صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۵۹ - ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 16
کد خبر: ۱۵۹۵۳۹

روسیه سفیر لهستان را احضار کرد

به دنبال برخورد یک موشک به بخشی از خاک لهستان سفیر لهستان در مسکو برای توضیحات بیشتر به وزارت خارجه روسیه احضار شد.

به گزارش راهبرد معاصر به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «ماریا زاخاروا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت که روسیه سفیر لهستان در مسکو را به وزارت خارجه احضار کرده است.

پیشتر کرملین، لهستان را متهم کرده بود که به حادثه روز سه شنبه که بر اثر اصابت موشک در شرق لهستان ۲ نفر کشته شدند، واکنش «کاملا تند» نشان داد.

لهستان و ناتو سرانجام روز چهارشنبه اعلام کردند که این موشک توسط پدافند هوایی اوکراین و نه توسط روسیه شلیک شده است.

بر اساس این گزارش، یک روز بعد از اصابت دو موشک به خاک لهستان که منجر به کشته شدن دو نفر در مرز این کشور شد، «آندژی دودا» رئیس جمهور لهستان روز چهارشنبه اعلام کرد که این موشک‌ها به احتمال خیلی زیاد از سامانه پدافند «اس-۳۰۰» اوکراین شلیک شدند.

پیش از این وزارت دفاع روسیه با رد برخی ادعاها مبنی بر شلیک موشک به جنوب لهستان، گفت این حادثه بر اثر برخورد موشک پدافندی اوکراین رخ داده است. این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای توضیح داده بود: «کارشناسان ما، قطعات لاشه موشک سامانه پدافندی اس-۳۰۰ متعلق به اوکراین را در تصاویر محل انفجار در لهستان شناسایی کرده‌اند».

مقامات آمریکایی نیز گفته بودند که یافته‌های اولیه نشان می‌دهد موشک برخورد کرده با لهستان، توسط نیروهای اوکراینی و جهت رهگیری موشک‌های روسی شلیک شده بود.

«ماتئوش موراویتسکی» نخست وزیر لهستان نیز با اعلام افزایش سطح آمادگی نظامی این کشور گفت بود: «ورشو درباره لزوم فعال سازی ماده ۴ پیمان واشنگتن مربوط به سازمان آتلانتیک شمالی بحث و تصمیم گیری خواهد کرد».

در رویدادی مرتبط، وزارت دفاع آلمان به لهستان پیشنهاد کرده که جنگنده‌های «یوروفایتر» این کشور برای ماموریت گشت‌زنی هوایی به نیروی هوایی لهستان کمک کنند./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: