صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 13
کد خبر: ۱۵۴۳۸۵

آغاز نشست پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور با حضور ۲۶۹ نماینده

پس از فراز و نشیب‌های طولانی نشست پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور با حضور ۲۶۹ نماینده آغاز شد.

به گزارش راهبرد معاصر؛  امروز پنجشنبه نشست انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور در پارلمان با حضور 269 نماینده برگزار شد.

 

جلسه امروز پارلمان عراق قرار بود ساعت یازده صبح به وقت بغداد شروع شود،اما سپس برای دو ساعت به تاخیر افتاد. بدین ترتیب در ساعت 13:08 به وقت بغداد، این نشست آغاز شد.

 

پارلمان عراق، امروز اسامی 41 نامزد تایید صلاحیت شده ریاست‌جمهوری را منتشر کرد که در میان آن‌ها نامهای «برهم صالح» رئیس‌جمهور کنونی و «عبداللطیف محمد جمال رشید» «ریبر احمد» نیز بود.

 

پس از آن «ریبر احمد» اعلام کرد که به نفع عبداللطیف رشید از نامزدی برای تصدی ریاست‌جمهوری انصراف داده است.

 

همزمان با تدارک نمایندگان عراقی برای حضور در نشست مهم امروز در پارلمان، منطقه سبز بغداد هدف 9 راکت قرار گرفت .

 

پیش از این «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق اعلام کرده بود که روز پنجشنبه آینده جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور این کشور برگزار می‌شود.

 

درخواست برگزاری جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور همزمان با آغاز رایزنی‌های ائتلاف تازه تشکیل شده «اداره دولت» در اربیل درباره انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید عراق مطرح شده است.

 

همچنین چارچوب هماهنگی شیعی عراق نیز اوایل هفته جاری با صدور بیانیه‌ای بر آمادگی خود جهت گفتگو و تفاهم با گروه‌های عراقی برای تشکیل دولت تاکید کرد.

 

عراق دهم اکتبر 2021 گذشته یعنی یک سال پیش انتخابات پارلمانی برگزار کرد و به رغم گذشت یک سال هنوز نتوانسته است دولت تشکیل دهدکه این موضوع باعث تشدید بحران شده است.

 

به دلیل اختلاف جریان‌های سیاسی عراق به ویژه احزاب شیعه با یکدیگر، روند گفت‌وگوها برای تشکیل دولت بی‌نتیجه بوده است. این اختلافات بعد از آنکه جریان صدر به همراه حزب دموکرات و ائتلاف سنی‌ها نتوانست تحت عنوان فراکسیون اکثریت دولت را تشکیل دهد بیشتر شد. نمایندگان این جریان نیز در اعتراض به آنچه "سنگ اندازی چارچوب هماهنگی" می خوانند، از سمت خود استعفاد دادند.

 

در همین ارتباط، یک روزنامه عربی سه شنبه با اشاره به فشارهای بین‌المللی برای پایان بحران سیاسی عراق تاکید کرد که موقعیت چارچوب هماهنگی شیعیان در این کشور بسیار قوی است.

 

پارلمان امسال به دلیل نرسیدن جلسه به حد نصاب، سه بار در انتخاب رئیس جمهور جدید شکست خورده است./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: