صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۴۳
  • چهارشنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۱
  • Wednesday 28 September 2022
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۵ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 August 30
کد خبر: ۱۴۹۱۴۴

تمجید برهم صالح از موضع‌گیری امروز رهبر جریان صدر

رئیس‌جمهور عراق با تمجید از موضع‌گیری امروز رهبر جریان صدر، از گروه‌های سیاسی خواست تا از این فرصت برای خروج از بحران استفاده کنند.

به گزارش راهبرد معاصر «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق ضمن تمجید از موضع امروز «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر در قبال تحولات این کشور، خواستار اعمال اصلاحات جدی در کشور شد.

طبق گزارش الجزیره، «برهم صالح» طی اظهاراتی تصریح کرد: «موضع سید مقتدی صدر مسئولانه و از روی شوق به وطن بود. باید اذعان کنیم که مجموعه سیاسی و مؤسسات قانونی در جلوگیری از آنچه روی داد درماندند.»

رئیس‌جمهور عراق تأکید کرد: «ما نیازمند اصلاحاتی جدی برای رفع معضلات هستیم.»

وی ادامه داد: «موضع صدر موضعی مسئولانه و شجاعانه بود و باید از آن برای خروج از بحران استفاده شود. پایان بحران امروز به معنای پایان بحران ریشه دار سیاسی نیست.»

برهم صالح گقت: «آنچه شاهد آن بودیم، بحرانی عمیق مرتبط با نظام حکومتی و ناتوانی آن بود. می‌خواهیم که همگان اختلافات را کنار گذاشته و منافع عالی کشور را بر "هیچ چیز" مقدم کنند.»

رئیس‌جمهور عراق ادامه داد: «انتخابات اخیر خواسته شهروندان را محقق نکرد و با مشکلات و چالش‌های زیادی همراه بود. باید گفت‌وگو‌هایی جدی بین دولت فدرال و اقلیم کردستان مبتنی بر منافع همه شهروندان برگزار شود.»

وی هشدار داد: «قابل قبول نیست که کشور میدان نزاع بین دیگران یا محل تجاوز هر طرفی باشد. از درخواست نخست‌وزیر برای گفت‌وگوی ملی حمایت می‌کنیم و از ائتلاف چارچوب هماهنگی می‌خواهیم تا با جریان صدر در تماس باشد.»

وی در پایان گفت: «انتخابات زودهنگام می‌تواند تنش‌های سیاسی را حل و باب خروج از بحران را باز کند.»

پس از اعلام کناره‌گیری مقتدی صدر از دنیای سیاست، عراق طی دیروز و امروز شاهد تظاهرات و برخی درگیری‌های مسلحانه بود که به دنبال آن تعدادی کشته و زخمی شدند.

رهبر جریان صدر ظهر امروز (سه‌شنبه) در کنفرانسی مطبوعاتی نسبت به اتفاقات روی داده با صرف‌نظر از این‌که عاملان آن چه کسانی بوده‌اند عذرخواهی کرد و از طرفداران خود خواست تا فوراً از منطقه سبز بغداد خارج شده و به شلوغی‌ها پایان دهند.

پس از این اظهارات صدر معترضان به تدریج از منطقه سبز خارج شدند و اوضاع رو به آرامش رفت./باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: