صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۷:۳۸
  • دوشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
  • Monday 27 February 2023
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 11
کد خبر: ۱۵۴۰۵۲

رژیم صهیونیستی مانع خلع سلاح هسته‌ای در منطقه

رایزن نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل رژیم صهیونیستی را مانع خلع سلاح هسته‌ای در منطقه خواند و خواستار اعمال فشار نظام بین‌الملل بر این رژیم برای عضویت در معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و قبول بازرسی‌های آژانس شد.

به گزارش راهبرد معاصر، «حیدرعلی بلوجی» رایزن نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک در کمیته یکم هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل طی سخنانی مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه خلع سلاح و امنیت بین‌المللی را تبیین کرد.

وی با اشاره به تهدیدات امنیتی غیر متعارف و تهدیدات جدید اعلام کرد که در شرایط کنونی، وضعیت صلح و امنیت بین‌المللی وخیم‌تر شده و افزایش تنش‌ها همراه با مدرنیزاسیون و مسابقه تسلیحات هسته‌ای، جهان را به سوی جنگ سرد و حتی درگیری هسته‌ای سوق می‌دهد.
نماینده کشورمان با اشاره به افزایش بی سابقه هزینه‌های تسلیحاتی جهان و رقم دو تریلیون و صد میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ عنوان کرد: هزینه‌های نظامی و نیز هزینه‌های تسلیحات هسته‌ای آمریکا در در مقایسه با کشورهای دیگر همچنان در بالاترین میزان قرار دارد. در این میان کاهش سطح آستانه کاربرد سلاح‌های هسته‌ای آمریکا بدون شفافیت لازم خطر سیاست هسته‌ای آمریکا را بیش از پیش افزایش می‌دهد.
بلوجی همچنین اضافه کرد: با افول معاهدات بین‌المللی کنترل سلاح‌های هسته‌ای و شکست تاسف بار و پیاپی دو کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، اجرای تعهد حقوقی الزام آور قدرت‌های هسته‌ای طبق ماده ۶ ان.پی.تی محقق نشده و قدرت‌های هسته‌ای زرادخانه‌های خود را تقویت می‌کنند.
این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: رژیم صهیونیستی نیز در سطح منطقه‌ای مانع نیل به خلع سلاح هسته‌ای شده و نظام بین‌الملل باید برای عضویت این رژیم در معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای به عنوان عضو غیر هسته‌ای و قبول بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای این رژیم فشار وارد کند.
حیدرعلی بلوجی با اشاره به خطر سلاح‌های شیمیایی و میکربی، یکی از راه‌های مهم مقابله با این خطر را اجرای کامل و موثر این کنوانسیون‌ها عنوان کرد و با اشاره به مخالفت آمریکا با تقویت کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیک، عدم انهدام کامل سلاح‌های شیمیایی و اعمال تحفظ نسبت به پروتکل ۱۹۲۵ ژنو از این کشور خواست دست از مخالفت‌های خود در همه این زمینه‌ها بردارد.

نماینده کشورمان اقدامات اخیر برای تسلیحاتی و نظامی کردن فضای ماورای جو و سایبر را نگران کننده خواند و اعلام کرد که هر دو حوزه باید صرفا صلح آمیز و به عنوان میراث مشترک بشریت باقی بمانند و در این راستا راه‌حل مهم تدوین سند حقوقی الزام آور است که این مسیر هم با موانعی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی مواجه است.

رایزن نمایندگی کشورمان در سازمان ملل با اشاره به برجام و مشکلات پیش آمده به دلیل خروج غیرقانونی آمریکا در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم‌ها تصریح کرد که اقدامات بعدی ایران طبق حقوق مصرح ایران در برجام بوده و ایران به تعهدات خود پایبند است.

شایان ذکر است که امسال جلسات کمیته‌های مجمع عمومی در شرایط قبل از کرونایی به صورت حضوری کامل برگزار می‌شود. قرار است کمیته یک با حدود ۷۰ قطعنامه و تصمیم پیشنهادی دول عضو را بررسی و در مورد آنها تصمیم بگیرد. تصمیم دوسالانه کشورمان در خصوص موشک در کمیته امسال مطرح خواهد شد./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: