کنترل و سیطره بر کرکوک و موصل شده است.


وی ترکیه را مسئول هدف قرار دادن غیرنظامیان در دهوک خواند و تأکید کرد: دولت بغداد و اربیل باید مواضع سختگیرانه ای برای جلوگیری از تخلفات ترکیه اتخاذ کنند، زیرا حمله تجاوزکارانه ترکیه به مکان های گردشگری دهوک به شدت محکوم است.


فیلی تصریح کرد: خواسته ما اخراج سفیر ترکیه از بغداد و پایین کشیدن پرچم ترکیه در راستای انتقام گیری از خون کشته شدگان بمباران ترکیه در دهوک است. همچنین خواستار اقدام جدی در برابر سوءاستفاده ترکیه از مکان های توریستی در دهوک برای اقدامات تروریستی و جنایتکارانه هستیم.

 
عضو حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق همچنین خبر داد نمایندگان دموکرات در جلسه امروز (شنبه) مجلس عراق شرکت خواهند کرد و به هر قطعنامه ای که حاکی از دفاع از حاکمیت ملی باشد، رأی خواهند داد؛ موضوعی که عارف الحمامی، عضو ائتلاف دولت قانون نیز بر آن صحه گذاشت و در گفت وگو با خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: نمایندگان پارلمان عراق مصمم هستند در جلسه امروز موضع محکمی در زمینه تجاوزات ترکیه به خاک کشور اتخاذ کنند.

بغداد باید آنکارا را در محافل بین المللی و با ابزارهای اقتصادی زیر فشار قرار دهد تا به تجاوزات خود پایان دهند


وی افزود: اصرار ترکیه به تداوم تجاوزگری ها ناشی از نشان ندادن واکنش مناسب از سوی دولت بغداد و اقلیم کردستان است و در واقع نابسامانی های اخیر در دولت بهانه ای برای تداوم تجاوزات آنکارا به حاکمیت ملی عراق شده است.

 
حمامی ترکیه را همسایه ای خواند که از تمام موازین بین المللی عدول کرده است و گفت: واکنش دولت به اقدام ترکیه مؤثر نیست و با سطح جنایت همخوانی ندارد؛ حتی معتقدیم در صورت نشان ندادن پاسخ قاطع، تخلفات ترکیه پایان نخواهد یافت. در هر صورت بغداد باید آنکارا را در محافل بین المللی و با ابزارهای اقتصادی زیر فشار قرار دهد تا به تجاوزات خود پایان دهند. در این زمینه زمزمه هایی وجود دارد که احتمالاً جلسه ویژه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه تجاوز ترکیه به دهوک برگزار شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: