صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 18
کد خبر: ۱۶۴۲۸۲

‌اصلاح قیمت برای خودروساز با عرضه در بورس‌‌

یک کارشناس خودرو ضمن تشریح ابعاد عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: برای خودروساز در بورس کالا باید شروطی را در نظر گرفت تا در شرایط انحصار نتواند قیمت محصولات را در این بازار افزایش و کیفیت را کاهش دهد.

به گزارش راهبرد معاصر؛میلاد بیگی با تأکید بر اینکه‌ قیمت‌گذاری دستوری خودرو بهتر است حذف شود، اظهار داشت: ‌نحوه قیمت‌گذاری خودرو که فعلا با آن مواجه هستیم مشکل دارد و به عبارتی قیمت عرضه خودرو توسط خودروسازی دارای اشکال است، زیرا قیمت عرضه خودرو متناسب با شرایط و متناسب با افزایش هزینه‌هایی که در چند سال اخیر رخ داده نیست، نیست.

 

* تداوم قیمت‌گذاری دستوری خودرو صنعت زیان ده را به چالش می‌کشاند

این کارشناس خودرو با تاکید بر اینکه قیمتی که به خودروساز تکلیف می‌شود مشکل دارد، اظهار داشت: تداوم این وضعیت به زیان همه است زیرا ادامه این روند هم صنعت خودرو را به نابودی می‌کشاند و هم امکان افزایش کیفیت را از بین می‌برد و هم برای خودروساز زیان ده است؛ صنعت زیان ده نیز قطعا در آینده با چالش مواجه خواهد شد.

 

وی در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا و تاثیر آن بر قیمت خودرو اظهار داشت: بورس برای صنعت خودرو و به عبارتی خودروساز این امکان را فراهم می‌کند که در فضایی که شفافیت بسیار بالاتری از روش‌های قبل دارد، خودرو عرضه کند.

 

* عرضه خودرو در بورس کالا شیوه‌ای برای اصلاح قیمت خودروساز

بیگی بیان داشت: در بورس تعداد خودروهای عرضه شده، قیمت و خریداران کاملا مشخص هستند اما مساله‌ای که در عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد این است تاکنون غیر از عرضه خودرو 207، عرضه خودروهای پرمخاطب در بورس کالا انجام نشده است که البته این موضوع نیز کاملا طبیعی است زیرا آغاز هر کاری در مقیاس‌های کوچک انجام می‌شود و پس از بررسی نقاط ضعف و قوت به مرور کار توسعه می‌یابد.

 

این کارشناس خودرو افزود: با توجه به فضای سیاسی و اجتماعی کشور اصلاح قیمت خودرو برای دولت و وزارت صمت بسیار پرهزینه است لذا هیچ فردی حاضر نیست که این هزینه‌‌ها را بپردازد تا قیمت‌گذاری غلطی که در شرایط فعلی وجود دارد را اصلاح کند بنابراین شرایط عرضه خودرو در بورس کالا یک فرصت است تا از این طریق اصلاح قیمت خودرو صورت گیرد.

 

بیگی بیان داشت: خرید خودرو از بورس کالا به این روش است‌ که خودروساز خودرو را با قیمت بیشتری نسبت به کارخانه و با قیمت نزدیک بازار در بورس کالا عرضه می‌کند و خریدار نیز خودروی مورد نظر خود را با قیمتی پایین‌تر از بازار خریداری می‌کند.

 

وی گفت: بنابراین در این شیوه عرضه خودروساز یا ضرر نمی‌کند یا کمتر دچار زیان شود و از آن طرف نیز مصرف‌کننده با قیمتی پایین‌تر از بازار خودروی مورد نظر خود را خریداری می‌کند‌.

 

بیگی بیان داشت: البته در حال حاضر شرایط به نحوی است که بیشتر نمایشگاه‌داران خودرو و حرفه‌ای‌ها از بازار بورس خودرو خریداری می‌کنند و مردم عادی کمتر برای خرید خودرو به بورس کالا مراجعه می کنند اما با این وجود از بورس می‌توان به عنوان یک فرصت برای عرضه خودرو یاد کرد که در بلند مدت می‌تواند موجب اصلاح قیمت‌گذاری خودرو شود ضمن اینکه باید شرایط را تسهیل کرد تا غیرحرفه‌ای هم بتوانند از بورس کالا خرید خودرو را به راحتی انجام دهند.

 

* ضرورت بکارگیری ابزارهای کنترلی برای جلوگیری از سوء استفاده خودروسازان در بورس

بیگی اظهار داشت: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که برای خودروساز باید شروطی را در نظر گرفت تا در شرایط انحصار نتواند قیمت عرضه را افزایش دهد و یا اینکه کیفیت را کاهش دهد.

 

وی بیان داشت: لازم است ابزارهای کنترلی برای نظارت بر نحوه عملکرد خودروساز وجود داشته باشد و در صورتی که خودروساز دچار افت کیفیت در تولید و یا افزایش قیمت شد، از آن ابزارها استفاده کرد و مانع افزایش قیمت یا موارد دیگر شد.

 

این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که آیا عرضه خودرو در بورس کالا منجر به افزایش قیمت شده است؟ گفت: این مساله را نمی‌توان به بورس کالا نسبت داد زیرا طی چند سال گذشته نرخ ارز و نااطمینانی‌های موجود در بازار از مهمترین فاکتورهای موثر بر قیمت خودرو بوده است که این مسائل همچنان بسیار فعالند.

 

* عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت خودرو

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در یک ماه گذشته شاهد افزایش قیمت مجدد ارز بوده‌ایم و نااطمینانی‌های سیاسی نیز افزایش یافته است بنابراین می‌توان گفت که این عوامل مانند همیشه، باز هم بر روی افزایش قیمت خودرو اثرگذار بوده است.

 

بیگی با اشاره به تقاضای چند میلیونی برای خرید خودرو در زمان قرعه‌کشی، گفت: بخش زیادی از این مسائل ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار است زیرا با توجه به مشکلات اقتصادی و عدم وجود فرصت برای سرمایه‌گذاری، مردم نقدینگی خود را به سمت بازارهایی مانند خودرو و سکه سوق می‌دهند تا بتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: