صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۰:۲۶
  • يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
  • Sunday 16 April 2023
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 18
کد خبر: ۱۶۴۳۲۶

کیسینجر:ضربه به روسیه هرج و مرج اتمی ایجاد می‌کند

«هنری کیسینجر» وزیر خارجه سال‌های دور آمریکا، خواستار مذاکره روسیه با اوکراین برای دوری از یک جنگ گسترده‌تر شد.

به گزارش راهبرد معاصر هنری کیسینجر در مجله «اسپکتیتور» در مقاله‌ای با عنوان «چگونه از جنگ جهانی دیگری اجتناب کنیم» نوشت: «زمان ایجاد تغییرات راهبردی شده و ادغام آنها در ساختار جدیدی برای دستیابی به صلح از طریق مذاکره نزدیک است. فرایند صلح باید اوکراین را به ناتو مرتبط کند.»

کیسینجر به پیشنهاد آتش بس در ماه مه اشاره کرد که در آن شبه جزیره «کریمه» موضوع مذاکره خواهد بود.

هنری کیسینجر در این مقاله نوشته است که زمان صلح با مذاکره در اوکراین برای کاهش خطر جنگ جهانی ویرانگر دیگر نزدیک است، اما رویاهای تجزیه روسیه می‌تواند هرج و مرج اتمی ایجاد کند.

این دیپلمات کهنه کار آمریکایی افزود: «ازبین بردن توانایی روسیه برای یک خلاء مورد مناقشه ایجاد کرده و جوامع رقیب آن ممکن است تصمیم بگیرند که اختلافات خود را با خشونت حل کنند. کشورهای دیگر ممکن است به دنبال گسترش ادعاهای خود با زور باشند. همه این خطرات با وجود هزاران سلاح اتمی که روسیه را به یکی از دو قدرت اتمی بزرگ جهان تبدیل کرده، تشدید می‌شود».

کریمه در یک همه‌پرسی که در ماه مارس ۲۰۱۴ برگزار شد و در آن حدود ۹۶ درصد از ساکنان به الحاق به روسیه رای دادند، بخشی از این کشور شد. اوکراین هنوز این شبه‌جزیره را بخشی از خاک خود می‌داند که به صورت غیرقانونی توسط روسیه اشغال شده است. مسکو بارها گفته که تصمیم گرفته شده توسط مردم کریمه مطابق با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل بوده است./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: