صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۶:۲۶
  • يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 12 May 2024
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۹ - ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 21
کد خبر: ۱۵۵۵۹۷

کاهش ۷۶.۸ درصدی بارش‌ها در کشور

مطابق اطلاعات پهنه بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۱) تاکنون، بارش‌های کشور در مقایسه با بارش بلندمدت ۷۶.۸ درصد کاهش یافته است.

به گزارش راهبرد معاصر، مطابق جدول مربوطه در سال جاری آبی بارش‌ها در 11 استان ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی و همدان 100 درصد کاهش یافته است.

در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران،‌زنجان، و سیستان و بلوچستان بارش‌ها به‌ترتیب رشد منفی 98.5 درصد، 88.3، 92، 99.9، 97.4، 93.3، 97.7 و 90.3 درصد بوده است.

به گزارش تسنیم، میزان بارش‌ها در استان‌های ساحلی دریای خزر یعنی گلستان، گیلان و مازندران نیز به ترتیب 60.5 درصدف 72 و 44 درصد بوده است.

در استان هرمزگان که سال آبی گذشته همواره بیشترین بارش‌ها را به خود اختصاص داده بود، بارش‌ها 60.9 درصد کاهش یافته است. در استان یزد نیز کاهش بارش 99.7 درصد در سال آبی جاری نسبت به دوره بلندمدت بوده است.

پیش از این سازمان هواشناسی اعلام کرده بود در پاییز امسال بارش‌ها در اکثر مناطق کشور کمتر از نرمال بوده و از اواسط آذرماه وضعیت بارش‌ها بهبود می‌یابد.

بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا نیمه آبان 4011 وضعیت بارش‌ها در کشور تا 50 درصد کاهش می‌یابد. این کاهش بارش به خصوص برای شمال غرب، شمال شرق و البرز مرکزی 20 تا 50 درصد برآورد شده است.

در یک ماه بعد یعنی از نیمه آبان تا نیمه آذرماه نیز این روند با شدت کمتری ادامه دارد و بیشترین کاهش بارش‌ها مربوط به استان‌های غربی و جنوب غربی کشور خواهد بود./ تسنیم

نظر شما