صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۱۴ - ۲۵ تير ۱۳۹۸ - 2019 July 16
کد خبر: ۱۶۵۸۳

خسروپناه: دانشگاهی که فقط از نماد‌های اسلامی بهره می‌برد، اسلامی نیست

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با انتقاد از غیراسلامی بودن محتوای علوم دانشگاهی گفت: اگر مقصود از اسلامی بودن وجود ظواهر و نمادهای اسلامی باشد در کشورهای زیادی دانشگاه اسلامی وجود دارد.

به گزارش راهبرد معاصر ، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سی و ششمین نشست پایان دوره دفتر تحکیم وحدت با اشاره به فعالیت های چشم گیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان گفت: دفتر تحکیم وحدت همیشه به عناصر اسلام توجه ویژه داشته، امسال هم به اسلامی شدن دانشگاه‌ها توجه ویژه داشته است.

 

خسرو پناه با انتقاد از غیراسلامی بودن محتوای علوم دانشگاهی گفت: اگر مقصود از اسلامی بودن وجود ظواهر و نمادهای اسلامی باشد در کشورهای زیادی دانشگاه اسلامی وجود دارد.

وی ادامه داد: برای مثال در هر دو استان اندونزی، دو دانشگاه دولتی وجود دارد که یکی از آنها اسلامی است. ولی اسلامی بودن این دانشگاه ها در این است که خانمها در آن دانشگاه محجبه اند و دانشجویان همه رشته ها چند واحد دروس معارف اسلامی می خوانند اما در پرداختن به علوم اسلامی فعالیتی رخ نمی دهد.

 

خسرو پناه ادامه داد: منظور از دانشگاه اسلامی، دانشگاهی نیست که فقط از نماد‌های اسلامی مانند مسجد، اعتکاف و مراسم شب‌های قدر و امثالهم بهره می‌برد، منظور از دانشگاه اسلامی، دانشگاهی عالم، این است که دانشگاه کارآمد و پاسخگو به مسائل زمانه باشد، استادان عالم داشته‌باشد ، به همان اندازه که در تولید علم دینی تلاش کنیم، دانشگاه‌های ما اسلامی می‌شود.

 

وی افزود: به نظر ما در دانشگاه اسلامی بیش از ان که اسلامیت وصف نمادها ها باشد وصف علمیت و توانمندی و کارامدی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مخالف نمادها نیستم حتی نمادها را امتیاز می دانم ولی مهم تر از نمادها این است که دانشجویان دارای علم نافع باشند. علمی که در حین کارامدی ناظر بر نیار های جامعه باشد.

 

خسرو پناه با اراِئه این پرسش که از بین بسیج اساتید چند نفر نظریه پرداز علوم اسلامی هستند؟ گفت: ما باید طبیعت شناسی و علوم مهندسی را با رویکرد اسلامی داشته باشیم تا در صدد رفع نیاز های جامعه اسلامی بر آید.

وی افزود: ما دانشمندانی در کشور داریم که در جهت تولید علم نافع تلاش می کنند که دستاوردهای خوبی هم داشتند. مانند شهدای هسته ای که دشمن تعدادی از آنها را از ما گرفت و تعدادی از این دانشمندان ما را هم در صدد نابودی آن ها است.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: گوهر دانشگاه اسلامی در این است یک دانشگاه دانشی منطبق بر نیازهای به روز جامعه تولید کند و یا با رویکرد اسلامی به علوم بپردازند.

خسروپناه با اشاره به خاطرات شهید مطهری گفت: او هیئت علمی بود ولی هیچ موقع شغلش او را از رسالت دینی اش خارج نکرد و برای رفع شبه جامعه بی خوابی می کشید و نوشته هایش را حتی در نشریات زن روز چاپ می کرد و همین موضوع اورا در حوزه علمیه زیر سوال برد در صورتی که خوانندگان ان نشریه پر شبهه ترین جوانان بودند.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این موضوع که قرار نبود درس های معارف تبدیل به شغل بشود، گفت: اولین کار برای ایجاد تحول در اساتید این است که آخوندها در دانشگاه به رسالت آخوندی خود بپردازند و اوف بر این آخوندهایی که رسالت دینی خود را تبدیل به تجارت و کاسبی کرده اند.

 

خسرو پناه در ادامه گفت: اگر دنبال دانشگاه اسلامی هستید باید ببینید اساتید و دانشجویان ما چقدر به دنبال علم نافع با رویکرد اسلامی هستند. رویکرد اسلامی در علوم مهندسی یعنی به کارگیری علوم پایه در در تکنولوژی برای رفع نیاز هلای تمدنی جامعه ما.

وی ادامه داد: به همان اندازه که مهندسین دانشگاه های ما در تولید دانشی که نیازهای تمدنی جامعه را رفع کند مشارکت داشته باشند، نمودار اسلامی بودن دانشگاه رشد می کند.

 

خسرو پناه ادامه داد: نگرانی در باب پوشش در دانشگاه پسندیده است اما باید به همان اندازه در باب علم نافع کارامد با رویکرد اسلامی نگرانی داشته باشیم چرا که این شاخصه دانشگاه اسلامی است. تولید علوم انسانی اسلامی. علومی که مبتنی بر مبانی حکمی باشد. ما اساتید کمی داریم که در این حوزه به نظریه پردازی بپردازند.

 

خسرو پناه در خاتمه با بیان این که تحول علم با بخشنامه امکان پذیر نیست، گفت: نمی شود از بالا دستور بر تولید علم صادر شود بلکه باید بدنه علمی کشور باید دغدغه تحول علم و تولید علم نافع داشته باشد.

لازم به ذکر است در انتهای برنامه خسرو پناه به سوالات مطرح شده از سمت دانشجویان پاسخ داد.

منبع : فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: