صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۱۳
  • سه‌شنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 20 September 2022
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۱۲ تير ۱۳۹۸ - 2019 July 03
کد خبر: ۱۵۲۰۲

فرار رو به جلوی امارات

وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی در دیدار با فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن خواستار اجرای توافق استکهلم سوئد شد.

به گزارش راهبرد معاصر، «انور قرقاش»، وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی با «مارتین گریفیتس»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات (وام)، قرقاش در این دیدار که «ریم بنت ابراهیم الهاشمی»، وزیر مشاور دولت امارات در همکاری‌های بین‌المللی در آن حضور داشت، مدعی شد که ائتلاف سعودی و اماراتی به دنبال راه حلی مستمر برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه از طریق ایجاد دولت یمنی هستند.

 

این مقام اماراتی همچنین خواستار اجرای توافق استکهلم سوئد در مورد یمن و اعمال فشار جامعه بین‌الملل برای اجرای تعهدات توافق مذکور و محکوم کردن اقدامات انصارالله یمن شد.

 

قرقاش در حالی این ادعاها را مطرح می‌کند که اخیرا شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای از «مارتین گریفیتس»، فرستاده ویژه این سازمان در امور یمن در برابر ادعاهای دولت مستعفی این کشور و ائتلاف سعودی حمایت کرده است.

 

سازمان ملل به دنبال این بیانیه از همه طرف‌های یمنی خواست که با مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به گونه سازنده و مستمر تعامل داشته باشند.

 

روابط میان گریفیتس و دولت مستعفی به ریاست «عبد ربه منصور هادی» از ماه مه گذشته بحرانی شده است. منصورهادی در اواخر ماه مه در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل از آنچه «اقدامات غیر قانونی» گریفیتس می‌خواند انتقاد کرد.

 

رئیس جمهور مستعفی یمن در این نامه صراحتا به بی طرف بودن نماینده سازمان ملل اعتراض کرده و نوشته که چرا رفتار نماینده سازمان ملل با انصارالله یمن و دولت مستقر در ریاض یکسان است؟ او همچنین از اینکه گریفیتس با انصارالله همچون یک دولت قانونی و همراستا با دولت مستقر در ریاض رفتار می‌کند، بشدت انتقاد کرده بود.

 

گریفیتس اخیرا از همکاری جنبش انصارالله یمن و رهبر آن «عبدالملک بدر الدین الحوثی» در راستای اجرای توافق استکهلم تقدیر کرده بود که این مسئله خشم طرف مقابل را بر انگیخته بود.

 

نمایندگان دولت نجات ملی (مستقر در صنعاء) و دولت مستعفی یمن (مستقر در عدن)، ۱۸ دسامبر گذشته در شهر استکهلم، پایتخت سوئد بر سر توقف آتش بس در استان الحدیده، تبادل اسرا و تداوم گفت‌وگوها توافق کردند. با این حال، نیروهای دولت مستعفی که مورد حمایت ائتلاف سعودی هستند، از زمان حصول این توافق، بارها آن را نقض کرده‌اند و مانع پیشرفت این توافق شده‌اند.

 

خروج نیروهای نظامی از استان الحدیده و مرکز آن یکی از موارد توافق سوئد در مورد یمن است. بر اساس این توافق، نیروهای طرفین می‌بایست، این منطقه را ترک کرده و جای آن را نیروهای امنیتی محلی بگیرد.

 

این توافق با هدف توقف درگیری‌ها در این شهر بندری یمن که گفته می‌شود بیش از ۷۰ درصد کمک‌های انسانی به این کشور از طریق آن وارد می‌شود، صورت گرفت تا این کمک‌ها در سایه بازگشت آرامش به این شهر با سرعت بیشتری انجام شود.

 

به رغم توافق طرفین که با نظارت سازمان ملل حاصل شد، ائتلاف سعودی و نیروهای دولت مستعفی حاضر به عقب‌راندن نیروهای خود از الحدیده نشدند و با تقویت مواضع خود در این منطقه، بارها آتش‌بس و توافق سوئد را نقض کردند.

 

منبع: فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: