صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 09
کد خبر: ۱۵۳۱۷۹

مدیریت تورم، رویکرد دولت به بازار سرمایه

دولت در ماه‌های اخیر سعی کرد با کنترل صورت مالی شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و عرضه اموال مازاد حتی‌الامکان تورم را کاهش دهد که این میزان اهتمام به رفع کسری بودجه و کنترل صورت مالی شرکت‌ها قابل قدردانی است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در سه هفته اخیر بازار سرمایه با ریزش قابل توجه پنج درصدی مواجه شد و از 1 میلیون و 389 هزار واحد به 1 میلیون و 313 هزار واحد در معاملات سه شنبه رسید که این ریزش در سه هفته اخیر با توجه به ارزنده بودن بسیاری از نمادها جای تأمل دارد.

 

بورس در اولویت نیست

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در نشست ماهانه با رسانه ها به تشریح سیاست های اقتصادی دولت پرداخت و به صراحت اعلام کرد، اولویت دولت کنترل و مدیریت تورم است. دولت در ماه های اخیر سعی کرد با کنترل صورتمالی شرکتها و سازمان های دولتی و عرضه اموال مازاد حتی الامکان تورم را کاهش دهد که این میزان اهتمام به رفع کسری بودجه و کنترل صورتمالی شرکتها قابل قدردانی است.

 
نرخ بهره بالا یکی از گزینه های افزایش خطر بازار سرمایه است و به گفته بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، در اوضاع کنونی تنها اولویت اقتصادی دولت کنترل نرخ تورم و حفظ نرخ بهره در همین جایگاه است. امین بهمنش، کارشناس اقتصادی نیز بر این مطلب صحه می گذارد و معتقد است، بورس در اوضاع کنونی در اولویت نیست و اولویت دولت کنترل تورم است.

 

از ارزش معاملات چه خبر؟

ارزش معاملات خرد در پایان معاملات سه شنبه عدد یک هزار و 767 میلیارد تومان را به ثبت رساند که نسبت به میانگین هفتگی، 13 درصد و نسبت به میانگین ماهانه 27 درصد کاهش داشته است. ارزش معاملات خرد حتی نسبت به معاملات روزهای دوشنبه و یکشنبه نیز شاهد افت بوده و از کانال 2 هزار میلیارد تومان به کانال یک هزار میلیارد تومان رسیده است.

در هفته گذشته برآیند معاملات بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش یک هزار و 467 میلیارد تومان را نشان می‌دهد

تداوم خروج نقدینگی

در هفته گذشته برآیند معاملات بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش یک هزار و 467 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای چهارمین روز متوالی با ثبت رقم 183 میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. در هفته گذشته بر شدت خروج نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است.


برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در هفته گذشته حاکی از 347 میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی است. امروز نیز با ورود 256 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی برای سومین روز متوالی  به صندوق‌های درآمد ثابت، دریافت سود ثابت همچنان مورد استقبال حقیقی‌ها قرار دارد. در هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه در حال افزایش است.


ارزش صف‌های خرید 116 میلیارد تومان و نسبت به میانگین هفتگی 21 میلیارد تومان افزایش داشته است. علاوه بر این، ارزش صف‌های فروش با کاهش 23 میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی در محدوده 222 میلیارد تومان قرار دارد.


بیشترین ارزش معاملات را گروه خودرویی با ثبت رقم 164 میلیارد تومان (0.4 برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های شیمیایی با ارزش معاملات 122 میلیارد تومان (0.7 برابر میانگین هفتگی) و نهادهای مالی واسط با ارزش معاملات 94 میلیارد تومان (0.9 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.


گروه حمل و نقل با ارزش معاملات 76 میلیارد تومان (1.7 برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه زراعت با ارزش معاملات 69 میلیارد تومان (1.6 برابر میانگین هفتگی) و گروه هتل با ارزش معاملات 45 میلیارد تومان (1.5 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.


با ادامه دار بودن شرایط فعلی در اقتصاد کلان باید منتظر ریزش بازار سرمایه به پایین تر از کانال 1 میلیون و 200 هزار واحد نیز بود، مگر اینکه سازمان بورس با اقدامات فوری بتواند جذابیت های بورس را بیشتر کند و شاهد نوسان مثبت در بازار باشیم.

 

نظر شما