صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۵۹
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 10
کد خبر: ۱۵۳۸۸۹

استقرار گروه نظامی مشترک روسیه و بلاروس

به گفته رئیس‌جمهور بلاروس، در پی تشدید تنش در مرزهای غربی این کشور، او و همتای روسش بر سر استقرار یک گروه نظامی مشترک توافق کردند.

به گزارش راهبرد معاصر، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس بر سر استقرار یک گروه مشترک منطقه‌ای به توافق رسیدند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لوکاشنکو بعد از نشست با نیروهای نظامی و امنیتی بلاروس به خبرنگاران گفت که به مینسک از طریق کانال‌های غیررسمی درباره برنامه‌ریزی برای حمله به خاک بلاروس از اوکراین هشدار داده شده است.

خبرگزاری دولتی «بلتا» دوشنبه (دهم اکتبر) گزارش داد الکساندر لوکاشنکو گفت بلاروس و روسیه در واکنش به تشدید تنش در مرزهای غربی بلاروس یک گروه نظامی مشترک مستقر خواهند کرد.

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور بلاروس در ادامه گفت دو کشور یک گروه نظامی منطقه‌ای مستقر خواهند کرد و از دو روز پیش جمع‌آوری نیروها را آغاز کرده‌اند. این تحول پس از انفجار و آتش‌سوزی در پل کریمه که روسیه، اوکراین را مسئول آن می‌داند، اعلام شده است.

به نوشته رویترز، نیروهای روسیه از بلاروس به عنوان پایگاهی برای آغاز حمله ۲۴ فوریه به اوکراین استفاده کرده و نیرو و تجهیزات نظامی خود را از پایگاه‌هایی در بلاروس به شمال اوکراین فرستادند.

بلاروس پیش‌تر هم گفته بود که اوکراین در حال طراحی حمله علیه این کشور است. وزارت امور خارجه اوکراین ضمن رد ادعای بلاروس، مدعی شده بود که این ترفند مسکو برای ایجاد تنش است.

الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس چند روز پیش گفته بود که به وزارت دفاع، همه سازمان‌های دفاعی، امنیتی و قوه مجریه دستور داده که اقدامات عملی در مرز با اوکراین را با در نظر گرفتن تجربه از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین انجام دهند.

وی در زمینه استقرار پدافند بلاروس در مرزها گفت: در جاهایی که تهدیدهای واقعی وجود دارد، قطعا نیاز به استقرار پدافند است. این مهم‌ترین چیز برای ارتش ماست. ما باید از وطن خود محافظت کنیم. در مورد حمایت از روسیه، من یک بار دیگر تاکید می‌کنم که نباید از طریق بلاروس به ارتش روسیه از پشت خنجر زد. این وظیفه ما در قبال متحدمان است.

رئیس جمهور بلاروس پیش از این نیز حمایت خود را از حمله روسیه به اوکراین تایید کرده بود. حمایت لوکاشنکو از جنگ باعث انتقاد و تحریم‌های بین‌المللی علیه مینسک شده است./ فارس

نظر شما