صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۱۶
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 12
کد خبر: ۱۵۳۸۳۷
غلامحسین خورشیدی، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

ردپای آشکار غرب در ناآرامی‌های اخیر کشور

غلامحسین خورشیدی، کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه کشورهای غربی به‌طور خاص در جریان سازی رسانه‌ای ناآرامی‌های اخیر در کشور نقش داشتند، گفت: در چنین ناآرامی‌هایی نمی‌توان نقش رسانه‌ای کشورهای استعمارگر به‌ویژه آمریکا را نادیده گرفت. امروز شاهدیم جریان رسانه‌ای قوی در پشتیبانی ناآرامی‌ها قرار دارد که همه تحت مدیریت غرب و آمریکاست و سعی می‌کنند به اعتراضات اخیر جلوه مردمی بدهند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مرگ دختری جوان بهانه آغاز ناآرامی ها و اغتشاشاتی می شود که ابتدا به نظر می آمد بناست به شکل اعتراضات مدنی در راستای مطالبه به حق روشن شدن ابعاد مرگ وی دنبال شود؛ اما به یکباره این جریان شکل ناآرامی های ساختارشکنانه به خود گرفت که توأم با شعارهای تند و اقدامات ضد امنیتی بود.


بدنه اصلی ناآرامی ها را جوانان و نوجوانان زیر 25 سال تشکیل می دهند و در این میان نقش عوامل خارجی در بروز ناآرامی‌ها و همچنین سازماندهی اغتشاشات نکته قابل تأمل دیگر است. به فاصله اندکی  پس از آغاز ناآرامی‌ها، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی افشا کرد، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) پس از افشای شماری از حساب‌های جعلی‌اش (ترول و بات‌ها) در فضای مجازی، حسابرسی و ارزیابی گسترده‌ای از تلاش‌های آنلاین و عملیات‌های روانی خود را آغاز کرده است؛ حساب‌های جعلی که از سوی سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا) اداره می شود.

امروز شاهدیم جریان رسانه ای قوی در پشتیبانی ناآرامی ها قرار دارد که همه تحت مدیریت غرب و آمریکاست و سعی می کنند به اعتراضات اخیر جلوه مردمی بدهند


غلامحسین خورشیدی، کارشناس سیاست خارجی درباره نقش کشورهای غربی به طور خاص در جریان سازی رسانه ای ناآرامی های اخیر در کشور به «راهبرد معاصر» گفت: جریان های اخیر در کشور را با رویه های مختلفی می توان بررسی کرد. یک نمونه آن ریشه یابی جریان هاست و اگر بخواهیم نگاه واقعی به موضوع داشته باشیم، به دلیل عملکرد ضعیف اقناع مردم و اینکه به جوانان بگوییم دولت های توانایی هستند که حلال مشکلاتشان خواهند بود، نارضایتی هایی به وجود آمده است. این نارضایتی ها می تواند عامل پیدایش جریان های اعتراضی باشد که امروزه بخشی از اتفاقات ریشه در آن دارد.

 
وی افزود: با نسل جدیدی از جوانان مواجهیم که به هر دلیل ازجمله نوع تربیت و انتظاراتی که برای آنها ایجاد شده است، با نسل انقلابی سال 1357 بسیار متفاوت هستند. مطالبات این نسل اجتماعی نیست، به عنوان نمونه معترض به برخی موارد منفی و نادرست اجتماعی و سیاسی مانند اختلاس ها هستند.

 
این کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: این نسل پاره ای درخواست های هنجارشکن فردی مانند آزادی معاشرت های جنسیتی دارند که طبعاً با فرهنگ جامعه ایران سازگاری ندارد. هرچند مشکلات اقتصادی و اجتماعی در کشور وجود دارد، اما مردم مسلمان کشورمان دارای اعتقادات و فرهنگ اصیلی هستند و رفتارهای هنجارشکن نسل جدید از سوی عموم مردم پذیرفته شده نیست.

 
خورشیدی به نقش جریان های هدایت شده از سوی غرب در اغتشاشات اخیر پرداخت و گفت: در چنین ناآرامی هایی نمی توان نقش رسانه ای کشورهای استعمارگر به ویژه آمریکا را نادیده گرفت. امروز شاهدیم جریان رسانه ای قوی در پشتیبانی ناآرامی ها قرار دارد که همه تحت مدیریت غرب و آمریکاست و سعی می کنند به اعتراضات اخیر جلوه مردمی بدهند.

 
وی یادآور شد: نسلی که در حال طرح چالش و اعتراضات است، به شدت در موضوعات سیاسی بی تجربه هستند و درک بسیار پایینی از موضوعات سیاسی-اجتماعی دارند و محرک آنها شماری از خواسته های فردی است. در سال های نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی خواسته های منطقی وجود داشت، اما درباره این نسل چنین احساسی وجود ندارد و عمق خواسته های آنها یک سری آزادی های جنسیتی است.


این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: در تجزیه و تحلیل های جامعه شناختی و سیاسی، جریان های اخیر کشور به «جریان های کور» موسوم است که آرمان، هدف قابل اتکا و رهبر ندارند.

بکارگیری نیروهای نخبه و کارآمد در زمینه های مختلف ازجمله اقتصادی می تواند شرایط جامعه را به سمت بهبود ببرد و اگر مردم نیز چنین موضوعی را حس کنند، قطعاً التهاب داخلی کاهش می یابد


خورشیدی با نافرجام خواندن چنین اقداماتی تصریح کرد: جریان های کور اجتماعی در عرصه داخلی خسارت به بار می آورند، در حالی که اقداماتشان ثمره ای نخواهد داشت. نتیجه و تحولات مثبت اجتماعی و سیاسی از چنین جریان هایی به دست نمی آید، زیرا مطالبات این نسل اصولاً از سوی جریان معترض فعلی مطرح نمی شود.

 


این کارشناس سیاست خارجی گفت: جریان کنونی تلاش می کند بگوید در جامعه تبعیض، سوءمدیریت، اختلاس و... وجود دارد و آن را دوست ندارد. واقعیت این است هرچند جریان های فعلی در تحقق اهداف خود ناکام خواهند ماند، اما باید آن را به مثابه زنگ خطر دید و مراقب بود از دل آن جریانی هدفمند و دارای رهبری پا به میدان نگذارد تا مطالبه اش ایجادکننده تحولات اساسی باشد.


خورشیدی عنوان کرد: توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی برابر با قانون اساسی و در چارچوب های درست باید به نتیجه برسد و مردم این موضوع را احساس کنند. بکارگیری نیروهای نخبه و کارآمد در زمینه های مختلف ازجمله اقتصادی می تواند شرایط جامعه را به سمت بهبود ببرد و اگر مردم نیز چنین موضوعی را حس کنند، قطعاً التهاب داخلی کاهش می یابد و خیلی از جریان ها در روند مثبت ایجاد خواهد شد.

نظر شما