صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 08
کد خبر: ۱۴۹۷۴۰
پدرام جدی، کارشناس محیط‌ زیست در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

نقش طرح غدیر در ریشه‌کن کردن مشکلات آب شرب خوزستان

پدرام جدی، کارشناس محیط‌ زیست با بیان اینکه «طرح غدیر» از بزرگ‌ترین طرح‌های کشور است که می‌تواند مشکلات آب شرب استان خوزستان را برای همیشه ریشه‌کن کند، گفت: تأمین آب شهرستان‌ها و روستاها به‌ویژه مناطق جنوبی استان که از محدودیت منابع آب شیرین رنج می‌برند، باعث افزایش اطمینان خاطر نسبت به سرزمین مادری، مدیریت کشور و زمینه‌سازی برقراری امنیت می‌شود

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ کاملاً قابل پیش بینی بود نشریات همسو با تبلیغات منفی غرب خبر مهم «پروژه آبرسانی غدیر» را سانسور کنند. این پروژه ملی عظیم آب شرب  بیش از 4 میلیون نفر در ۲۶ شهر و یک هزار و 600 روستا را در استان خوزستان و مناطق اطراف تأمین می کند؛ ️منطقه ای که سال گذشته گرفتار بحران تأمین آب و نارضایتی مردم بود.


به هنگام بروز بحران، رسانه های معاند بیگانه و شبکه داخلی همسو به موج سواری و ایجاد التهاب و ناامنی پرداختند، اما اکنون که با همتی جهادی، پروژه تعریف شده برای سه سال، در مدت 10 ماه راه اندازی شده، رسانه های یاد شده حتی سوژه فرعی خود را هم به این خبر خوب و امیدوارکننده اختصاص نداده اند.

می توان از طرح غدیر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح های کشور یاد کرد که مشکلات آب شرب استان خوزستان را برای همیشه ریشه کن خواهد کرد


پدرام جدی، کارشناس محیط زیست در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره اقدام عملی دولت در «طرح آبرسانی غدیر» در استان خوزستان گفت: طرح غدیر 13 سال بعد از کلنگ زنی در دولت های گذشته، در دولت سیزدهم به اتمام رسید و به وسیله آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور افتتاح شد. این طرح از بزرگترین طرح‌های آبرسانی کشور به شمار می رود که نباید آن را در حد استان خوزستان عنوان کرد، بلکه طرح آبرسانی غدیر ازجمله طرح های آبرسانی بزرگ کل کشور است.

 
وی افزود: در سال های گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی، کاهش و تغییر نوع و پراکندگی بارندگی‌ها، سدسازی‌های بی رویه و اقدامات مدیریتی نادرست، بسیاری از شهرها و روستاهای کشور به شدت با تنش‌های آبی و خشکی مواجه شدند، به طوری که حتی در بسیاری از شهرها و روستاها آب آشامیدنی روزها و هفته ها در دسترس نبود و در برخی  مناطق در ماه های مختلف دستگاه های دولتی و مسئولان با ماشین آلات سنگین و تانکرهای بزرگ اقدام به تأمین آب مناطق می کردند.


این کارشناس محیط زیست عنوان کرد: تأمین آب به وسیله تانکرها موضوعی پایدار، مناسب و ایده آل نیست و حتی نمی تواند تأمین کننده نیازهای اولیه باشد؛ به همین دلیل بسیاری از مناطق درگیر مشکلات‌ اقتصادی، رفاهی و اجتماعی شدند. آب مایه حیات و بستر توسعه به شمار می‌‌رود، باعث شکوفایی و پایداری سرزمینی است و مردم را در سکونتگاه‌های اجدادی خود نگاه می‌دارد.


پدرام جدی گفت: در صورت در دسترس نبودن آب مناسب و باکیفیت مردم مجبور به مهاجرت و ترک محل زندگی خود می شوند و با توجه به اینکه در مناطق مختلف به صورت مکرر شاهد اعتراضات مردمی بودیم که درگیر چالش تأمین آب شرب بودند، این طرح می تواند مشکلات را ریشه کن کند. با تأمین آب پایدار برای ٢۶ شهر و یک هزار و 600 روستای استان خوزستان آب ۵٢ درصد جمعیت استان تأمین می شود.


وی تصریح کرد: تامین آب شهرستان‌ها و روستاها به ویژه مناطق جنوبی استان که از محدویت منابع آب شیرین رنج می‌برند، باعث افزایش اطمینان خاطر نسبت به سرزمین مادری، مدیریت کشور و زمینه سازی برقراری امنیت می شود و از مهاجرت مردم به سایر استان‌ها جلوگیری می‌کند. سکونت مردم در این مناطق و تأمین پایدار آب می‌تواند به شکوفایی منطقه، رونق تولید و توانمندی‌های بالقوه کمک کند و کیفیت زندگی روستاها را افزایش دهد.

 
این کارشناس محیط زیست افزود: می توان از طرح غدیر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح های کشور یاد کرد که مشکلات آب شرب استان خوزستان را برای همیشه ریشه کن خواهد کرد. این روزها در بسیاری از استان ها با تنش های آبی و خشکی مواجهیم؛ هر چند بخشی از این چالشها ناشی از نبود مدیریت صحیح منابع آبی و بخشی نیز به دلیل تغییر جنس بارش های کشور است، ولی انتظار می رود مدیران و مسئولان کشور راهکارهای نوین و متناسبی برای مناطق مختلف پیش بینی کنند که به افزایش رفاه و رضایت خاطر از عملکرد دستگاه‌ها منجر و مانع مهاجرت به استانها و کلان شهرهای کشور شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: