صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 06
کد خبر: ۱۵۷۷۸۰
مصطفی مصلح زاده، مشاور وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

سفر پاپ به بحرین برای مشروعیت بخشی به آل خلیفه

مصطفی مصلح زاده، مشاور وزیر امور خارجه با بیان اینکه رژیم آل خلیفه به دنبال سوءاستفاده از قدرت‌های جهانی برای مشروعیت و قدرت بخشی به حکومت خود است، گفت: برای شخصیتی همچون پاپ خیلی سخیف است به کشوری سفر کند که در آنجا حکومت اقلیت در حال سرکوب اکثریت است. رهبر کاتولیک‌های جهان با این اقدام همه مسلمانان آزادی‌خواه جهان را در برابر خود قرار داد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان پنج‌شنبه گذشته برای دیداری چهار روزه از بحرین و شرکت در کنفرانسی با محوریت گفت‌وگوی بین ادیان وارد این کشور شد. این نخستین سفر پاپ به کشور مسلمان‌نشین و پادشاهی بحرین و نیز دومین سفر او به یک کشور حوزه خلیج فارس پس از دیدار از امارات در سال ۲۰۱۹ میلادی است.

 

وی در نخستین سخنرانی خود پس از رسیدن به منامه، پایتخت بحرین به‌طور نمایشی و برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های آل‌خليفه، از سران این کشور خواست تا درباره نقض نکردن حقوق اولیه بشر تضمین دهند و در راستای تقویت آن تلاش کنند.

 

مجامع حقوق بشری بحرین دیدار پاپ فرانسیس از این کشور را بزرگ ترین اقدام فریبکارانه در تاریخ بحرین خواندند و تأکید کردند، حکومت آل خلیفه با بهره برداری سیاسی از این دیدار بر همه جنایت های خود در ده ها سال سرپوش می گذارد.

 

بحرین پذیرفته است مانند عربستان گاو شیرده باشد، بنابراین آمریکا به مشروعیت و قدرت بخشی آن کمک می کند

مصطفی مصلح زاده، مشاور وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گو با خبرنگار «راهبرد معاصر» درباره این سفر از سوی یکی از مقام های عالی رتبه مذهبی جهان گفت: بحرین دارای یکی از نظام های استثنایی در جهان است؛ از این منظر که اقلیت بر اکثریت حکمرانی می‌کنند. علاوه بر این، نوع استقلال بحرین خاص و استثنایی است؛ به گونه ای که قرار بود حکومت به وسیله همه پرسی مشخص شود و اکثریت افراد درباره نوع حکومت خود تصمیم بگیرند، ولی سازمان ملل متحد نماینده ای به بحرین فرستاد و به جای پرسیدن نظر اکثریت جامعه درباره استقلال از ایران، نظر چند مؤسسه مردم نهاد (NGO) را پرسید.

 

وی افزود: در گزارش به سازمان ملل متحد نیز قید شده است شخص مأمور تنها از چند مؤسسه داخلی نظرات را جویا شد و تمام آن مؤسساتی که پیشنهاد شدند و مورد سؤال قرار گرفتند، دست‌پرورده خودشان بودند. در چنین شرایطی حکومتی استثنایی بر سر کار می‌آید که همان حکومت اقلیت بر اکثریت است.

 

سفیر سابق ایران در اردن عنوان کرد: یکی دیگر از کارهای استثنایی رژیم آل خلیفه این است که تابعیت اشخاص بحرینی را سلب می کند. در هیچ جای دنیا سراغ ندارید حکومت اگر بخواهد شخصی را مجازات کند، حکم به سلب تابعیت وی دهد که همه حکایت از آن همه پرسی استثنایی دارد؛ طبعاً در چنین حکومتی آل خلیفه مجبور است دائم مخالفانش را سلب تابعیت کند تا از اکثریت بیفتند. علاوه بر این، از نقاط مختلف دنیا افراد را به این کشور می آورند و به آنها تابعیت اعطا می کنند تا موافقان حکومت و اکثریت افزایش یابند؛ به طور دقیق همان کاری که در سرزمین های اشغالی به وسیله رژیم صهیونیستی انجام می‌شود را رژیم آل‌خلیفه انجام می دهد.

 

مصلح زاده تأکید کرد: بحرین با این راهبرد تشکیل شد، به حکومت خود ادامه می‌دهد و چاره‌ای جز این ندارد که با دو تاکتیک فرایند را ادامه دهد؛ نخست، سرکوب اکثریت انقلابیون در سال ۲۰۱۲ که تعداد کشته شدگان بحرین به نسبت جمعیت بالاترین کشتار در جهان است و نشان می‌دهد رژیم سرکوبگر و بسیار وحشی در رأس قدرت قرار دارد. همچنین طبق گزارش‌های متعدد نهادهای بین المللی در زندان ها شکنجه های وحشیانه ای انجام می شود.

 

وی دومین تاکتیک را استفاده از قدرت های جهانی برای مشروعیت و قدرت بخشی خواند و گفت: بحرین پذیرفته است مانند عربستان گاو شیرده باشد، بنابراین آمریکا به مشروعیت و قدرت بخشی آن کمک می کند. آمریکا پایگاه نظامی خود را در آنجا احداث و عربستان در کمال وقاحت سربازانش را برای مقابله با جنبش انقلابی سال ۲۰۱۲ به آنجا اعزام کرد تا به رژیم بحرین کمک کنند.

 

مصلح زاده تأکید کرد: حکومت بحرین به اندازه‌ای ضعیف است که بدون حمایت، مشروعیت و قدرت بخشی از طرف نهادهای بین‌المللی قادر به حفظ امنیت داخلی در برابر جنبش‌های انقلابی نیست. سیستم اقلیت سرکوبگر آل‌خلیفه اثبات کرده است ضعف بنیادین در زمینه امنیت داخلی و نظامی دارد. آنها برای سرپوش گذاشتن بر ضعف خود به اقدامات ایذائی روی آورده اند و مسابقات اتومبیلرانی «فرمول یک» برگزار می‌کنند تا بحرین را کشوری خوب جلوه بدهند.

 

وی افزود: بحرین همچنین از سفر رؤسای کشورها و نهادهای بین‌المللی سوءاستفاده می کند تا بحرین را جزیره آرام و باثبات نشان دهند که سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان به بحرین در این راستا انجام می‌شود. پاپ معمولاً در راستای راهبردهای آمریکا عمل می‌کند و سفرش به بحرین نیز در راستای راهبرد آمریکاست.

 

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: برای شخصیتی همچون پاپ خیلی سخیف است بخواهد به کشوری سفر کند که در آنجا حکومت اقلیت در حال سرکوب اکثریت است. رهبر کاتولیک های جهان با این اقدام نه تنها همه مسلمانان آزادی خواه جهان را در برابر خود قرار داد، بلکه هر متفکری که ساختار اقلیت خشونت‌بار بحرین را بشناسد، به پاپ اعتراض می‌کند چرا به چنین سفری تن داده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: