صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۴۸
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 August 28
کد خبر: ۱۴۸۷۸۹

حضور ناظران شرعی در شعب بانک‌ها صحت دارد؟

سخنگوی بانک مرکزی ضمن تکذیب حضور ناظران شرعی در تمامی شعب بانک‌ها اعلام کرد:‌ برخلاف ادعاهای مطرح شده، ناظران شرعی به هیچ وجه منحصر به روحانیون محترم نمی‌باشد.

به گزارش راهبرد معاصر، مصطفی قمری‌وفا سخنگوی بانک مرکزی در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر استقرار روحانیون در شعب بانک‌ها، اعلام کرد: براساس مصوبه شورای فقهی بانک مرکزی، در هر بانک یا موسسه اعتباری، یک نفر به عنوان مسئول نظارت شرعی در کمیته تطبیق حضور خواهد داشت تا به عنوان عضوی از اعضای کمیته مذکور، انطباق عملکرد آن بانک و موسسه اعتباری با ضوابط و مقررات شرعی را کنترل نماید.

 

او تأکید کرد که برخی ادعاهای مطرح شده مبنی بر حضور ناظران شرعی در تمامی شعب بانک‌ها به هیچ وجه صحت ندارد.

 

قمری وفا در ادامه تصریح کرد: همچنین برخلاف ادعاهای مطرح شده، ناظران شرعی به هیچ وجه منحصر به روحانیون محترم نمی‌باشد و همه متخصصان صاحب صلاحیت در حوزه بانکداری اسلامی (حوزوی یا دانشگاهی)، پس از اخذ گواهینامه حرفه‌ای مربوطه می‌توانند با انتخاب بانک یا موسسه اعتباری و تایید شورای فقهی بانک مرکزی، به عنوان ناظر شرعی در کمیته تطبیق حضور داشته باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی، روز یکشنبه 30 مرداد در گفت‌وگویی به استقرار ناظران شرعی در بانک‌ها اشاره کرده بود، اما برخی از رسانه ها با توجه به این مصاحبه به تحلیل‌هایی درباره حضور 20 هزار روحانی در 20 هزار شعبه بانکی و ... پرداختند. که این موضوع از سوی وی و بانک مرکزی تکذیب شده است./ تسنیم

نظر شما