صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 12
کد خبر: ۱۶۳۰۲۶
عباس نصیری فرد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

لزوم توجه به دغدغه فرهنگ و ضرورت بازسازی‌ها

عباس نصیری فرد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان لزوم پاسداری از فرهنگ غنی اسلامی و جاری کردن آن در جامعه گفت: اگر توانستیم مسیر را به سمت شکل‌گیری سیاست‌ها و برنامه‌های مبتنی بر فرهنگ اصیل اسلامی برگرفته از قرآن و مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) سوق دهیم؛ آنگاه در مسیر فرهنگ‌سازی و بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی قرار می‌گیریم.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مقام معظم رهبری (حفظه الله) در دیدار اخیرشان با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی در کشور تأکید کردند؛ دغدغه ای که پیش تر نیز عنوان، اما مورد غفلت واقع شده بود. حال رهبر انقلاب بار دیگر بر این مهم تأکید کردند؛ آن هم در بحبوحه شرایطی که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران عامل اصلی آن را فرهنگی و نفوذ فرهنگ مبتذل غربی در جامعه می دانند.

 

هدایت فرهنگی کشور

باید عنوان کرد، در شرایطی که کشور هر روز با سوءاستفاده دشمنان قسم خورده ایران اسلامی دستخوش ناآرامی ها و پر پر شدن جوانان انقلابی و لایق خود به دست نااهلان، نابخردان و البته ناآگاهان می شود و ضد انقلاب  و دیگر براندازان هر روز با خط دهی در فضای مجازی به دنبال تخریب امنیت و آرامش عمومی جامعه ایرانی هستند، مقام معظم رهبری از ضرورت بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی در جامعه سخن می گویند.

متاسفانه آنچه امروز در جامعه اسلامی ایران شاهدیم مصداق بارزی برای دغدغه رهبر انقلاب مبنی بر بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی در کشور است


ایشان از شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان متولی اصلی فرهنگ کشور می خواهند در این عرصه محکمتر گام بردارند و فرمودند: مهم‌ترین نقش و وظیفه شورا هدایت فرهنگی کشور و جامعه است. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند با هدایت صحیح هزاران تشکل مردمی که در کارهای فرهنگی متنوع و گسترده‌ای فعالیت دارند، زمینه‌ساز شکل‌گیری حرکت عمومی در مقوله‌های مهمی همچون گسترش فرهنگ قناعت و اسراف نکردن شود.


رهبر انقلاب اسلامی می فرمایند: منظور از ساختار، ساختار فرهنگی جامعه و ذهنیت و فرهنگ حاکم بر آن و در یک کلام، نرم‌افزاری است که افراد جامعه بر مبنای آن در زندگی فردی و جمعی خود عمل می‌کنند.

 

ضرورتی به نام فرهنگ

موضوع این است چرا رهبر انقلاب اسلامی اکنون و در این برهه از زمان بار دیگر بر ضرورت بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی تأکید می کنند؟ شاید پاسخ در ریشه چالش های کنونی کشور باشد؛ جایی که دشمن با جنگ شناختی و طراحی شده وارد عرصه می شود تا جوان و نوجوان مسلمان ایرانی را از همین دریچه، یعنی ساختارهای ضعیف فرهنگی دچار هجمه و با خود همراه کند.

 

از ضعف تا سوءاستفاده های فرهنگی

متاسفانه آنچه امروز در جامعه اسلامی ایران شاهدیم مصداق بارزی برای دغدغه رهبر انقلاب مبنی بر بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی در کشور است و به خوبی نشان می دهد اگر دچار برخی غفلت های فرهنگی نمی بودیم، امروز نباید شاهد تبعیت نوجوان و جوان دهه هشتادی مسلمان ایرانی از یک سری گروه ها و افراد ضد انقلاب و به عبارتی گروه هایی بدون الگوی فکری درستی در حوزه فرهنگ ناب و متعالی باشیم.


رهبر انقلاب اسلامی به کم کاری های بسیاری در عرصه فرهنگی و ساختارهای مهم آن پرداختند و از شورای عالی انقلاب فرهنگی  به عنوان نهاد اصلی که مأموریت بازسازی ساختارهای فرهنگی جامعه را برعهده دارد، می خواهد نقش پر رنگتری در قبال وظیفه فرهنگی خود ایفا و ایده های بهتری به عنوان متولیان مهندسی فرهنگی در کشور ایفا کنند.

متأسفانه تبلیغات فرهنگ غربی تأثیراتی را بر جامعه گذاشته است و شاهدیم برخی زمینه‌های فرهنگی سبب ساز اغتشاشات اخیر شده است


عباس نصیری فرد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر پرداختن به موضوع فرهنگ به «راهبرد معاصر» گفت: علت تأکید رهبر انقلاب بر این موضوع  آن است که دشمن مدتهاست در بستر فرهنگ و جنگ شناختی به مقابله با جمهوری اسلامی می پردازد و فرهنگ غرب به شدت در کشورمان تبلیغ می شود.


وی افزود: متأسفانه تبلیغات فرهنگ غربی تأثیراتی را بر جامعه گذاشته است و شاهدیم برخی زمینه‌های فرهنگی سبب ساز اغتشاشات اخیر شده است؛ عمدتاً قشر نوجوان و جوان به کف خیابان آمدند و این یعنی تأثیرگذاری فرهنگ غرب بر جامعه ما.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان لزوم پاسداری از فرهنگ غنی اسلامی و جاری کردن آن در جامعه، عنوان کرد: مقام معظم رهبری تأکید کردند باید بازسازی انقلابی در ساختارهای فرهنگی کشور انجام شود.
 
نصیری فرد در پاسخ به این سؤال که باید به چه شاخصه‌ای دست یافت تا بتوان گفت به جایگاه مطلوب فرهنگی و رفع دغدغه مهم مقام معظم رهبری دست یافته ایم، تأکید کرد: هرگاه در تمام شئونات زندگی مردم توانستند صاحب عقیده فرهنگی و دینی منحصر به خود باشند، به مطلوبمان در این عرصه رسیده ایم.

 

بازسازی فرهنگ از بانکداری تا هنر

وی افزود: به دلیل اینکه جامعه ما دینی است و مردم مسلمانند، هرگاه توانستیم در همه زمینه‌ها ازجمله بانکداری، معاملات اقتصادی، ساخت و سازِ، معماری، هنر و ... فرهنگ اسلامی را جاری کنیم، به مطلوب رسیده ایم.


نصیری فرد گفت: اگر توانستیم مسیر را به سمت شکل گیری سیاست‌ها و برنامه‌های مبتنی بر فرهنگ اصیل اسلامی برگرفته از قرآن و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) و گفتمان انقلاب اسلامی سوق دهیم؛ آن گاه در مسیر فرهنگ سازی و بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی قرار می گیریم.

 

بهره سخن

مقام معظم رهبری همواره دغدغه فرهنگ و ساختارهای فرهنگی را داشته اند و دارند؛ موضوع مهمی که به گفته تحلیلگران، تلاش دشمنان در به ناآرامی کشاندن کشور و تحریک جوان و نوجوان ایرانی در غفلت از این حوزه رخ می دهد؛ لذا لازم است با توجه به آنچه داریم و با بهره گیری از متخصصان این حوزه دست به بازسازی انقلابی در عرصه ساختارهای فرهنگی زد تا شاهد روزهایی به دور از درگیری های فرهنگی باشیم.

نظر شما