صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 12
کد خبر: ۱۵۸۷۲۹

پیش بینی رکود و تورم شدید منطقه یورو در زمستان

کمیسیون اروپایی رکود و تورم بالا در زمستان را به دلیل تداوم جنگ اوکراین برای منطقه یورو پیش بینی کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، کمیسیون اتحادیه اروپا انتظار دارد که منطقه یورو در زمستان وارد رکود اقتصادی شود. بر اساس پیش بینی پاییز این نهاد اروپایی انتظار می رود اقتصاد منطقه ارزی در سه ماهه چهارم سال 2022 و سه ماهه اول سال 2023 دچار انقباض شود.

 

پائولو جنتیلونی، کمیسر ارزی اتحادیه اروپا روز جمعه هنگام ارائه این پیش بینی گفت: وضعیت اقتصادی به طور قابل توجهی بدتر شده است . قیمت بالای انرژی و کاهش قدرت خرید خانوارها منجر به این شده است که بازده اقتصادی در حال حاضر برای دو فصل کاهش یابد. دو فصل متوالی رشد منفی به عنوان رکود تعریف می شود.

 

البته انتظار می رود که منطقه یورو از بهار دوباره وارد مسیر رشد اقتصادی شود. جنتیلونی گفت، با این حال، پیش بینی بهبود اوضاع در فضایی مبهم انجام خواهد شد زیرا عدم اطمینان به دلیل جنگ اوکراین همچنان بالاست. به گفته وی علاوه بر کاهش قدرت خرید خانوارها، سرمایه گذاری شرکت ها نیز کاهش یافت که البته این تا حدی با سرمایه گذاری های عمومی از صندوق بازسازی کرونا جبران می شود.

 

کمیسیون اروپایی برای کل سال 2023، انتظار رشد 0.3 درصدی برای منطقه یورو - پس از 3.2 درصد رشد در سال جاری را دارد. آلمان در رده آخر قرار گرفت. پیش بینی می شود اقتصاد آلمان در سال آینده 0.6 درصد کوچک شود. اسلواکی با 7.5 درصد رشد، یونان با 6.3 درصد و مالت با 4.0 درصد در جایگاه اول قرار گرفتند.

 

در تابستان، کمیسیون اتحادیه اروپا همچنان انتظار رشد 2.6 درصدی برای منطقه یورو در سال جاری و 1.4 درصدی در سال آینده را داشت.

 

جنتیلونی توضیح داد که پس از نیمه اول سال قوی، با این حال، اقتصاد اکنون وارد مرحله دشوارتری شده است. برای اولین بار از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، کمیسیون نسبت به رکود در کل منطقه ارزی هشدار می دهد. صندوق بین‌المللی پول و دولت فدرال آلمان هم در جدیدترین پیش‌بینی‌های خود برای سال آینده یک رکود اقتصادی را پیش بینی کرده بودند.

 

به گفته جنتیلونی، این پیش بینی بر اساس سه فرض است: 1. تنش های ژئوپلیتیکی تا پایان سال 2024 نه کاهش می یابد و نه افزایش می یابد. 2. اتحادیه اروپا می تواند از کمبود بزرگ گاز جلوگیری کند. 3. بانک های مرکزی به افزایش نرخ بهره ادامه می دهند.

 

پیش‌بینی می‌شود که تورم در سال آینده بالا بماند و در سال 2024 به میزان قابل توجهی کاهش یابد. انتظار می رود نرخ تورم در منطقه یورو در سال جاری به طور متوسط ​​8.5 درصد و در سال آینده به 6.1 درصد کاهش یابد. در سال 2024، کمیسیون انتظار دارد تورم 2.6 درصد باشد.

 

پیش بینی می شود در آلمان تورم امسال 8.8 درصد و در سال آینده 7.5 درصد باشد. بر اساس این پیش بینی، این رقم در سال 2024 باید به 2.9 درصد کاهش یابد. جنتیلونی گفت: اوج تورم نزدیک است و احتمالاً در پایان سال رخ خواهد داد.

 

کمیسیون اروپاییی اعلام کرد که با این حال، خطرات منفی وجود دارد. بزرگترین خطر از طرف بازار گاز نه در زمستان امسال، بلکه زمستان آینده هم وجود دارد. اگر با توجه به توقف تحویل روسیه در سال آینده، امکان پر کردن تأسیسات ذخیره‌سازی گاز اروپا به اندازه کافی وجود نداشته باشد، قیمت انرژی ممکن است دوباره افزایش یابد و تورم در سال 2024 نیز به طور قابل توجهی بالاتر از حد انتظار باشد./ تسنیم

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: