صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۱۹
  • چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
  • Wednesday 24 May 2023
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 August 23
کد خبر: ۱۴۸۲۵۲

کاهش چشمگیر صادرات محصولات کشاورزی اوکراین

وزارت کشاورزی اوکراین اعلام کرد، صادرات محصولات اصلی کشاورزی این کشور از زمان درگیری نظامی با روسیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا نصف شده است.

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از رویترز، آمارهای وزارت کشاورزی اوکراین نشان داد، صادرات محصولات اصلی کشاورزی این کشور از زمان درگیری نظامی با روسیه در اوایل سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته یعنی سال 2021 تقریبا نصف شده است.

روسیه در 24 فوریه با اوکراین وارد درگیری نظامی شد و در نتیجه آن، بنادر اوکراین بسته شد که این امر سبب شد تا بخش زیادی از محصولات یا برداشت نشود یا از بین برده شوند.

آمار این وزارتخانه نشان داد، صادرات محصولات کشاورزی در بازه 24 فوریه و 15 آگوست امسال از 19.5 میلیون تن مدت مشابه پارسال به 10 میلیون تن کاهش یافته است.

به نوشته این گزارش، پیش بینی شده است، برداشت غلات در اوکراین، از رکورد 86 میلیون تن در سال 2021 به حدود 50 میلیون تن در سال 2022 کاهش یابد.

این وزارتخانه اعلام کرد، اوکراین در بازه 24 فوریه و 15 آگوست امسال، 3.8 میلیون تن غلات صادر کرده که 1.4 میلیون تن دانه آفتابگردان، تقریبا یک میلیون تن روغن آفتابگردان و حدود 60 هزار تن گندم بوده است.

این کشور که به گفته دولت آن، قادر است غذای 400 میلیون نفر را تامین کند، جو، دانه سویا و روغن، آفتابگردان و کنجاله سویا صادر کرده است.

سه بندر اوکراین در پایان ماه جولای بر اساس قرارداد میان مسکو و کی‌اف با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه باز شدند.

اما با وجود باز شدن این بنادر، صادرات محصولات کشاورزی اوکراین به میزان چشمگیری کمتر از پیش از درگیری است. در آن زمان اوکراین بیش از 6 میلیون تن غلات در ماه صادر کرده بود.

وزارت کشاورزی اوکراین هفته گذشته اعلام کرد، صادرات غلات اوکراین در فصل برداشت سال 23-2022 تا 19 آگوست نسبت سال گذشته 51.9 درصد کاهش یافت و به 2.99 میلیون تن رسید.

صادرات غلات  در فصل برداشت 22-2021 که در 30 ژوئن به پایان رسید، به لطف حجم زیاد محموله ها، 8.5 درصد افزایش یافته بود و به 48.5 میلیون تن رسید./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: