صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۰۴ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 July 28
کد خبر: ۱۴۴۴۲۳
مجید صفا تاج، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با راهبرد معاصر پاسخ داد:

بن سلمان در تور اروپایی چه اهدافی را دنبال می کند؟

مجید صفا تاج، کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه سفر ولیعهد عربستان به اروپا در راستای شکست سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه انجام می‌شود، گفت: ولیعهد عربستان با به راه انداختن تور اروپایی خود می‌خواهد پشتوانه و حمایت غربی‌ها را به‌دست آورد تا دست‌کم بتواند توازن نسبی در منطقه با ایران برقرار کند که به نظر می‌آید در تحقق این هدف با شکست مواجه خواهد شد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ به نظر می آید با ورود محمد بن سلمان به یونان انزوای سیاسی ولیعهد عربستان  که از چهار سال پیش کلید خورد، پایان یافته باشد. ولیعهد عربستان که از اکتبر 2018 میلادی به واسطه جنایت هولناک کنسولگری عربستان در استانبول از سوی دوستان غربی خود و به ویژه آمریکا مورد عتاب قرار گرفته بود، این روزها به مقصد اروپا بار سفر بسته است.


در جنایت کنسولگری عربستان در استانبول یکی از مخالفان و منتقدان سرسخت ولیعهد جاه طلب عربستان مثله شد. جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی الاصل روزنامه واشنگتن پست وقتی برای دریافت مدارک ازدواج خود به کنسولگری عربستان در استانبول می رود، هیچ گاه بازنمی گردد. بعدها مشخص شد وی به وسیله عوامل وابسته به حکومت ریاض و به دستور مستقیم شخص ولیعهد این کشور به طرز فجیعی کشته شد.


پس از این جنایت هولناک کشورهای غربی و به طور خاص آمریکا بار دیگر ادعاهای دفاع از حقوق بشر خود را علم کردند. این ادعاها تا آنجا پیش رفت که جو بایدن در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 وعده داد بن سلمان را به واسطه جنایت قتل خاشقجی منزوی خواهد کرد. ادعایی که البته با سفر اخیر بایدن به ریاض و دیدار وی با ولیعهد عربستان رنگ باخت.

 
مجید صفا تاج، کارشناس مسائل غرب آسیا در بررسی ابعاد مختلف سفر ولیعهد عربستان به اروپا به «راهبرد معاصر» گفت: به نظرمی آید سفر بن سلمان به اروپا و ازجمله فرانسه در راستای شکست سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه انجام می شود؛ سفری  که در عمل هیچ دستاوردی برای آمریکا و رئیس جمهور آن به همراه نداشت.

عربستان سعی دارد در کنار آمریکا شریک دیگری برای خود بیابد تا در قالب متحد اروپایی در برخی از موضوعات بتواند از انزوای منطقه ای خارج شود و در مقابل محور مقاومت عرض اندام کند


وی افزود: سفر رئیس جمهور آمریکا به غرب آسیا بدون آنکه آورده ای برای این کشور و متحدانش به همراه داشته باشد، نوعی بزک سیاسی برای آمریکا و همچنین رژیم آل سعود به شمار می رفت؛ زیرا هیچ کدام از دو کشور نتوانستند به اهداف و برنامه های خود درباره مهار جمهوری اسلامی دست یابند. آنها همچنین نتوانستند برنامه هسته ای را متوقف کنند، تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی به نتیجه برسانند و ایران را محدود کنند.


این کارشناس مسائل غرب آسیا تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برگ برنده و دست برتر را بیش از سایرین در اختیار داشت؛ بنابراین به نظر می آید پس از مشخص شدن شکست بایدن در سفر به غرب آسیا و همچنین دست خالی برگشتن او از منطقه به آمریکا، بن سلمان تور اروپایی خود را به راه انداخت.

 
صفا تاج در ارتباط با اهدافی که بن سلمان در سفر خود به اروپا دنبال می کند، گفت: عربستان سعی دارد در کنار آمریکا شریک دیگری برای خود بیابد تا در قالب متحد اروپایی در برخی از موضوعات بتواند از انزوای منطقه ای خارج شود و در مقابل محور مقاومت عرض اندام کند.

 
وی درباره محورهای احتمالی رایزنی بن سلمان در سفر به اروپا عنوان کرد: سفرهای خارجی ولیعهد عربستان باتوجه به ناتوانی پدرش در حوزه پادشاهی طبیعی است؛ اما اینکه وی مجموعه سفرهایی داشته باشد، مؤید این است که عربستان در چند سال اخیر برای مقابله با جمهوری اسلامی و محور مقاومت هزینه های بسیار زیادی پرداخت کرده، اما هیچ دستاوردی نداشته است.


این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: اگر عربستان روابط عادی با جمهوری اسلامی داشت، به دنبال اخلال در کار محور مقاومت نبود، جنگ یمن را به راه نمی انداخت و از بحران تکفیری ها در سوریه و عراق حمایت نمی کرد، هزینه هایش بسیار کمتر بود و شاید روابطی که با جمهوری اسلامی داشت به دستاوردهایی در حوزه منطقه منجر می شد.

 
صفا تاج ناکامی های سیاسی ولیعهد عربستان را از ابعاد مختلف در سال های اخیر یادآور شد و گفت: این سیاست برای سعودی ها و به ویژه بن سلمان هیچ دستاوردی نداشت؛ بنابراین سعی می کند به نحوی کاسه گدایی مقابل اروپایی ها به دست بگیرد که بتواند حمایت آنها را در حوزه ی سیاسی جلب کند و با استفاده از ابزار نفت، آنها را در جهت حمایت از خود مجاب کند تا برای پادشاهی سعودی حامی بخرد؛ آن هم در حالی که بن سلمان پس از قتل خاشقجی به طور کامل از منظر حقوق بشری و جنایتی که انجام داد، در معرض بازخواست قرار گرفته است.

 
وی درباره ابعاد مختلف سفر بن سلمان به اروپا عنوان کرد: اگر اروپایی ها قصد حمایت از ولیعهد عربستان را داشته باشند، دچار دوگانگی خواهند شد و این قطعاً به نفع اروپایی ها نخواهد بود. بن سلمان سعی دارد به گونه ای بتواند بر مقام های اروپایی تأثیر بگذارد که نسبت به پرونده قتل خاشقجی چشم پوشی کنند و به انزوای سیاسی وی پایان دهند.

بن سلمان سعی دارد به گونه ای بتواند بر مقام های اروپایی تأثیر بگذارد که نسبت به پرونده قتل خاشقجی چشم پوشی کنند و به انزوای سیاسی وی پایان دهند


این کارشناس مسائل غرب آسیا تأکید کرد: اهداف بن سلمان در این سفر مشخص است. اگر بخواهیم هدف مشخصی را بیان کنیم، دست کم ایجاد توازن میان جمهوری اسلامی و عربستان در منطقه است که بن سلمان حتی به این توازن هم نزدیک نشده و فاصله بسیار زیادی دارد.

 


صفا تاج یادآور شد: موضوعاتی همچون متوقف کردن فعالیت های هسته ای ایران، مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی و جلوگیری از حمایت کشورمان از جنبش های مقاومت منطقه ممکن است که رایزنی ولیعهد سعودی با اروپایی ها مطرح شود. ولیعهد عربستان با به راه انداختن تور اروپایی خود می خواهد پشتوانه و حمایت غربی ها را به دست آورد تا دست کم بتواند توازن نسبی در منطقه با ایران برقرار کند که به نظر می آید در تحقق این هدف با شکست مواجه خواهد شد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: