صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 15
کد خبر: ۱۵۰۷۴۱
«راهبرد معاصر» روند هفته گذشته بازار سرمایه را بررسی و تحلیل می‌کند؛

بورس در انتظار افزایش فروش هفته آخر شهریور

در هفته جاری بازار سهام پیش‌بینی می‌شود معاملات خنثی داشته باشد، زیرا تکلیف مسائل کلان مانند بازگشت آمریکا به برجام و نگاه کلی به اقتصاد مشخص نیست و تحلیلگران بازار منتظر گزارش 6 ماهه در انتهای شهریور می‌مانند تا با خطر کمتری معامله کنند، البته باید خطر تسویه اعتبارات کارگزاری را تا پایان شهریور در خطرهای بازار لحاظ کرد که می‌تواند فشار فروش بیشتری به بازار دهد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»‌؛ هفته ای که گذشت شاخص کل همچون دو هفته گذشته ریزشی بود و بازار سهام و نمادهای شاخص ساز وضعیت خوبی نداشتند.

 

تحلیل هفتگی تکنیکال شاخص کل

همان‌گونه که در هفته های گذشته پیش بینی کرده بودیم، شاخص کل تا ناحیه 1 میلیون و 400 هزار واحد ناحیه کینگ یا نقطه حیاتی حمایتی ریزش کرد و حتی حمایت این نقطه را نیز از دست داد. این نقطه محدوده بازگشت به روند صعودی است و احتمال دارد در هفته جاری شاخص کل تا محدوده بالاتر از 1 میلیون و 400 هزار واحد برود.

 

تصویر زیر پیش بینی هفته های قبل راهبرد معاصر بود که دقیقاً اتفاق افتاد و شاخص کل تا محدوده آبی رنگ ریزشی شد. 

 

 

اما طبق تصویر زیر، شاخص کل اگر نتواند هفته آینده حمایت اصلی را حفظ کند انتظار می رود تا ناحیه 1 میلیون و 290 هزار واحد نیز طبق تصویر زیر ریزش داشته باشد.

 

 

نیروگاه‌ها و افزایش قیمت

 

در هفته گذشته نیروگاه ها با خبر افزایش قیمت و افزایش سودسازی پرقدرت شدند در افشای اطلاعات الف شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم آمده است؛ دريافت مجوز تغيير بيش از 10 درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات تصویب شد که جزئیات آن برابر است با:

 

  1. نرخ سقف بازار برق از 642 به 803 ريال به ازای هر کيلووات‌ساعت افزايش داشته است که معادل رشد 25 درصدی سقف نرخ فروش انرژی به شرکت مديريت شبکه نسبت به قبل است. 
  2. نرخ پايه آمادگی کماکان 185 ريال به ازای هر کيلووات‌ساعت ثابت مانده است. 
  3. مقررات جديد از تاريخ 1401/06/23 نافذ خواهد شد. افزايش سقف نرخ بازار برق به افزايش درآمد انرژی نيروگاه در بازار و متناسب با آن افزايش نرخ در فروش مستقيم به صنايع در بورس انرژی منجر خواهد شد. 

 

ميزان نهايی افزايش درآمد انرژی متناسب با شرايط عرضه و تقاضا در بازار برق محقق می شود.

 

انتشار صورت مالی یک ساله گروه سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از وقایع مهم این هفته انتشار صورت مالی یک ساله بسیاری از نمادهای گروه سرمایه گذاری است که می تواند در این برهه که بازار در حالت نوسانی قرار دارد، نوسان مثبت در نمادهای سودساز بدهد.

 

واکنش بازار به صورت مالی نمادهای مختلف گروه سرمایه گذاری یکسان نبود و برخی از این نمادها سبز و برخی دیگر قرمز معامله شدند، نمادهای وگستر، فلات و وثوق وضعیت خوبی را در معاملات آخر هفته سپری کردند. 

 

وضعیت شاخص های بازار سرمایه 

 

 معاملات

ارزش معاملات خرد عدد 2 هزار و 484 میلیارد تومان را به ثبت رسانده است که نسبت به میانگین هفتگی، 6 درصد و نسبت به میانگین ماهانه 12 درصد کاهش داشته است. 

در هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش 1 هزار و 81 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. چهارشنبه نیز روند خروج نقدینگی حقیقی با ثبت رقم 132 میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. این درحالی است که در هفته گذشته از شدت خروج نسبت به میانگین ماهانه کاسته شده است.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در هفته گذشته حاکی از 562 میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌هاست. چهارشنبه نیز با ورود 385 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی  به صندوق‌های درآمد ثابت دریافت سود ثابت همچنان مورد استقبال حقیقی‌ها قرار دارد. در هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه در حال افزایش است.

ارزش صف‌های خرید 180 میلیارد تومان است که کاهش 9 میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد. 

همچنین ارزش صف‌های فروش هم با کاهش 38 میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی همراه بوده و در محدوده 131 میلیارد تومان قرار دارد. 

 بیشترین ارزش معاملات را گروه خودرویی با ثبت رقم 330 میلیارد تومان (0.8 برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های فلزات اساسی با ارزش معاملات 193 میلیارد تومان (یک برابر میانگین هفتگی) و شیمیایی با ارزش معاملات 189 میلیارد تومان (0.7 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند. 

گروه زغال سنگ با ارزش معاملات 58 میلیارد تومان (2.9 برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه ماشین و تجهیزات با ارزش معاملات 43 میلیارد تومان (1.6 برابر میانگین هفتگی) و گروه نهادهای مالی واسط با ارزش معاملات 124 میلیارد تومان (1.6 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

این هفته بازار سهام پیش بینی می شود معاملات خنثی داشته باشد، زیرا تکلیف مسائل کلان مانند برجام و نگاه کلی به اقتصاد مشخص نیست و تحلیلگران بازار منتظر گزارش 6 ماهه در انتهای شهریور می مانند تا با خطر کمتری معامله کنند، البته باید خطر تسویه اعتبارات کارگزاری را تا پایان شهریور در خطرهای بازار لحاظ کرد که می تواند فشار فروش بیشتری به بازار دهد.



برچسب ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: