صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۰۷
  • يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 11 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۷ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 07
کد خبر: ۱۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

ارتباط نهفته ترامپ با افزایش نرخ ارز!

پس از نوسانات پی در پی و رو به صعود دلار در هفته های اخیر، روحانی در لابه لای اظهاراتش در نشست خبری، عامل اصلی را مسائل روانی و نگاه برخی به آینده دانست، گویی او به مثابه برخی از کارشناسان، ابهام در آینده برجام را عامل اساسی در افزایش نرخ ارزهای خارجی می داند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ روز گذشته حسن روحانی در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش نرخ ارز در هفته های اخیر گفت: "ارز کافی در کشور وجود دارد و جای نگرانی نیست، در عین حال ریشه وضعیت موجود را روانی، تبلیغاتی و ناشی از نگاه برخی به آینده خواند". صحبت ها بسیار شبیه به آخرین گفتگوی تلویزیونی وی با مردم بود، اما نکته جدیدی در اظهارات رئیس جمهوری نهفته است که ریشه نگرانی ها در خصوص ارز را ناشی از نگاه برخی به آینده می داند. وقتی به آینده نزدیک نگاه می کنیم، مهمترین مسئله پیش روی دولت که می تواند بر نوسانات ارزی اثرگذار باشد، تصمیم ترامپ در خصوص خروج یا ماندن در توافق هسته ای است.


با توجه به اظهارات دولتمردان در خصوص کاهش نرخ ارز، شاهدیم که نه تنها کاهشی در کار نیست، بلکه غالب نوسانات صعودی است. به نظر می رسد با توجه به تداوم اظهارات آنها مبنی بر کاهش نرخ ارز و رفتار متفاوت ارزهای خارجی در بازار، عامل اساسی افزایش نرخ ارز به خارج از مرزهای کشور باز می گردد، اما چگونه؟


با توجه اظهارات رئیس جمهور، به نظر می رسد یک از مولفه های بسیار محتمل، آن است که دولت ارز کافی در اختیار دارد ولی از بیم خروج آمریکا از برجام و بهم خوردن توافق هسته ای ارز لازم و کافی به بازار تزریق نمی کند. زیرا در صورت شکست توافق هسته ای، تحریم های بانک مرکزی از حالت تعلیق خارج می شود و دولت در تأمین ارز با مشکل مواجه می گردد. چراکه عمده درآمدهای ارزی دولت از محل فروش نفت است که آن هم به حساب های بانک مرکزی واریز می گردد. در این وضعیت دستاوردهای اقتصادی دولت از جمله کاهش نرخ تورم به یکباره از بین می رود. در این راستا دولت تلاش می کند با مدیریت بازار ارز این ایام را سپری کرده تا موعد تصمیم گیری ترامپ فرا رسد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا تهرانی
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
دلیل اصلی افزایش نرخ ارز صرفا جبران کسری بودجه است. متغییرهای خارجی نمی توانند قبل از وقوع به این شدت تاثیر بگذارد