صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - 2022 September 30
کد خبر: ۱۵۲۵۰۶
«راهبرد معاصر» بررسی می‌کند؛

واکاوی حملات سپاه به گروهک‌های تجزیه‌طلب

با توجه به تشدید فعالیت‌های گروه‌های تجزیه‌طلب و سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان عراق، تهران باید علاوه بر هشدار به مقام‌های سیاسی و امنیتی این منطقه در زمینه تشدید فعالیت‌های ضد ایرانی، دامنه رصد و عملیات برابر گروه‌های تجزیه‌طلب را گسترش دهد. حوادث سال‌های اخیر از برنامه دولت‌های خارجی برای بهره‌برداری از حوادث داخلی ایران در راستای تضعیف نظام و تجزیه کامل کشور خبر می‌دهد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رژیم صهیونیستی تهدید بزرگ موجود علیه خود در غرب آسیا را جمهوری اسلامی ایران تعریف و برای مقابله با تهران راهبرد جامعی تدوین کرده که یکی از اضلاع مهم آن فعال کردن گسل‌های قومی و تقویت گروه‌های تجزیه‌طلب در ایران است. مقابله دستگاه‌های امنیتی کشور با تحرکات صهیونیست‌ها میان اقوام ترک، کُرد و عرب ایران و مسلح کردن گروهک‌های تجزیه طلب به انواع تسلیحات سبک و انفجاری نشان دهنده برنامه رژیم صهیونیستی برای ایجاد جنگ داخلی در کشور و در صورت امکان تجزیه استان‌های مرزی ایران است.

 

 

برهمین اساس رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از تحولات داخلی ایران، علاوه بر ایجاد موج جنگ رسانه‌ای- روانی، با کمک تسلیحاتی- اطلاعاتی به گروهک‌های تجزیه طلب به دنبال ضربه به امنیت ملی کشورمان است. 

 

حملات بی‌سابقه در حالی دنبال می‌شود که ایران بارها در زمینه فعالیت گروهک‌های تجزیه طلب به مسئولان اقلیم کردستان و دولت بغداد هشدار داده است

قرارگاه حمزه سیدالشهدای نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دوم مهر ماه سلسله عملیات ترکیبی علیه مقرهای احزاب تروریستی و تجزیه‌طلب کومله، دموکرات و حزب آزاد کردستان در سنجق، اربیل، سلیمانیه و کرکوک آغاز کرد که در این عملیات از موشک‌های نقطه زن، پهپادهای رزمی- انتحاری همچون پهپاد انتحاری شاهد- 136 برای هدف قرار دادن تروریست‌ها استفاده شد. 

 

 

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای خطاب به ملت ایران علت حملات را تشدید شیطنت گروه‌های تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم کردستان عراق علیه مرزهای ایران و دخالت در امور داخلی کشورمان عنوان کرد. همچنین در این بیانیه تأکید شد، عملیات تا برچیده شدن و محو کامل پایگاه‌ گروه‌های تجزیه‌طلب ادامه خواهد داشت. 

 

 

حملات بی‌سابقه در حالی دنبال می‌شود که ایران بارها در زمینه فعالیت گروهک‌های تجزیه طلب به مسئولان اقلیم کردستان و دولت بغداد هشدار داده است. 

 

طبق گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های داخلی، عوامل گروه‌های تروریستی کومله و دموکرات با حضور در استان‌های آذربایجان غربی و کردستان به دنبال صحنه‌گردانی اعتراضات، پر رنگ کردن شعارهای تجزیه‌طلبانه و تبدیل اعتراضات به اغتشاشات بودند. 

 

 

در اطلاعیه دیگری فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان از دستگیری فردی در دیواندره به همراه سه گونی اسلحه خبر داد. یکی دیگر از نشانه‌های برجسته دخالت عوامل تجزیه‌طلب در امور داخلی ایران، مصاحبه عارف پاوه جانی رئیس حزب «سربستی» و درخواست حمایت رژیم صهیونیستی از گروهک‌های تروریستی و کردهای ایران است. وی مدعی شد در ایران 16 میلیون جمعیت دارند و باید کشور مستقل داشته باشند. همچنین با مطرح کردن ارتباط احتمالی میان کردها با رژیم صهیونیستی، پیشاپیش ذوق زدگی خود را نسبت به آن نشان داد. 

 

 

اعتراضات اخیر تنها صحنه سوء استفاده دشمن از گروهک‌های تجزیه‌طلب نبوده است. وزارت اطلاعات چندی پیش در اطلاعیه‌ای از دستگیری شبکه‌ای تروریستی که ماه‌ها به‌وسیله عوامل موساد در یکی از کشورهای آفریقایی آموزش دیده بودند و از مسیر اقلیم کردستان وارد ایران شدند، خبر داد. این شبکه برای بمب‌گذاری و خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای وارد استان اصفهان شدند، اما با رصد و شناسایی نیروهای اطلاعاتی، تنها چند ساعت پیش از آغاز عملیات علیه تأسیسات هسته‌ای دستگیر شدند.

 

شاید یکی از معروف‌ترین گزاره‌ها درباره کردها آن است که ایرانی‌ترین قوم این جفرافیای فرهنگی هستند. آثار باستانی، فرهنگ بومی، نام‌های اصیل و ... نشان دهنده پیوند ناگسستنی کردها با ایران بزرگ فرهنگی است. فرهنگ ایرانی آن‌قدر در میان کردها ریشه‌دار و اصیل است که حتی کردهای دیگر کشورهای منطقه و جهان نیز اعیاد بزرگ پارسی مانند نوروز را متعلق به خود می‌دانند و جشن می‌گیرند. 

 

 

در تاریخ این پیوند آن‌قدر عمیق است که حتی در دوران معاصر غرب آسیا و جنگ‌های میان ایران و رژیم بعث عراق، کردها کمک شایانی به پیروزی تهران و زمین گیر کردن بعثی‌ها در مرزهای شمال غرب کشورشان کردند. اشاره به این پیوند عمیق فرهنگی- تاریخی نشان دهنده مهر میان قوم کرد و ایران زمین است.

 

بی‌شک تدوین سیاست‌های عادلانه با هدف پیشبرد توسعه متوازن در سراسر کشور، به‌ویژه مناطق غربی ایران می‌تواند مانعی جدی در برابر فعالیت‌های گروه‌های تجزیه‌طلب باشد و تبلیغات آنها را بی‌اثر کند. 

 

 

بهره سخن

تکرار عبارت‌های «شرق کردستان» و «کشور کردستان» در رسانه سعودی ایران اینترنشنال یا دخالت مسعود بارزانی در ماجرای درگذشت مهسا امینی نشان دهنده برنامه خارجی برای تحریک مناطق کردنشین ایران است. قرار گرفتن مقرهای موساد در اقلیم کردستان نیز نشان دهنده حضور میدانی عوامل رژیم صهیونیستی در مرزهای غربی کشورمان و برنامه ریزی برای ایجاد فتنه قومی در میان مناطق کردنشین ایران است. 

تدوین سیاست‌های عادلانه با هدف پیشبرد توسعه متوازن در سراسر کشور، به‌ویژه مناطق غربی ایران می‌تواند مانعی جدی در برابر فعالیت‌های گروه‌های تجزیه‌طلب باشد

 

با توجه به تشدید فعالیت‌های گروه‌های تجزیه طلب و سرویس خارجی رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان، تهران باید علاوه بر هشدار به مقام‌های سیاسی و امنیتی این منطقه در زمینه تشدید فعالیت‌های ضد ایرانی، دامنه رصد و عملیات برابر گروه‌های تجزیه‌طلب را گسترش دهد و اجازه فعالیت علیه تمامیت ارضی خود را به هیچ بازیگر دولتی یا غیر دولتی ندهد. حوادث سال‌های اخیر از برنامه دولت‌های خارجی برای بهره‌برداری از حوادث داخلی ایران در راستای تضعیف نظام و تجزیه کامل کشور خبر می‌دهد. 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: