صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 18
کد خبر: ۱۶۴۲۵۱

آنتونوف: ایجاد منطقه بی‌ثبات در نزدیکی مرز روسیه برای آمریکا مهم است

سفیر روسیه در واشنگتن با اشاره به اینکه ایجاد بحران و منطقه بی ثبات در نزدیکی مرزهای روسیه برای آمریکا بسیار مهم است، گفت: ایالات متحده در حال کشیده شدن هرچه عمیق‌تر به درگیری نظامی در اوکراین است و غریزه خویشتن داری خود را از دست داده است.

به گزارش ر اهبرد معاصر، "آناتولی آنتونوف"، سفیر روسیه در واشنگتن در مقاله‌ای برای مجله آمریکایی "نیوزویک" ابراز عقیده کرده است که ایالات متحده آمریکا همچنان بر اساس اصول جنگ سرد در روابط با روسیه هدایت می شود و گویی روح اتحاد جماهیر شوروی هنوز در راهروهای ساختارهای قدرت آمریکا پرسه زده و آنها را می ترساند. 

 

متن مقاله آنتونوف بامداد امروز، یکشنبه، از سوی نمایندگی دیپلماتیک روسیه در ایالات متحده منتشر شده است. این دیپلمات در تحلیلی با عنوان "تأثیر بحران اوکراین بر روابط روسیه و آمریکا و روند دگرگونی نظم جهانی" نوشت: «بدیهی است که ما در آغاز یک سفر پیچیده و طولانی برای ساختن یک جهان چند قطبی هستیم. روسیه طرفدار این است که نظم آینده روابط بین‌الملل منافع همه شرکت‌کنندگان را در نظر بگیرد. این در حالی است که مراکز توسعه جدید در آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و در خاورمیانه می‌توانند تأثیر یکسانی، همانند روسیه و ایالات متحده بر فرآیندهای جهانی داشته باشند.»

 

آنتونوف تاکید کرد: پیشنهادات ما در حال یافتن درک و حمایت بیشتر و بیشتر در مناطق مختلف کره زمین است. البته ساده لوحانه است که باور کنیم در جریان تحول مذکور، رقابت بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده یک شبه متوقف خواهد شد. به گفته وی، به نظر می رسد، برای بسیاری در ایالات متحده جنگ سرد هنوز به پایان نرسیده و واشنگتن دائماً نیاز دارد تا از طریق رقابت با روسیه خود را نشان دهد.

 

سفیر روسیه افزود که ایالات متحده تقصیر تمامی مشکلات و محاسبات اشتباه خود را به گردن روسیه می اندازد تا هزینه های نظامی خود که "بی سابقه" است، را توجیه کند. علاوه بر این، به گفتهوی، دولت رئیس جمهور جو بایدن، در تلاش است تا روابط متقابلاً سودمند بین روسیه و اروپا را از بین برده و مسکو را به واشنگتن وابسته کند.

 

آنتونوف با اشاره به اینکه واشنگتن درصدد تشدید مناقشه کنونی در اوکراین است تا از این طریق روسیه را تضعیف کند، ابراز امیدواری کرد که طرف آمریکایی بتواند به استدلال های مقامات مسکو گوش دهد و رویکردی سازنده برای بحران های موجود داشته باشد

 

وی یادآور شد که ایالات متحده از ترس اعتبار و اقتدار روسیه در تلاش برای حفظ رهبری در صحنه جهانی است. در عین حال، ایجاد منطقه بی ثباتی در نزدیکی مرزهای فدراسیون روسیه برای طرف آمریکایی مهم است.

 

آناتولی آنتونوف افزود، ایالات متحده به طور فزاینده ای به درگیری نظامی در اوکراین کشیده شده و غریزه خویشتن داری خود را از دست داده و عرضه سلاح های بیشتر و قدرتمندتر به کی‌یف، گویای تمایل مقامات واشنگتن برای تشدید هرچه بیشتر اوضاع در اوکراین است.

 

 سفیر روسیه تاکید کرد: واشنگتن قطعاً هر کاری که ممکن است برای حفظ موقعیت پیشروی خود و "خاموش کردن" صدای مقامات مسکو انجام خواهد داد. در واقعیت‌های امروز، ما روحیه‌ همکاری و تعامل با مسکو برای حل و فصل مشکلات بین‌المللی را از سوی واشنگتن نمی‌بینیم. برعکس، روس‌هراسی آنقدر بر خلاقیت و عقل سلیم طرف آمریکایی غلبه دارد که ایالات متحده عمیق‌تر و عمیق‌تر به درگیری اوکراین کشیده شده و غریزه خویشتن داری خود را از دست می‌دهد. 

 

هشدار ریابکوف درباره خطر قطع روابط دیپلماتیک بین روسیه و آمریکا
پیش از این در اواسط ماه دسامبر نیز آناتولی آنتونوف گفت که امروز هیچ پیش نیاز و علامتی برای بهبود روابط روسیه و آمریکا وجود ندارد. وی افزود که آنچه در حال رخ دادن است را می توان نتیجه سیاست روس هراسی واشنگتن نامید که گفتگوهای دوجانبه را در ماه فوریه "متوقف" کرد.

 

در همین رابطه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز چندی قبل به تمایل ایالات متحده برای استفاده از کل زرادخانه ابزارهای خود علیه روسیه اشاره کرد. به عقیده وی، در آینده نیز، این رویکرد احتمالاً در سیاست آمریکا ثابت باقی خواهد ماند. ریابکوف ابراز تاسف کرد که روابط واشنگتن و مسکو در وضعیت اسفناکی قرار دارد./ تسنیم

نظر شما