صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۰:۰۶ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 22
کد خبر: ۱۴۷۹۶۲

تورم آلمان به بالاترین حد در ۷۰ سال گذشته رسید

رئیس بانک مرکزی آلمان هشدار داد که بحران انرژی ناشی از کاهش عرضه گاز از روسیه می‌تواند قیمت‌ها را ۱۰ درصد افزایش دهد.

به گزارش راهبرد معاصر، یواخیم ناگل، رئیس بانک مرکزی آلمان، روز شنبه به روزنامه آلمانی (راینیشه پست) گفت که این کشور در آستانه مشاهده بالاترین تورم خود در دهه های اخیر است و افزود که این کشور ممکن است وارد رکود شود.

ناگل به روزنامه گفت: «نرخ تورم 10 درصدی در ماه‌های پاییز نیز امکان‌پذیر است.

رئیس بوندس بانک افزود: آخرین بار بیش از 70 سال پیش نرخ تورم دو رقمی در آلمان اندازه گیری شد. طبق محاسبات انجام شده در آن زمان، این کشور در سال 1951 شاهد تورم مشابهی بود که به 11 درصد رسید.

ناگل با تاکید براینکه وضعیت اقتصاد ملی احتمالاً در سال آینده نیز متشنج باقی خواهد ماند، افزود: «مسئله تورم در سال 2023 از بین نخواهد رفت» زیرا «احتمالاً تنگناهای عرضه و تنش‌های ژئوپلیتیکی ادامه خواهد داشت».

ناگل خاطرنشان کرد که قیمت گاز طبیعی و برق در حال حاضر بیش از حد انتظار افزایش یافته است.

او هشدار داد که کاهش واردات گاز از روسیه، که در جریان موج گرمای شدید در اروپا که منجر به کاهش سطح آب در رودخانه‌های اصلی اروپا شد و حمل و نقل رودخانه‌ها را با مشکل مواجه کرد، می‌تواند به شدت به اقتصاد آلمان ضربه بزند.

رئیس بوندس‌بانک پیش‌بینی کرد:«با عمیق‌تر شدن بحران انرژی، به نظر می‌رسد که رکود اقتصادی در زمستان آینده رخ دهد».

طبق گزارش فایننشال تایمز، قیمت‌های اعمال شده توسط تولیدکنندگان صنعتی آلمان بین ژوئیه 2021 تا ژوئیه 2022 به میزان 37.2 درصد افزایش یافت. این روزنامه اضافه کرد که اداره آمار فدرال آلمان این نرخ را بالاترین افزایش تاکنون خوانده است.

پیش‌بینی ناگل در حالی است که آلمان با بحران بزرگ انرژی مواجه است. عرضه گاز از روسیه به دلیل مسائل فنی ناشی از تحریم های مرتبط با اوکراین به طور پیوسته در حال کاهش است.

غول انرژی دولتی روسیه، گازپروم، روز جمعه اعلام کرد که ترانزیت گاز از طریق خط لوله نورد استریم 1 را به مدت سه روز بین 31 اوت تا 2 سپتامبر متوقف خواهد کرد.

عرضه گاز به اتحادیه اروپا از طریق نورد استریم 1 در ماه گذشته به 20 درصد از حداکثر سطح کاهش یافته بود.

به گفته گازپروم، پنج توربین برای پمپاژ گاز با ظرفیت کامل نیاز به کار دارند و بیشتر آنها نیاز به تعمیرات اساسی دارند. یکی از توربین‌ها در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها پس از بازگشت از کار تعمیر در کانادا در آلمان متوقف شده است.

اعلامیه روز جمعه منجر به افزایش مجدد قیمت گاز در اروپا شد و قیمت ها با جهش 7 درصدی به بالای 2600 دلار در هر هزار متر مکعب رسید./ برنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: