صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۳۷
  • چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Wednesday 15 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - 2022 October 28
کد خبر: ۱۵۴۸۰۶
راشد الراشد، از رهبران مخالفان بحرینی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

مخالفت مردم بحرین با انتخابات فرمایشی آل خلیفه

راشد الراشد، از رهبران مخالفان بحرینی با بیان اینکه همه مخالفان آل خلیفه قاطعانه مشارکت در انتخابات پارلمانی و هم‌دستی با رژیم و مجلس دست نشانده را محکوم کرده‌اند، گفت: تا وقتی موضوع مشروعیت نظام با اجماع ملی و اراده مردمی حل نشود، صحبت از مجلس و دموکراسی محلی از اعراب ندارد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ بحرین 12 نوامبر شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی خواهد بود و این درحالی است که ده‌‌ها هزار نفر از مردم این مجمع الجزایر به‌دلیل تحریم انتخابات سابق از شرکت در انتخابات آتی محروم شده‌اند و برخی گروه‌‌های سیاسی نیز قصد تحریم آن را دارند.

 

برگزاری این انتخابات برای پادشاه بحرین بسیار مهم است و او شخصاً به موضوع برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات آتی ورود کرده است، زیرا قصد دارد از انتخابات بهره برداری سیاسی کند و رهبران ادیان جهان به ویژه پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان را که از 3 تا 6 نوامبر برای شرکت در نشست رهبران ادیان جهان وارد بحرین می‌شوند، متوجه این انتخابات کند و چهره‌ای دموکراتیک از بحرین ارائه دهد.

انقلاب بزرگ مردمی تنها رژیم دیکتاتوری حاکم را رسوا نکرد و آن را در معرض دید جهانیان قرار نداد، بلکه اثبات کرد آل خلیفه مشروعیت ندارد

راشد الراشد، از رهبران معارض بحرینی در گفت‌وگو با خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: تحولات مختلفی در منطقه رخ می دهد و جهان به سرعت در حال دگرگونی است. طبعاً بدون توجه به این دگرگونی ها نمی توان درباره بحرین صحبت کرد؛ تحولاتی که تأثیرات مستقیم بر نظام های داخلی منطقه به ویژه بحرین دارد. بحرین از نظر وسعت کشور کوچکی است، نظام سیاسی ضعیفی دارد و برای تحلیل اوضاع داخلی آن باید متغیرهای منطقه ای و بین المللی را درنظر گرفت.

 

وی افزود: خواه ناخواه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیامدهای مستقیمی بر ماهیت اوضاع امنیتی و سیاسی منطقه دارد و می توان گفت، در روزهای آینده امکان دارد تحولات خطرناک و فاجعه باری رخ دهد. همچنین نباید جنگ اوکراین و پیامدهای آن را فراموش کرد؛ درواقع هر دو موضوع عادی سازی روابط و جنگ اوکراین می توانند تحولات بسیار مهمی را در توازن قوا در منطقه و جهان رقم بزنند.

 

این رهبر مخالف بحرینی درباره اوضاع داخلی این کشور عنوان کرد: از زمان آغاز انقلاب مردم در 14 فوریه 2011 پیامدهای آن همچنان ادامه دارد. شاید بتوان گفت، ما به عنوان انقلابی و مخالف سیاست های نظام آل خلیفه به دستاوردهای راهبردی خود از این انقلاب مردمی افتخار می کنیم و با همه برآوردها بیش از اندازه و منطقه جغرافیایی بحرین هستیم؛ دستاوردهایی که البته مبالغه نیست اگر بگویم ابعاد آن از بحرین و مساحت جغرافیایی اش فراتر رفته است.

 

راشد الراشد گفت: انقلاب بزرگ مردمی تنها رژیم دیکتاتوری حاکم را رسوا نکرد و آن را در معرض دید جهانیان قرار نداد، بلکه اثبات کرد آل خلیفه مشروعیت ندارد و رژیمی غاصب است. اگر آل خلیفه اقتدار ظاهری دارد، مشروع نیست، با زور بر مردم تحمیل می شود و مبتنی بر هیچ قانونی نیست. آل خلیفه دارای نظامی رسواشده و بدون اصول است و با برخی ادعاها تلاش می کند مانع از آگاهی مردم از واقعیت ها شود و جامعه جهانی را می فریبد.

 

این معارض بحرینی تصریح کرد: مردم بحرین خواستار دموکراسی و آزادی هستند، ولی آل خلیفه مطالبات مردمی را تحریف می کند و در موضعی شرم آور برخلاف ارزش‌ها، اصول دموکراسی، حقوق بشر و آزادی‌هایی که ریاکارانه به آن وعده داده است، عمل می کند. مردم بحرین تنها خواستار حمایت جهانیان از حقوق مشروع خود، دموکراسی و برقراری آزادی های سیاسی هستند و نظام بحرین در تمامی این موارد خود را رسوا کرده است.

 

راشد در پاسخ به این سؤال که فضای داخلی بحرین در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی چگونه است، گفت: سخن گفتن از انتخابات پارلمانی مورد ادعای رژیم دیکتاتوری بحرین شرم آور است؛ شرم آور است درباره قانون اساسی یا نظام پارلمانی سخن بگوییم در حالی که همه ماهیت نظام حاکم بر بحرین را می دانند.

 

وی افزود: همه مخالفان آل خلیفه قاطعانه همدستی با رژیم و مجلس دست نشانده را محکوم کرده اند؛ رژیمی که به زور و بدون مشروعیت به دنبال تحمیل قدرت خود است. طبعاً تا وقتی موضوع مشروعیت نظام با اجماع ملی و اراده مردمی حل نشود، صحبت از مجلس و دموکراسی محلی از اعراب ندارد. آنها مخالفانشان و هر کسی که از تحریم انتخابات سخن بگوید را وحشیانه سرکوب می کنند. مردم باید بدانند حرکت در مسیر تأیید انتخابات، حرکت در مسیر مشروعیت بخشیدن به این رژیم غیرقانونی و خودکامه است. 

 

راشد الراشد گفت: ما به عنوان مخالفان سیاسی بحرین، قاطعانه همدستی با رژیم خودکامه و دیکتاتور، همه سازمان های غیرقانونی آن و نیز نتیجه انتخابات پارلمانی را محکوم می کنیم. آزادگان بحرینی همچنان به تلاش های خود برای بازپس گیری قانونی حکومتی که منطبق بر خواسته مردمی باشد، ادامه می دهند.

نظر شما