صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 10
کد خبر: ۱۶۳۰۰۴

نشست شورای امنیت درباره ارسال تسلیحات غربی به اوکراین

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع اقدام غربی‌ها به ارسال سلاح به اوکراین و ورود اين سلاح ها به بازار سیاه برگزار شد.

به گزارش راهبرد معاصر، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع اقدام غربی‌ها به ارسال سلاح به اوکراین و ختم شدن آن‌ها به بازار سیاه برگزار شد.

 

به نقل از راشاتودی، «ایزومی ناکامیتسو» نماینده ارشد امور خلع سلاح (سازمان ملل متحد)، در این نشست گفت: از من خواسته شده بود تا درباره تامین سلاح‌های مرگبار برای اوکراین و پیامد‌های آن گزارشی تهیه کنم. این گزارش، پس از گزارش مشابهی که در ماه سپتامبر (شهریور گذشته) به شورای امنیت ارائه کردم، تهیه می‌شود.

 

«ایزومی ناکامیتسو» همچنين افزود: از زمان جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ شماری از کشور‌ها اقدام به فرستادن سامانه‌های تسلیحاتی و مهمات به اوکراین برای نیرو‌های دفاعی اش کرده اند. همان طور که در ماه سپتامبر به آگاهی رساندم، این موضوع (و آمار‌های آن) به صورت علنی ثبت شده است؛ اطلاعات دریافتی از دولت‌ها درباره میزان انتقال آن‌ها از راه منابع باز (و غیر محرمانه اطلاعاتی - خبری) در دسترس است. چنین انتقال‌هایی انتقال سلاح‌های سنگین متعارف از جمله تانک‌های جنگی، خودرو‌های زرهی جنگی، سامانه‌های سلاح‌های با کالیبر بالا، سامانه‌های موشکی و همچنین سلاح‌های کوچک و سبک را شامل می‌شود. 

 

ناکامیتسو گفت: گزارش‌های گسترده و تائید نشده‌ای درباره انتقال سامانه‌های عمده تسلیحاتی متعارف، از جمله سامانه‌های توپخانه‌ای به گروه‌های مسلح غیر دولتی - که در جنگ اوکراین مشارکت دارند - وجود دارد. انتقال میزان فراوان سلاح به هر نوع درگیری مسلحانه‌ای سبب نگرانی فراوان در زمینه صلح و ثبات از جمله خطر شاخه شاخه شدن درگیری و دامن زدن به درگیری و وخیم‌تر شدن اوضاع می‌شود./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما