صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 08
کد خبر: ۱۵۳۴۸۶

واشنگتن: نشانه‌ای از تصمیم روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای وجود ندارد

سخنگوی کاخ سفید از نبود شواهد از برنامه پوتین برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای در جنگ اوکراین خبر داد.

به گزارش راهبرد معاصر، یک روز پس از اینکه «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد که خطر «آرماگدون (نبرد بزرگ) هسته ای» در بالاترین میزان از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ است، کاخ سفید درصدد برآمد تا این سخنان را شفاف سازی کند. کاخ سفید در این باره تاکید کرد هیچ نشانه‌ای از اینکه روسیه در حال آماده شدن برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است، وجود ندارد.

«کارین ژان پی یر»، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه به خبرنگاران گفت که آمریکا هیچ علتی ندارد که وضع هسته‌ای راهبردی خودش را (تعدیل و) تنظیم کند، و اینکه بایدن تنها نشان داد که او «تا چه میزان» حرف‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، را جدی می‌گیرد.

بایدن که پنجشنبه شب در نشست تامین سرمایه (انتخاباتی) دموکرات‌ها سخن می‌گفت، تاکید کرد که رهبر روسیه «وقتی درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا سلاح‌های بیولوژیک و شیمیایی سخن می‌گوید، شوخی نمی‌کند.»

بایدن افزود: ما از زمان (جان اف) کِنِدی و بحران موشکی کوبا با چشم انداز نبرد بزرگ رو به رو نبوده ایم. تهدید پوتین، واقعی است، چرا که ارتش - ممکن است بگویید - به طور چشمگیری ضعیف‌تر از حد و توانش عمل می‌کند.

مقامات آمریکایی ماه هاست درباره چشم اندازی هشدار داده اند روسیه ممکن است از سلاح‌های با تخریب گسترده در اوکراین استفاده کند، چرا که با شکست‌های راهبردی در میدان نبرد رو به رو شده است. اگر چه این سخنان بایدن، شدیدترین هشدار از جانب دولت ایالات متحده درباره تنش‌های هسته‌ای به شمار می‌رود.

با این حال، ژان پی یر تاکید کرد در ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا هیچ تغییری صورت نگرفته است (چرا) که در هفته‌های گذشته، هیچ سند و مدرکی وجود ندارد مبنی بر اینکه پوتین طرح‌های قطعی برای به کارگیری سلاح‌های هسته‌ای دارد./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما