صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 17
کد خبر: ۱۵۴۵۳۲
یادداشت اکبر معصومی، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

شکست توطئه شوم دشمن در تغییر محاسبات ملت و دولت

هدف دشمن از ایجاد اغتشاشات خیابانی تلاش برای تأثیرگذاری بر محاسبات افراد و مراکز تصمیم گیر و تصمیم‌ساز است تا اولویت‌های کشور را تغییر دهد و از حالت شتاب‌دهنده باز دارد. با وجود این، مردم در کنار نیروهای امنیتی و انتظامی کشور با درایت و هوشمندی هر چه تمام فنته اخیر را در نطفه خفه کردند و اجازه جولان عوامل و لیدرهای آشوب های اخیر را ندادند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ تحلیل اغتشاشات خیابانی اخیر از منظر زمانی نشان می دهد دشمن در شرایطی به دنبال طراحی فتنه در کشور بود که تفکر انقلابی حاکم در کشور تمام توطئه های قبلی محور عبری- غربی- عربی را خنثی کرده است و کشور در مسیر رشد و شکوفایی حرکت می کند. اقتصاد ایران از شرطی شدن رها شده است و با وجود تحریم ها، تولید در کشور رشد پنج درصدی را تجربه می کند. 

 

تا هنگامی که ملت در مسیر نظام اسلامی و ارزش های دینی قرار دارد، دشمنی‌ها ادامه خواهد داشت و تنها راه علاج آن ایستادگی است

تورم در کشور که به اعتقاد برخی به 60 درصد رسیده بود و طبق فضاسازی آمریکایی ها باید هر روز به درصد آن افزوده می شد، رو به کاهش است. فروش نفت بدون بازگشت آمریکا به برجام به بالاترین میزان خود رسیده و از لحاظ درآمدی، هشت برابر مدت مشابه سال قبل شده است. حال که آمریکا در روند مذاکرات رفع تحریم ها نتوانست خواسته های خود را بر کشورمان دیکته کند و در منطقه نیز رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از کشورهای هم پیمان آمریکا با شکست ها و ناکامی های بزرگی مواجه شده اند، برنامه ریزی کردند مسیر کشور را با مشغول کردن مردم و مسئولان به اغتشاش و فتنه به بیراهی و ایستایی ببرند. 

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با  اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با پرداختن به تحولات اخیر، اغتشاش‌های پراکنده را طراحی انفعالی و ناشیانه دشمن در مقابل پیشرفت‌ها و حرکت‌های ابتکاری و بزرگ ملت ایران خواندند و تأکید کردند: تا هنگامی که ملت در مسیر نظام اسلامی و ارزش های دینی قرار دارد، دشمنی‌ها ادامه خواهد داشت و تنها راه علاج آن ایستادگی است. مسئولان کشور نیز مراقب باشند این گونه مسائل آنها را از مسئولیت‌ها و وظایف اصلی در عرصه داخلی و خارجی باز ندارد. 

 

اینکه آمریکا به سیاست بی‌ثبات‌سازی متوسل شده، مبتنی بر رویکرد چندجانبه گرایی، منطقه گرایی  و نگاه به شرق دولت سیزدهم در سیاست خارجی و همچنین فعال سازی ظرفیت های داخلی کشور در زمینه تولید، خدمات و توزیع است که روند غرب گرایی را در کشور تغییر داده و جریان حاکم بر کاخ سفید را با شکستی بزرگ مواجه کرده است

 

هدف دشمن در ایجاد اغتشاشات خیابانی و پراکنده، تلاش برای  تأثیرگذاری در محاسبات  افراد و مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز است تا اولویت های کشور را تغییر دهد و از حالت شتاب دهنده به سمت  شرایط ایستایی سال های قبل تغییر دهد. نکته مهم در واکاوی رفتار غرب در اغتشاشات اخیر نشان می دهد سیاست به اصطلاح مهار ایران به وسیله آمریکا شکست خورده است. 

 

اینکه رئیس جمهور آمریکا به عنوان بالاترین مقام این کشور در کنار رسانه های معاندی همچون بی.بی.سی  و ایران اینترنشنال از آشوب های پراکنده در کشورمان علنی حمایت کرد، به معنای شکست آمریکا در چهار دهه دشمنی با ملت ایران بوده است. رفتار مقام های آمریکایی  در توجه به اتفاقات اخیر کشورمان از کیش شدن آمریکا در مقابل نظام اسلامی و نبود پلن B  بعد از ناکامی های اخیر حکایت دارد.

 

ناگفته پیداست مقام های کشور همان گونه که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند، نباید تحت تأثیر اتفاقات اخیر قرار بگیرند و مدیریت بخش های کشور را رها کنند. همچنین مردم در کنار نیروهای امنیتی و انتظامی کشور با درایت و هوشمندی هر چه تمام فنته اخیر را در نطفه خفه کردند، اجازه جولان عوامل و لیدرهای آشوب های اخیر را ندادند و در صحنه عمل بر خلاف فضای حاکم بر کاخ سفید و رسانه های معاند، کشور در آرامش  و امنیت کامل به سر می برد.

نظر شما