صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۰۱
  • چهارشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۱
  • Wednesday 30 November 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 14
کد خبر: ۱۵۰۶۲۳

مقام ازبک: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بسیار مهم است

معاون اول رئیس مجلس سنای ازبکستان با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه گفت: عضویت تهران در سازمان همکاری شانگهای بسیار مهم است.

به گزارش راهبرد معاصر، «صادق صفایف» معاون اول رئیس مجلس سنای ازبکستان گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بسیار مهم است.

 

وی اظهار داشت: سازمان همکاری شانگهای یک سازمان توسعه منطقه‌ای است. عضویت بزرگ ترین کشورهای منطقه در این سازمان در زمینه اجرای برنامه در نظر گرفته نقش مثبتی ایفا می‌کند.

 

معاون اول رئیس مجلس سنای ازبکستان ادامه داد: ایران یک کشور مهم و بزرگی است. این کشور در چهارراهی قرار دارد که آسیای مرکزی را به خاورمیانه، آسیای جنوبی، قفقاز و اروپا متصل می‌کند. این نشان می‌دهد که موقعیت جغرافیایی آن چقدر مهم است.

 

صفایف تاکید کرد: از همه مهمتر دسترسی به بنادر دریایی از طریق ایران برای ما بسیار مهم است. بنادر «چابهار» می‌توانند در اتصال آسیای مرکزی با بازار جهانی نقش مهمی داشته باشند. البته، همکاری با ایران برای سازمان همکاری شانگهای بسیار مهم است.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد که هدف سازمان همکاری شانگهای ساختن پل‌های جدید است نه دیوارهای جدید.

 

این مقام ارشد ازبکستان عنوان کرد: قدرت اصلی سازمان همکاری شانگهای این است که آن از یک بلوک یا ساختار بسته فاصله دارد. این سازمان همواره برای همکاری‌های مختلف باز است و نشست «سمرقند» نیز ثابت می‌کند که این سازمان قالبی برای ایجاد درک متقابل، اعتماد و همکاری است.

 

معاون اول رئیس مجلس سنای ازبکستان در پایان اظهار داشت: نشست سازمان همکاری شانگهای یک مراسمی خواهد بود که به جای تشدید برخی تضادها یا ایجاد دیوارهای جدید و تعیین مرزهای جدید، پل‌های جدید ایجاد و مردم را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

 

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

 

در نشست سازمان که روزهای 8 و 9 ژوئن سال 2017 میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای‌ شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیندهای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای است.

 

اکنون افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت وگو با این سازمان هستند. در نشست سازمان همکاری شانگهای در شهر «دوشنبه» در ماه سپتامبر سال 2021 میلادی مراحل و فرایندهای ارائه مقام شریک گفت وگو به مصر، قطر و عربستان سعودی آغاز شده است./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: