صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 08
کد خبر: ۱۴۵۹۰۰
یادداشت اختصاصی ابراهیم بهاری، استاد حوزه و معارف دینی؛

جاذبه مکتب امام حسین(ع) برای آزادگان جهان

آنتوان بارا، کشیش بزرگ غرب بر این موضوع تأکید می‌کند اگر حسین (ع) مسیحی بود، در هر نقطه ای از دنیا و در هر کوچه، بازار و معبدی، منبری قرار می دادیم تا مردم را با حسین مسیحی کنیم، زیرا مرام حسین (ع) به شدت آزادگان را به سمت خود جذب می کند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ خیزش شورانگیز جهان تشيع در محرم و صفر علاوه بر اینکه همواره نگاه کنجکاوانه جوامع آزادی‌خواه را به سمت خود معطوف کرده، مجموع آزاداندیشان دنیا را به تعقل و تفکر وادار کرده که کدام رسالت باعث رقم خوردن روز عاشورا شده است؟ آزاداندیشان می دانند به صورت احساسی نمی توان بعد از گذشت یک‌هزار و 380 سال همچنان جامعه ای مشغول عزاداری برای شخصی باشند و همه ساله برای آن فرد مجلس ماتم برگزار کنند، پس یقیناً موضوعی متفاوت در میان بوده است.

 

لذا درمی یابیم جریانی که امام حسین (ع) آفرید، به دلیل متفاوت بودنش، در مجموعه جوامع بشری تا به این روز مسائلی ایجاد کرده که برای غیر مسلمان و غیر شیعه نیز قابل تأمل است. اگر مجموعه تشیع منسجم عمل کنند و مجموعه آزادی خواهان عالم در تکمیل این انسجام قرار بگیرند، قطعاً می توانند قدرت مظلوم را در برابر ظالم فزونی ببخشند. 

 

 

به برکت قیام حسینی، امروز عبارت «جبهه مقاومت» مبارک و خجسته است که قدرت ظالم را تحلیل برده و نشان می دهد با تمام توان می توان در مقابل ظلم ایستاد. وسعت عظمت درس هایی که از عاشورای حسینی به یادگار مانده، قدرت پنهان شیعه در ذیل توجهات به آموزه های امام حسین (ع) و ایده هایی که آن بزرگوار مطرح کرده را برجسته کرده است، زیرا امام حسین نشان داد خط فکری که آن را عملیاتی ساخت تا قیامت کاربرد دارد. 

 

 

امام حسین (ع)  نفرمودند «با یزید مشکل دارم و با یزید نمی سازم» بلکه عبارت حضرت این است،  «کسی که مثل من فکر می کند با کسی که مثل یزید فکر می کند توان سازگاری ندارد»؛ به این معنا که هیچ‌گاه حق و باطل به موازات هم در جایی قرار نمی گیرند و قطعاً بین آنها تضاد ایجاد می شود. 

 

 

عبارت ساده تر این است، شب و روز با هم جمع نمی شوند، زیرا جمع نقیضین محال است. چیره شدن حق بر باطل از جمله مهم‌ترین  آموزه های  عاشورایی است که باید با نگاه عاقلانه در عین عاشقانه بودن تبیین شود تا مؤلفه های قدرت امام حسین (ع) در دنیا نهادینه تر شود. 

خوشبختانه جهان تشيع از چنین توان و قدرتی برخوردار است که از آگاهی روزافزون شیعه برای تبیین آموزه های امام حسین (ع) بهره برداری کند و توان ایستادگی در برابر زیاده خواهی های ظالمین را در تمام نقاط جهان افزایش دهد. 

 

بررسی هر یک از خطوط فکری امام حسین برای مجموعه مردم دنیا قابل درک و فهم است، زیرا فطری است. آنتوان بارا، کشیش بزرگ دنیای غرب بر این موضوع تأکید می‌کند، «اگر حسین (ع) مسیحی بود در هر نقطه ای از دنیا و در هر کوچه، بازار و معبدی، منبری قرار می دادیم تا مردم را با حسین مسیحی کنیم، زیرا مرام حسین (ع) به شدت آزادگان را به سمت خود جذب می کند.

 

این موضوع بیانگر آن است که اثرگذاری امام حسین (ع) در افکار عمومی دنیا و در بین مذاهب مختلف منحصر به یکی دو موضوع نیست، بلکه هر موضوعی می تواند بهترین تراژدی در عصر حاضر باشد.

 

با بررسی خاطره مهاتما گاندی، بسیاری از مسائل روشن می شود که می گوید، «دوست دانشجویی شیعه مذهب داشتم روزی کتابی به زبان اردو به من داد که زندگی امام سوم شیعیان بود. این کتاب به قدری در من تأثیر گذاشت که در روز استقلال هند، به مردم کشورم گفتم، اگر مُردم یا زنده ماندم از شما تعهدی می خواهم که شما را روز شهادت حسین بن علی (ع) یعنی روز عاشورا تا لحظه ای که این کشور هند نامیده می شود، تعطیل رسمی باشد، به این خاطر که من تمامی تئوری رسیدن به قدرت عالی و ایستادگی در برابر ظالم و یاور مظلوم بودن را از امام سوم شیعیان آموختم». 

 

 

او گفت، «باور کردم می شود با تعداد کم در مقابل دنیای استعمار بایستم و آنها را به زانو در بیاورم». معلوم می شود اثرگذاری آموزه های امام حسین که برای جمعیت بشر قابل فهم باشد، یکی دو تا نیست. آزاداندیشی جمعیتی که در رکاب امام حسین بودند، قابل مرور است. دلسوزی امام به دعوت جماعت باید مرور شود. مشخص می کند خطوطی که امام حسین دنبال کرد فقط و فقط برای خدا بود و برای خدا بودن امام را در عالم بی نظیر و ممتاز کرده است. به این دلیل امام حسین می تواند در میان همه جهان و قرون اثرگذار باشد که تمام هدف حسین برای خدا بود. به تعبیر ساده، حسین بن علی تکلیف الهی را تمام کرد، به همین دلیل امام حسین پیروز شد.

 

 

کسانی که دست اندرکار بیان آموزه های حسینی هستند باید حقیقت این قیام را به دنیا منتقل کنند تا جهان برای ایجاد عدالت و ایستادگی در برابر ظلم الگوی موفقی برای تمسک داشته باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: