صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۰۹ - ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 20
کد خبر: ۱۶۰۰۴۱

هشدار گروسی درباره فاجعه هسته‌ای در نتیجه گلوله‌باران نیروگاه زاپوریژیا

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز یکشنبه هشدار داد گلوله باران نیروگاه هسته ای زاپوریژیا در اوکراین خطر وقوع یک فاجعه بزرگ هسته ای را به همراه دارد.

به گزارش راهبرد معاصر  به نقل از خبرگزاری رویترز، گلوله باران مکرر این نیروگاه در جنوب اوکراین که در کنترل روسیه است، نگرانی ها درمورد احتمال وقوع فاجعه ای بزرگ در ۵۰۰ کیلومتری از مکان وقوع بدترین فاجعه هسته ای جهان یعنی فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ را افزایش داده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که عصر روز شنبه و روز یکشنبه، بیش از چند انفجار این نیروگاه را به لرزه درآورد.

تیم آژانس که در منطقه مستقر هستند، از خسارت به بخشی از ساختمان ها، سیستم ها و تجهیزات این نیروگاه که بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپاست، خبر دادند.

رافائل گروسی در بیانیه ای اعلام کرد: اخبار تیم ما در روز گذشته و صبح امروز، به شدت نگران کننده است.

وی افزود: انفجارهای روی داده در مکان این نیروگاه هسته ای بزرگ، کاملا غیرقابل قبول است. هر کس که در این انفجارها دست دارد، باید بی درنگ آن را متوقف کند. همانطور که بارها در گذشته گفته ام، شما با آتش بازی می کنید.

وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرد که اوکراین خطوط برق تامین کننده نیروگاه را هدف قرار داده است.

کی یف و مسکو هر دو یکدیگر را به حملاتی به این نیروگاه و خطر یک حادثه هسته ای متهم کرده اند.

زاپروژیا بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا است و کارکنان اوکراینی به فعالیت خود در این نیروگاه ادامه می دهند. نیروگاه زاپوروژیا در استانی با همین نام در شهر "انرهودار" در جنوب شرق اوکراین واقع شده که در اوایل ماه مارس (اوایل اسفند) بلافاصله پس از حمله به اوکراین توسط نیروهای روسیه به تصرف درآمد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند./ایرنا

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: