صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - 2022 September 26
کد خبر: ۱۵۱۸۸۸
حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

عربستان آماده ازسرگیری روابط دیپلماتیک با ایران است؟

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه اهمیت ازسرگیری روابط ایران و عربستان در پیش‌گام شدن عملیاتی عربستان برای رفع چالش‌هاست، گفت: دیدار وزیران امور خارجه ایران و عراق در آینده‌ای نزدیک به حل مشکلات بسیاری میان ریاض و تهران منجر می‌شود؛ اما موضوع مهم این است که توپ در زمین عربستان قرار دارد و باید ثابت کند برای ازسرگیری روابط به‌صورت جدی در صحنه حاضر می‌شود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت، عربستان تمایل دارد با ایران روابط حسنه‌ برقرار کند. وی جمعه شب در مصاحبه با شبکه فرانس ۲۴ عنوان کرد: هنوز اختلافاتی با ایران وجود دارد که در حال حاضر مانع ملاقات با همتای ایرانی خود شده است.


وی تأکید کرد: ما قطعاً قصد داریم با ایران روابط مثبت برقرار کنیم. ریاض نسبت به احیای احتمالی توافق هسته‌ای قدرت‌های غربی با ایران به ویژه در زمینه بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگرانی‌هایی دارد.

وزیر امور خارجه عراق به تازگی اعلام آمادگی کرد بغداد بار دیگر می تواند پذیرای وزیران امور خارجه عربستان و ایران باشد و آماده برگزاری دور ششم مذاکرات است


حسن هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره ابراز امیدواری وزیر امور خارجه عربستان برای ازسرگیری روابط با ایران گفت: اظهارات اخیر فیصل بن رحمان، وزیر امور خارجه عربستان گرچه به لحاظ شکلی و ظاهری گام مثبتی تلقی می شود، اما این کشور برای نزدیک شدن به جمهوری اسلامی ایران باید گام های عملی مهمی بردارد.

 


وی افزود: ازآنجایی که در یک و نیم سال گذشته پنج دور مذاکره نفس گیر و چالشی میان دو هیئت ایرانی و سعودی در بغداد برگزار شد و در آن موضوعات مختلفی ازجمله مناسبات تهران- ریاض، جنگ یمن، امنیت خلیج فارس و دخالت نکردن در امور داخلی ایران بررسی شد و خروجی مثبتی داشته است، می توان به نتیجه مطلوب تر در دور بعدی مذاکرات خوش بین بود.


این کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: به نظر می آید دور ششم مذاکرات میان دو کشور در راستای  رفع چالش های موجود برگزار شود. وزیر امور خارجه عراق به تازگی اعلام آمادگی کرد بغداد بار دیگر می تواند پذیرای وزیران امور خارجه عربستان و ایران باشد و آماده برگزاری دور ششم مذاکرات است.


هانی زاده گفت: سیاست های عربستان تابعی از سیاست های آمریکاست. با توجه به اختلاف میان دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شخص محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، سعودی ها تلاش می کنند با ایجاد حاشیه امن در منطقه به نوعی از مسیر و وضعیت بحرانی عبور کنند و در انتظار انتخابات 2024 آمریکا هستند؛ به همین دلیل درصدد هستند روابط خود را با ایران به صورت شناور مدیریت و تعریف کنند. به نظر می آید سعودی ها هنوز به جمع بندی برقراری رابطه پایدار با ایران نرسیده اند.


این کارشناس غرب آسیا توضیح داد: موضوع مهم ازسرگیری روابط ایران و عربستان پیش گام شدن عملیاتی عربستان برای رفع چالش هاست؛ یعنی اینکه با عمل خود باید ثابت کند خواهان برقراری رابطه متقابل با ایران است.


وی افزود: برآوردها از رفتارهای و کنش های سعودی نشان می دهد سران عربستان تاکنون شفاهی بر ایجاد روابط با ایران تأکید می کنند، اما عملی هنوز تصمیم جدی اتخاذ نکرده و کاری ازپیش نبرده اند تا نشان دهند واقعاً به دنبال رابطه پایدار با ایران هستند.

در حال حاضر توپ در زمین عربستان است و باید به ایران ثابت کند برای ازسرگیری روابط به صورت عملی و جدی در صحنه حاضر می شود


هانی زاده درباره ضدیت های آشکار و پنهان سعودی ها با ایران گفت: ارتباطات آشکار و پنهان سعودی ها با سران رژیم صهیونیستی، مراودات قابل توجه آنها با آمریکا و برخی کشورهای علیه جمهوری اسلامی، مدیریت و پول پاشی و حمایت مالی از برخی شبکه های فارسی زبان معاند نشان می دهد سعودی ها در ازسرگیری روابط با ایران چندان جدی نیستند. به هر حال برای حل مشکلات فی مابین باید با دادن فرصت دیگری به عربستان امیدوار بود شاهد برداشتن گام عملی از سوی سران سعودی باشیم.


وی تصریح کرد: امروز برای ازسر گیری رابطه ایران و عربستان همه نگاه ها به بغداد دوخته شده است. دیدار وزیران امور خارجه ایران و عراق در آینده ای نزدیک قطعاً به حل مشکلات بسیاری میان ریاض و تهران منجر می شود؛ اما موضوع مهم این است در حال حاضر توپ در زمین عربستان است و باید به ایران ثابت کند برای ازسرگیری روابط به صورت عملی و جدی در صحنه حاضر می شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: