صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 19
کد خبر: ۱۶۴۴۴۲

گرانی، سفر کربلا را قسطی می‌کند

با توجه به افزایش هزینه سفر عتبات در ماه‌های اخیر، بیشتر زائران به صورت زمینی عازم زیارت کربلا می‌شوند. البته یکی از شرکت‌های مجری اعزام عتبات در تلاش است تا هزینه این سفر معنوی را در چند قسط از زائران بگیرد.

به گزارش راهبرد معاصر، هزینه سفرهای زیارتی به عتبات در سال جاری رشد بیش از ۳۰ درصدی داشته است و همین موضوع باعث‌ شده تا بسیاری از متقاضیان سفر عتبات به صورت زمینی عازم زیارت کربلا شوند.

 

بیش از ۷۵ درصد اعزام‌های عتبات، زمینی است
پس از اربعین حسینی که مجدد سفرهای زیارتی در قالب کاروان زیر نظر سازمان حج و زیارت برقرار شد، در هر دوره حدود ۷۰ هزار ظرفیت پیش‌بینی شد که با توجه به درخواست‌ها بیش‌تر این سفر زمینی بودند؛ تاجایی که با توجه به مشکلات در پرواز عتبات و نبود ایستگاه پروازی در بسیاری از شهرها، بیش از ۷۵ درصد اعزام‌ها زمینی صورت گرفته است.

 

سفر کربلا قسطی می‌شود
با توجه به کاهش سفرهای رسمی به عتبات، برخی از شرکت‌های مجری اعزام زائران به منظور تقلیل هزینه این سفر معنوی درحال برنامه‌ریزی برای تقسیط هزینه سفر زیارتی به عراق هستند.

 

بر همین اساس، در اعزام‌های دی‌ماه احتمال برگزاری سفر عتبات به صورت قسطی از سوی سازمان حج و زیارت وجود دارد و یکی از شرکت‌های مجری اعزام زائران به عتبات تسهیلاتی به زائران می‌دهد تا بتوانند قسطی عازم زیارت شوند.

 

در این طرح که منتظر تأیید نهایی مسؤولان است، افراد با پرداخت بخشی از هزینه سفر می‌توانند عازم زیارت کربلا شوند و پس از بازگشت، مابقی هزینه آن را در چند قسط پرداخت می‌کنند.

 

توقف اعطای وام بانکی به زائران عتبات پس از پایان سفرهای نوروزی
البته سال گذشته برای‌ ایام نوروز سال جاری‌‌هم تسهیلاتی پیش‌بینی شد و زائران برای تشرف به کربلا وام کم‌بهره دریافت کردند و قرار بود این روند در طول سال‌‌ ادامه پیدا کند. اما پس از آن با وجود افزایش هزینه سفر، تسهیلات بانکی برای تشرف‌ به عتبات متوقف شد. 

 

پس از بالا رفتن هزینه سفر عتبات و نبود تسهیلات برای سفر عتبات، قسطی کردن هزینه سفر عتبات مورد بررسی قرار گرفت و یکی از شرکت‌های مجری اعزام برای رفاه حال زائران تسهیلاتی پیش‌بینی کرد تا زائران به صورت اقساطی هم بتوانند عازم کربلا شوند. ‌

 

هزینه سفر عتبات به صورت هوایی هم‌اکنون ۱۰ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان و هزینه سفر زمینی حدود ۶ میلیون تومان است که ثبت‌نام از متقاضیان زیارت عتبات با این قیمت تا دهم دی‌ماه ادامه دارد./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: