صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 03
کد خبر: ۱۶۱۹۳۶

سوئد یک عضو حزب کارگران کردستان را به ترکیه تحویل می‌دهد

در میانه مذاکرات با ترکیه برای عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، استکهلم با استرداد یکی از اعضای حزب کارگران کردستان به ترکیه موافقت کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، رسانه‌ها می‌گویند سوئد یکی از اعضای گروه پ ک ک (حزب کارگران کردستان) را که پیش از این دستگیر کرده بود، پس از انجام مراحل به ترکیه باز می گرداند.

 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، شخص مورد نظر که «محمود تات» نام دارد، پس از دستگیری در سوئد به اتهام عضویت در سازمان تروریستی پ ک ک به شش سال و ۱۰ ماه زندان محکوم شد. او در سال ۲۰۱۵ به سوئد درخواست پناهندگی داده بود که رد شد.

 

سوئد و فنلاند در ماه مه رسماً برای پیوستن به ناتو درخواست دادند و دهه‌ها سیاست عدم تعهد نظامی را کنار گذاشتند، با این حال، پس از حمله روسیه به اوکراین و افزایش نگرانی‌ها در خصوص تنش‌های ایجاد شده، این دو کشور درخواست کردند به ائتلاف ناتو بپیوندند. اما ترکیه که بیش از ۷۰ سال از اعضای ناتو بوده است نسبت به درخواست سوئد و فنلاند اعتراض کرده و دو کشور را به «پناه‌دادن» و حتی «حمایت» از گروه‌های تروریستی متهم کرد.

 

اندکی بعد، با امضای قراردادی، دو کشور سوئد و فنلاند متعهد شدند نگرانی‌های امنیتی ترکیه را رفع کنند. بر اساس این قرارداد، سوئد و فنلاند حمایت کامل خود را از ترکیه در مقابله با تهدیدات علیه امنیت ملی این کشور ابراز می‌کنند. به همین منظور، حمایت هلسینکی و استکهلم از حزب کارگران کردستان و گروه‌های مشابه آن قطع شد.

 

مقامات ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هشدار داده‌اند تا زمانی که این تفاهم نامه اجرایی نشود، ترکیه با عضویت سوئد و فنلاند در ائتلاف نظامی ناتو موافقت نخواهد کرد.

 

گفتنی است، برای پیوستن یک کشور به ناتو، رضایت یکپارچه همه ۳۰ عضو آن لازم است. عضویت سوئد و فنلاند تا کنون در ۲۸ کشور تصویب شده است. مجارستان تصویب عضویت دو کشور در ائتلاف را تا اوایل سال ۲۰۲۳ به تعویق انداخته و در مورد ترکیه همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد./ باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: