صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۲۰
  • پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱
  • Thursday 10 November 2022
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 07
کد خبر: ۱۵۸۱۰۴

مهلت ۱۰ روزه مجلس به سازمان برنامه و بودجه درباره سامانه اطلاعات سببی و نسبی

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه برای جلوگیری از فرار مالیاتی و مشکلات اقتصادی نیازمند اطلاعات افراد هستیم، گفت: سازمان ثبت احوال از سال ۹۴ موظف شده داده‌های سببی و نسبی را ساماندهی کند.

به گزارش راهبرد معاصر، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون متبوعش درباره راه اندازی سامانه اطلاعات سببی و نسبی، گفت: برای برنامه ریزی‌های کشور و جلوگیری از فساد، رانت، پولشویی، فرار مالیاتی و غیره نیاز به اطلاعات ذی نفعان، نسبی و سببی داریم.

وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از فرار مالیاتی و مشکلات اقتصادی نیازمند اطلاعات افراد هستیم، بیان کرد: سازمان ثبت احوال از سال 94 موظف شده داده‌های سببی و نسبی را ساماندهی کند، اما گزارش‌های واصله حاکی از آن است که مسائل مالی و اعتبارات علت تأخیر در تحقق این قانون است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس ادامه داد: آیین نامه قدیم و جدید تأکید داشته که سازمان ثبت احوال ظرف 6 ماه سامانه مذکور و روابط سببی و نسبی را دیجیتال و برخط کند که 2 ماه از این مهلت گذشته است. تکمیل سامانه و دسترسی به درختواره به رسیدگی به پرونده‌های معوقات بانکی کمک بسیاری می‌کند و در موضوع مالیات ستانی می‌تواند نقش آفرین باشد.

خضریان بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه تأکید دارد که راه‌اندازی سامانه مذکور با مسئله اعتبار رو به رو نیست، بلکه اگر سازمان ثبت احوال برنامه زمانبندی شفافی ارائه کند، تخصیص اعتبار صورت می‌گیرد. از سوی دیگر سازمان ثبت احوال از ارائه تعریف پروژه به سازمان برنامه و بودجه خبر داده که لازم است معماری ارائه شده در کارگره تعامل‌پذیری سازمان برنامه و بودجه بررسی شود تا مطمئن باشیم سامانه نیاز دستگاه‌های ذی‌ربط را تامین می‌کند و دیگر با سامانه‌ای که تامین کننده اهداف نیست رو به رو نخواهیم بود.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار کرد: از این رو مقرر شد سازمان برنامه و بودجه ظرف مدت 10 روز معماری ارائه شده سازمان ثبت احوال از سامانه اطلاعات سببی و نسبی را بررسی، ارزیابی و نظر خود را به سازمان ثبت احوال و کمیسیون اصل 90 اعلام کند./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: