صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - 2022 October 25
کد خبر: ۱۵۵۷۸۳
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

شورای انتقالی و راهبرد پله‌ای تسلط بر جنوب

از شواهد و قرائن در جنوب یمن برمی‌آید، شورای انتقالی در مسیر اجرای گام‌به‌گام اهداف و برنامه‌های خود در وهله نخست به دنبال حذف نقش سیاسی و میدانی اصلاح در مناطق جنوب است؛ به‌گونه‌ای که با کنار زدن اصلاح از روندهای جاری جنوب در بخش‌های مختلف، روند برخورد فیزیکی با شورای ریاستی را کلید خواهد زد؛ هرچند لازمه این اقدام تشدید تعارضات و اختلافات و کشاندن آنها به سطح منازعه است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ جنوب یمن آبستن حوادث و تحولات مهمی است. گرچه روند آغاز تحولات از ماه ها پیش کلید خورد، اما فعالیت دو چندان شورای انتقالی برای استحکام بخشیدن به جایگاه هژمونیک خود در جنوب بر هر جریان و ساختاری مبین این نکته است که عزم خود را جزم کرده به ایده رؤیایی اش یعنی تشکیل کشور عربی در جنوب یمن دست یابد و در راستای تحقق آنچه تشکیل «کشور جدید جنوبی» خوانده می شود، با تمام قوا عمل کند.

 

شورای انتقالی در مسیر ایجاد کشور جدید در جنوب یمن باید موانع متعددی را پشت سر بگذارد که هر کدام از آنها نه تنها دارای ماهیت سیاسی و هویت ساختاری هستند، بلکه همانند این شورا قوای نظامی و تشکیلات سازمانی دارند.

 

آنچه در حضرموت طراحی و در حال اجراست، چیزی جز اکران اعتراض حامیان شورای انتقالی با اسلحه و پرچم جدایی طلبان در مراکز شهرهای استان حضرموت به ویژه شهر تریم نیست

علاوه بر این، حذف و کنار زدن تمام جریان های سیاسی موجود در جنوب و وادار کردن آنها به تمکین از آرمان های شورای انتقالی جنوب در کنار بی اثر و نمایشی کردن شورای ریاستی به عنوان مرجع سیاسی تصمیم گیر که به جای دولت مستعفی هادی معرفی شده است، بر این موضوع دلالت دارد که شورای انتقالی برای تمام موانع و جزء به جزء آنها با برنامه و هدف گذاری های از پیش طراحی شده وارد کارزار شده است.

 

ماجرا از این قرار است که شورای انتقالی جنوب پس از تسلط بر استان های شبوه و ابین و با بیرون کردن نیروهای وابسته به حزب الاصلاح در این مناطق، همزمان با سالگرد 14 اکتبر(سالگرد پیروزی بر استعمار انگلیس) تمام پایگاه های مردمی و نظامی خود را در استان حضرموت فعال کرد.

 

آنچه در حضرموت طراحی و در حال اجراست، چیزی جز اکران اعتراض حامیان شورای انتقالی با اسلحه و پرچم جدایی طلبان در مراکز شهرهای استان حضرموت به ویژه شهر تریم نیست. آنها در این تجمعات خواستار خروج حزب شمالی اصلاح و خروج نظامیان وابسته به آن از منطقه یکم نظامی حضرموت و تحویل پادگان ها به نیروهای نخبه حضرموتی و وابسته به شورای انتقالی هستند.

 

این تحولات با حمایت بخشی از ائتلاف متجاوز (امارات) انجام می شود. طبق برآوردهای میدانی، اجرای گام به گام سیاست تضعیف اصلاح در جنوب و محصور و محدودسازی آن در مناطق درگیری و خطوط مقدم با صنعا موضوعی مورد حمایت تمامی ائتلاف است که می خواهند به وسیله شورای انتقالی اجرا شود.

 

گرچه حزب اصلاح نیز به این اقدامات شورای انتقالی واکنش نشان و به آنها هشدارها و اخطارهای لازم را داده است، اما اتفاقات جنوب یمن با توجه به سیر روندها بر این دلالت دارد که شورای انتقالی در ذیل حمایت های سیاسی و نظامی ائتلاف، در مناطق درگیری با اصلاح دست برتر را دارد و اصلاح روز به روز ضعیف تر می شود. باید تکرار سناریوهای روی داده برای اصلاح در حضرموت همانند شبوه و ابین را در دسترس دانست.

 

واقعیت این است، آنچه شورای انتقالی اصرار به اجرای آن دارد و ائتلاف نیز از آن حمایت می کند به دلیل باور به سیاست یگانه سازی به جای اداره ائتلافی جنوب است،. به گونه ای که با وقوع این اتفاق ائتلاف می تواند اهداف خود را به وسیله شورای انتقالی دنبال کند. در واقع رویه یگانه سازی و یکپارچه سازی مدیریت همه جانبه جنوب چه با نام شورای ریاستی و چه با نام شورای انتقالی میسر شود، مبین این نکته است که روند تحولات در جنوب باید از شکل تنوع سیاسی – تشکیلاتی خارج شود و سازمان و سامان واحدی از لحاظ ایده ای پیدا کند.

 

دستور نصب پرچم های جدایی طلبان در عدن به وسیله رهبران شورای انتقالی همزمان با بازگشت رشاد العلیمی، رئیس شورای ریاستی جنوب از ریاض، سازمان دادن اعترضات گسترده مردمی در جنوب به وسیله شورای انتقالی در کنار استفاده از کارت استعفا از شورای ریاستی از سوی عیدروس الزبیدی، رئیس شورای انتقالی جنوب با هدف پیشبرد اهداف و برنامه های مربوط و شروط گذاری های مکرر برای شورای ریاستی نمونه ای از اقداماتی است که شورای انتقالی در مسیر غالب کردن خود بر روندهای موجود در جنوب دنبال می کند.

 

بهره سخن

شواهد و قرائن موجود در جنوب گویای این است، شورای انتقالی در مسیر اجرای گام به گام اهداف و برنامه های خود در وهله نخست به دنبال حذف نقش سیاسی و میدانی اصلاح در مناطق جنوب است؛ به گونه ای که با کنار زدن اصلاح از روندهای جاری جنوب در بخش های مختلف، روند برخورد فیزیکی با شورای ریاستی را کلید خواهد زد؛ هرچند لازمه این اقدام تشدید تعارضات و اختلافات و کشاندن آنها به سطح منازعه است.

 

با وجود این، باید منتظر آن در آینده نه چندان دور بود، زیرا با حذف اصلاح از روند معادلات جنوب و بیرون راندن نمایندگان آنها از شورای ریاستی در وهله نخست، این شورا ناقص خواهد شد و مشروعیت و مرجعیتش را از دست خواهد. دوم، اینکه حذف اصلاح به معنای پایان کار شورای ریاستی نیز خواهد بود. یعنی با انجام پروژه بیرون راندن اصلاح از جنوب به عنوان رقیب سرسخت و میدانی شورای انتقالی، فرمایشی کردن و حتی اعلام پایان کار شورای ریاستی برای شورای انتقالی چندان سخت نخواهد بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: