صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - 2022 October 31
کد خبر: ۱۵۶۸۶۸

اساتید دانشگاه خواستار پایان مماشات درباره آشوب‌ها شدند

اساتید دانشگاه‌ها در پی اتفاقات اخیر خواستار پایان دادن به مماشات و بازگرداندن دانشگاه به ریل اصلی خود شدند.

به گزارش راهبرد معاصر، دانشگاه محل علم آموزی و سرشار از حس خوب آموختن و حرکت بر مرزهای دانش دنیاست، جایی که در آن نه تنها دانشجویان علم می‌آموزند بلکه در عرصه‌های فرهنگی هم سیقل می‌یابند اما این روزها فضای دانشگاه‌های کشور حال و روز همیشگیش را از دست داده و دیگر آن شور و حال در آن برقرار نیست.

جمعی از اساتید دانشگاه‌ها درباره اتفاقات اخیر خواستار پایان دادن به مماشات و برگزاری محور‌های گفت‌‌گویی در دانشگاه ها و پیگیری توسط نهادهای قضائی شدند.

* دانشگاه باید الگوی جامعه باشد
حسن مسلمی نائینی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره فضای این روزهای دانشگاه‌ها می‌گوید: دانشگاه همان‌طور که ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز اسمش پیداست محل علم‌آموزی، تحقیق، تدریس و یادگیری است و دانشگاهیان باید الگوی جامعه باشند، اما این روزها شاهد اتفاقاتی در دانشگاه هستیم که سبب تعجب جامعه شده است.

وی می‌‌افزاید: متاسفانه اغتشاشاتی که این روزها شاهد آن بودیم اصلا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر شأن دانشگاه نیست، در روزهای گذشته روسای دانشگاه‌ها و مسوولان وزارت علوم با برهم‌زنندگان آرامش دانشگاه مماشات کرده‌اند اما به نظر می‌رسد که زمان مماشات گذشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس می‌گوید: متاسفانه هر روز که می‌گذرد شاهد بداخلاقی‌ها و بددهنی‌های بیشتری در دانشگاه هستیم، این روزها شان دانشگاه رعایت نمی‌شود، شعارها و مباحثی مطرح می‌شود که خلاف شأن و قوانین دانشگاه است، اگر اعتراضی هست باید ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز روش خودشان اقدام شود البته دانشگاه هم باید جایگاهی برای اعتراض درنظر بگیرد.

مسلمی نائینی خاطرنشان می‌کند: روسای دانشگاه دارند مماشات انجام می‌دهند ولی الان دیگر زمان آن گذشته است و باید فکر اساسی کنند.

* با برهم زنندگان آرامش دانشگاه برخورد قاطع و قانونی شود
وی می‌افزاید: الان زمان برخورد قاطع است و دیگر نباید با ملایمت و مماشات پیش رفت، ما د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر دانشگاه قانون داریم که اگر کسی مشکلی پیش آورد طبق قانون با وی برخورد شود و برای همه این اتفاقات قانون وجود دارد، مسوولان چرا از قانون استفاده نمی‌کنند؟

در همین بحث با استاد دیگری نیز صحبت کردیم، مجتبی صمدی مدرس دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و رسانه می‌گوید: در دو دهه اخیر میزان شکاف بین دانشگاه با نهادهای حاکمیتی و دولتی خیلی زیاد شده است؛ بعضی از اساتید دانشگاه خود را از فضای سیاسی متمایز کردند و ناکارآمدی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر فضای سیاسی دانشگاه‌ها دیده می‌شود.

وی می‌افزاید: نیازمند برگزاری جلسات متعدد از سوی نهادهای امنیتی و قوه قضائیه با اساتید دانشگاه هستیم، مسیر گفت‌وگوی ارتباطی باید برقرار شود؛ مسوولان باید انتقادات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز فضای دانشگاهی که علمی و آکادمیک است ببینید و بشنوند.

* تعدادی از اساتید سواد رسانه ندارند و نمی‌توانند موضوعات و اتفاقات را تحلیل کنند
صمدی می‌گوید: مباحث توسط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی باید تبیین شود و کارشناس‌ها ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ز نحوه به وجود آمدن حوادث و رویدادهای رخ داده با اساتید سخن بگویند، بعضی از اساتید ما سواد رسانه‌ای ندارند و گاهی به دلیل همین ضعف تحت تأثیر جریان‌های رسانه‌ای معاند قرار می‌گیرند، گفت‌وگو با اساتید و تبیین اتفاقات رخ داده یک وظیفه حاکمیتی است و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و نهادهای انتظامی باید با اساتید دانشگاه جلسه بگذارند و فضای گفت‌وگویی ایجاد کنند.

جایگاه دانشگاه و دانشجو مشخص است، دانشگاه یک پایگاه علمی است و افراد دخیل در آن از قشر نابغه و فرهیخته هستند و این اتفاقاتی که این روزها در بعضی دانشگاه ها می‌افتد قابل هضم و باور کردنی نیست.

اسلامی فر مدرس دیگری است که در این زمینه می‌گوید: جایگاه دانشگاه و دانشجو مشخص است، دانشگاه یک پایگاه علمی است و افراد دخیل در آن از قشر نابغه و فرهیخته هستند و این اتفاقاتی که این روزها در بعضی دانشگاه ها می‌افتد قابل هضم و باور کردنی نیست، مگر می‌شود یک نفر به عنوان دانشجو که در محیط علم و تولید علم و فراگیری دانش قرار گرفته است از ادبیاتی استفاده کند که در شان دانشجو و دانشگاه نباشد؟

وی می‌افزاید: اتفاقات این روزهای دانشگاه‌ها بیانگر ۲ حالت است، یا این افراد دانشجو نیستند و برای اغتشاش وارد دانشگاه می‌شوند یا نه افرادی هستند که برنامه خاصی پیش بینی شده دارند که با این افراد باید طبق قانون دانشگاه برخورد و کمیته انضباطی شوند.

این استاد دانشگاه می‌افزاید: باید فرق باشد و مشخص شود بین کسی که مسئله و سوالی دارد و کسانی که تحت تاثیر رسانه های بیگانه قرار گرفته اند و می‌خواهند جو دانشگاه را به هم بزنند. بعضی‌ها تحت پوشش دانشجو وارد می‌شوند و مقامات قضائی حتما باید برخورد قانونی با این افراد داشته باشند.

اسلامی فر می‌گوید: اغتشاشگران به دنبال این هستند که محیط علمی دانشگاه تعطیل شود و فضای علمی حاکم بر دانشگاه متوقف شود، پیشرفت‌های علمی ایران، دشمنی دشمنان را بیشتر کرده است، مماشات دیگر کافی است و باید هرچه سریع‌تر دانشگاه به ریل اصلی خود بازگردد./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: