صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 02
کد خبر: ۱۵۷۳۲۹

نخست وزیر دانمارک استعفا کرد

مته فردریسکن، نخست وزیر دانمارک بعد از پیروزی ضعیف حزبش در انتخابات پارلمان اخیر اعلام کرد که استعفای خود را تقدیم ملکه خواهد کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، در انتخابات پارلمانی اخیر دانمارک، ائتلاف جناح چپ سوسیال دموکرات‌های مته فردریکسن، نخست‌وزیر فعلی، اکثریت ضعیفی را تنها با یک کرسی بیشتر به دست آورد . پس از شمارش همه آرا، جناح چپ سوسیال دموکرات ها 87 کرسی را به دست آورد که برای اکثریت کافی بود.

بعد از این پیروزی ضعیف فردریکسن اعلام کرد که استعفای خود را امروز چهارشنبه به ملکه مارگرت دوم ارائه خواهد کرد. او با این قدم می خواهد راه را برای یک به اصطلاح کوئین راند جدید هموار کند. این روند بررسی می کند که کدام یک از رهبران حزب بیشترین شانس را برای تشکیل دولت جدید دارند. فردریکسن گفت: روشن است که دولت به شکل فعلی دیگر اکثریت ندارد.

از آنجایی که سوسیال دموکرات‌ها تا حد زیادی به قوی‌ترین گروه در پارلمان جدید، تبدیل شده‌اند، فردریکسن احتمالاً دوباره این مأموریت را دریافت خواهد کرد. او سپس می تواند به بررسی احتمالات تشکیل یک دولت گسترده در طیف سیاسی و نادر بپردازد. فردریکسن گفت که چنین صورت فلکی برای دانمارک مفید است. او تاکنون رهبری یک دولت اقلیت صرفا سوسیال دمکراتیک را بر عهده داشته است که عمدتاً در پارلمان توسط احزاب چپ حمایت می شود.

27.5 درصد از رای دهندگان در انتخابات اخیر به سوسیال دموکرات ها رای دادند که به آنها 50 کرسی در پارلمان را داد. در مقایسه با انتخابات سال 2019، این حزب 1.6 درصد آراء بیشتری کسب کرد. این بهترین نتیجه انتخاباتی آن در بیش از دو دهه بود. فردریکسن در مورد نتیجه انتخابات در اینستاگرام با کلمه "متشکرم" و عکسی که او را در حال لبخند زدن نشان می دهد، کامنت گذاشت.

کسب 90 کرسی از 179 کرسی برای اکثریت پارلمان دانمارک در کپنهاگ ضروری است.

علاوه بر مبارزه با تورم، موضوعات غالب در مبارزات انتخاباتی اخیر دانمارک در درجه اول مسائل آب و هوایی و سیاست های بهداشتی بود. حدود 50000 نفر از جمله فردریکسن روز یکشنبه در راهپیمایی آب و هوایی در کپنهاگ شرکت کردند.

فردریکسن انتخابات جدید را پس از انتقادات گسترده از تصمیم دولتش برای از بین بردن میلیون ها راسو به عنوان یک اقدام محافظتی فرضی در همه گیری کرونا اعلام کرد . دلیل این تصمیم نگرانی در مورد ایجاد ویروس های کرونای جهش یافته در راسو بود . بعدها مشخص شد که دولت هیچ مبنای قانونی برای این اقدامات خود نداشته است./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: