صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۱۷ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 July 28
کد خبر: ۱۴۴۵۹۵

وضعیت فنی مهاجم مورد پسند مربی پرسپولیس

مهاجم برزیلی مورد علاقه یحیی گل‌محمدی در فصلی که گذشت نسبت به مهدی طارمی در فوتبال پرتغال نمایش ضعیف‌تری داشت اما از علی علیپور عملکرد بهتری از خود بر جای گذاشت.

به گزارش راهبرد معاصر؛ کاسیانو دیاس موریرا. نام این بازیکن برزیلی، ۱۸۵ سانتی‌متری و ۳۳ ساله حدود یک ماه در رسانه‌های ایران بارها به میان آمد، چرا که یحیی گل‌محمدی علاقه‌مند به جذب او بود و مدیران پرسپولیس تلاش کردند تا کاسیانو را به تهران بیاورند اما این اتفاق رخ نداد و در نهایت با توجه به مصدومیت پیش‌آمده برای مهاجم برزیلی، او نتوانست به پرسپولیس بیاید و پرونده حضورش در جمع شاگردان گل‌محمدی بسته شد.

 

کاسیانو بعد از برزیل، قبرس، کره‌جنوبی، چین، قزاقستان و پرتغال قرار بود که به ایران بیاید تا مشکل خط حمله پرافتخارین تیم لیگ برتر را مرتفع کند که این‌چنین نشد. کاسیانو ۲ فصل قبل را در تیم ویزلا پشت سر گذاشت. یک فصل در سطح دوم و یک فصل در سطح اول فوتبال پرتغال. در فصلی که گذشت ۲ مهاجم ایرانی هم در لیگ پرتغال مشغول به بازی بودند. ۲ بازیکنی که دست بر قضا سابقه پوشیدن پیراهن پرسپولیس و آقای گلی در لیگ برتر با لباس این تیم را دارند؛ مهدی طارمی و علی علیپور. اولی در پورتو مشغول بود و دومی در ماریتیمو فعالیت می‌کرد. به بهانه طرح نام کاسیانو دیاس برای حضور در پرسپولیس و البته منتفی‌شدن انتقال او، عملکرد این ۳ مهاجم در فصل اخیر لیگ برتر پرتغال را با هم مقایسه کرده‌ایم.

 

صدرنشینی مقتدرانه طارمی

فوق ستاره فوتبال ایران و مهاجم بدون جانشین تیم پورتو در فصلی که گذشت نمایش درخشانی داشت. برای اینکه مقایسه این سه بازیکن کمی عادلانه‌تر شود؛ عملکرد طارمی در مسابقاتی که علیپور و کاسیانو حضور نداشته‌اند را فاکتور می‌گیریم (لیگ قهرمانان و لیگ اروپا). مهدی ۳۲ بازی در لیگ برتر پرتغال انجام داد. ۲۰ گل زد و ۱۳ پاس گل (طبق آمار ترانسفرمارکت) برای هم‌تیمی‌هایش ارسال کرد. او در ۲۴۳۳ دقیقه به صورت متوسط هر ۱۲۲ دقیقه، یک گل به ثمر رساند و زننده ۲۳ درصد گل‌های پورتو در لیگ بود. طارمی طبق گفته سوفا اسکور با نمره ۷.۴۷ دومین بازیکن برتر تیمش در لیگ بود. او با ۶ گل فاصله، بهترین گلزن آن‌ها شد و با ۱۳ فاصله موثرترین بازیکن تیم کونسیسائو از حیث گل و پاس گل بود. طارمی در جام حذفی طی ۶ مسابقه، ۳ گل زد و ۲ پاس گل داد و در آلیانز کاپ هم آمار یک بازی و یک گل را بر جای گذاشت. او در مجموع این سه رویداد، ۳۹ مسابقه انجام داد؛ ۲۴ گل زد و ۱۵ پاس گل ارسال کرد. مهاجم تیم ملی ایران، توانست در ۶۱ درصد مسابقات گلزنی کرد.

 

رتبه سوم برای علیپور

بازیکن ایرانی ماریتیمو در فصلی که گذشت همراه با تیمش در رده دهم لیگ قرار گرفت. او دهمین بازیکن برتر تیمش با نمره ۶.۸۱ بود و در جدول گلزنان و موثرترین نفرات روی گل‌ها در جایگاه دوم قرار گرفت. علیپور در لیگ، ۳۴ بازی انجام داد که ۱۸ بار به عنوان بازیکن تعویضی بود. ۷ گل و ۲ پاس گل توسط این بازیکن ایرانی به ثبت رسید. او در ۱۷۸۵ دقیقه، به طور میانگین در هر ۲۵۵ دقیقه یک‌بار دروازه رقبا را گشود. آمار علیپور در جام حذفی یک بازی، یک گل و در آلیانز کاپ هم تنها انجام دادن یک مسابقه بود. بدین ترتیب آمار کلی مهاجم سابق پرسپولیس ۳۶ بازی، ۸ گل و ۲ پاس گل است.

 

برتری میلی‌متری کاسیانو نسبت به مهاجم ایرانی ماریتیمو

به سراغ مهاجم مورد علاقه یحیی گل‌محمدی می‌رویم، مهاجمی که البته سرمربی پرسپولیس نتوانست تجربه همکاری با او را به‌دست آورد. ویزلا نسبت به پورتو و ماریتیمو تیم ضعیف‌تری بود و در رده چهاردهم جای گرفت. آن‌ها با به‌ثمر رساندن ۳۷ گل، دوازدهمین خط حمله برتر بودند و کاسیانو ۱۸ درصد گل‌های تیمش را زد. یک درصد بهتر از علیپور و ۵ درصد ضعیف‌تر از طارمی. کاسیانو طبق آمار سوفا اسکور، امتیاز ۶.۷۷ را گرفت و نفر هشتم تیمش از این حیث بود. با این‌حال، امتیاز او نسبت به ۲ بازیکن دیگر کمتر است. او همانند علیپور دومین گلزن برتر و دومین بازیکن موثر روی گل‌های ویزلا در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ به‌حساب آمد.

 

کاسیانو مدتی مصدوم بود و به همین خاطر در لیگ، ۲۵ بازی انجام داد اما فقط ۵ مرتبه در قامت مهره تعویضی وارد میدان شد. او درست مانند علیپور ۷ گل زد و ۲ پاس گل ارسال کرد. کاسیانو این آمار را در شرایطی ثبت کرد که ۱۸۸ دقیقه کمتر از علیپور بازی کرده بود. میانگین گلزنی او هر ۲۲۸ دقیقه، یک گل است. این مهاجم برزیلی در جام حذفی طی چهار مسابقه، یک گل زد که آن هم به پورتو بود. او در آلیانز کاپ هم آمار یک بازی، یک گل را بر جای گذاشت و در مجموع طی فصلی که از آن عبور کردیم در ۳۰ بازی، ۹ گل و ۲ پاس گل را به‌ثبت رساند.

 

همانطور که مشاهده کردید مهدی طارمی هم به واسطه نبوغ بالایش و هم به دلیل حضور در تیم قدرتمند پورتو با فاصله‌ای فراوان نسبت به علیپور و کاسیانو نمایش بهتری در فصل قبل داشت. اما رقابت بین مهاجم ماریتیمو و بازیکن برزیلیِ ویزلا بسیار نزدیک بود و نهایتا مهاجم ۳۳ ساله‌ی مورد علاقه گل‌محمدی توانست گوی سبقت را از مهاجم ایرانی برباید./خبرورزشی

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: